Behöver fakta om Triumph Sprint -95!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag har annonserat ut min GPZ1100 -95 för att eventuellt byta till något annat som inte är lika bekvämt i 180 :rolleyes: (Börjar bli rädd om körkortet på äldre dar...)
Idag fick jag ett bytesförslag: En Triumph Sprint 900 -95 som på bilderna jag fått, ser ut att vara i väldigt bra skick. Skall troligtvis titta närmare på hojen i helgen och behöver lite råd om vad jag skall vara noga med att kolla.
Det verkar svårt att hitta någon bra info om den hojen på nätet, det mesta som står är om de nyare, insprutade 955:orna.
Svaga punkter på en gammal Triumph med 4700 mil på mätaren? Finns delar att få tag på? Hur är Triumph´s treor i gången?
Tacksam för all info! :Bugar

Jag hade en Daytona 1200 tills för ett par månader sen och när jag köpte den så letade jag lika mycket som du och det var svårt att få tag på info, tills en kollega vars kille var Triumph mek och kunde svara och forska i området.

Hojen är slit tålig har inga direkta brister, det du ska kolla på är ljudet från startmotorn låter den illa så behöver du byta. En skruv vid kamkedjan kan börja ärga på en del och behöva bytas, annars är den som en B18 tuffar och går, det mesta är överdimmensionerat för att hålla, och det finns exemplar som rullat långt över 10 000 mil utan problem.

Det jag tyckte skulle behöva bytas ut så var det bakdämparen WP har en för hyfsat pris och bra kvalite, annars kolla styrlager och svinglager de sista har smörjnipplar så de ska hålla, stadig i chassit, sitter bra.

Åk och kolla!

Tack så mycket för hjälpen allihopa :Bugar
Skall kolla Triumph-forumen så fort tiden tillåter, lite mycket på jobbet just nu... :gnissla

Så, nu har jag varit och provat Triumphen ett par mil. Helt ok hoj men lite tam på toppen.
Nu till nästa fråga: Det var väldigt mycket mekaniska ljud från motorn, skall det vara så på en engelsman?
Det som oroade mig mest var ett "hårt" metalliskt knackande på tomgång och lågvarv. Kunde inte lokalisera om det kom från toppen eller blocket, men det var så markant att tillochmed min sambo påpekade det: "Den låter som min symaskin" :tuttar
Vad kan det vara, och skall jag hålla mig långt borta från denna hoj?

zopilote skrev:
2102990 Så, nu har jag varit och provat Triumphen ett par mil. Helt ok hoj men lite tam på toppen.
Nu till nästa fråga: Det var väldigt mycket mekaniska ljud från motorn, skall det vara så på en engelsman?
Det som oroade mig mest var ett "hårt" metalliskt knackande på tomgång och lågvarv. Kunde inte lokalisera om det kom från toppen eller blocket, men det var så markant att tillochmed min sambo påpekade det: "Den låter som min symaskin" :tuttar
Vad kan det vara, och skall jag hålla mig långt borta från denna hoj?

Hmm...det kan ha varit en bricka i alternatorn/generatorn som satt och glappade. Ganska vanligt på gamla 900 triumphs...brukar gå att åtgärda dock....men men, aldrig kul att köpa en hoj som inte låter bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman