behöver enbart nav till beringer skiva ??

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
har en 310mm beringer skiva till husan som glappar mot nitarna och navet.
Nav samt nitar behövs bytas för att den ska bli bra igen. min fråga är, kan man köpa enbart nav, nitar och spara en tusing?? sökte på karlströms och fick upp hela skivan för 2000kr+ finns inga lösa delar att söka på i spareparts manualen.

Bifogat

• 20081117025.jpg
    20081117025.jpg
    58.8 KB · Visningar: 99
Om jag minns det rätt, så är kostnaden för nav och medbringare löst, i stort sett detsamma som för en komplett skiva. Kanske finns begagnade i gott skick?

Kan du stå ut med att navet(förmodligen)är guldfärgat kan du prova det här numret: 584.09.061.000

Hade samma problem med min och det slutade med att jag köpte en ny istället (inte en likadan). Blev inte så mycket dyrare.

Hur mycket får skivan glappa?
Tycker min glappar alldeles för mycket för att det skall kännas bra.
Skivan är ju i stål så den lär ju vara bra men nav och nitar är ju av aluminium.
Funderar på att beställa enbart nya nitar från Sunbike.se för att se om det hjälper. Någon som provat?

Hur mycket får skivan glappa?
Tycker min glappar alldeles för mycket för att det skall kännas bra.
Skivan är ju i stål så den lär ju vara bra men nav och nitar är ju av aluminium.
Funderar på att beställa enbart nya nitar från Sunbike.se för att se om det hjälper. Någon som provat?

Max 2mm i rotationsriktningen vill jag minnas.

"har en 310mm beringer skiva till husan som glappar mot nitarna och navet.
Nav samt nitar behövs bytas för att den ska bli bra igen. min fråga är, kan man köpa enbart nav, nitar och spara en tusing?? sökte på karlströms och fick upp hela skivan för 2000kr+ finns inga lösa delar att söka på i spareparts manualen."

Hör av dig till Sunbike.se så ordnar dem (jag) ett nytt nav!

Man kan köpa alla delar löst.

Axiel riktning borde det väll vara. Vore det i rotationsriktningen skulle ju det kännas som om det vore löst.:va

Nope, rotationsriktningen.
2 mm nämns som ett maxvärde för detta spel bla i Husabergs användarmanual för cyklar med Beringerskiva. (sid 28 i owner manual för Husa -03 ex.)

Bör ju även vara i rotationsriktningen det huvudsakliga slitaget i skivans infästning mot navet finns, axiellt bör väl slitaget vara minimalt om inte nånting är snett.

Sen är det ju en fullflytande skiva vilken har en hel del spel i axiell ledd mellan nav och skiva redan som ny medan det i rotationsriktningen är minimalt.
Det axiella spelet på min egen hoj är runt 2 mm eller strax däröver och den e knappt inkörd.

Minimal tjocklek på skivan skall för övrigt vara 4.5 mm.

Jag bytte nitarna och minskade glappet från ~2.5mm till ~1mm. Sen får vi se hur länge det hjälper. Kostade 300:- från Sunbike.

Även jag har nu beställt ett nitset från Alex till min 310mm beringer skiva efter lite rådfrågning, min skiva "glappar" typ 2mm åt ena hållet dvs 4 åt bägge, får dom imorgon så jag får väl se hur mycket det hjälper, Enligt honom själv så är det konstruerat så att man ska enbart behöva byta nitarna och inte naven som folk här påstår (han är ju huvudimportören av just beringer så han borde veta) Annars hade jag nog blivit påprackad ett nytt nav. :tummenupp

Blir kul att testa, återkommer då jag bytt nitarna... för varken skivan eller nav är då nött vad jag kunde se och mäta mig till.

Även jag har nu beställt ett nitset från Alex till min 310mm beringer skiva efter lite rådfrågning, min skiva "glappar" typ 2mm åt ena hållet dvs 4 åt bägge, får dom imorgon så jag får väl se hur mycket det hjälper, Enligt honom själv så är det konstruerat så att man ska enbart behöva byta nitarna och inte naven som folk här påstår (han är ju huvudimportören av just beringer så han borde veta) Annars hade jag nog blivit påprackad ett nytt nav. :tummenupp

Blir kul att testa, återkommer då jag bytt nitarna... för varken skivan eller nav är då nött vad jag kunde se och mäta mig till.

Det är jättebra att nitarna kan bytas men de skall bytas i tid. När det börjar glappa mer så leder detta till deformation av navet och kör man en tid med det så blir även navet att slänga. Därför är det lämpligt att vara vaksam på spelet och byta nitarna tidigt.....

I de flesta fall hos icke elitåkare så är naven redan kass när personen får upp ögonen för problemet och vill nita om. Visst nya nitar maskerar problemet några hundra mil men löser det inte....

Bytte nitarna idag, och jag kan säga att min skiva känns som ny nu i jämförelse, visst glappar den men den skramlar då fan inte som sist ! :) är toknöjd !

Pratade även med Alex om detta fenomen och nitarna är som jag skrev tidigare gjorda i ett annat material än skivan & navet så detta skall ta upp slitaget. Mitt nav och min skiva var då inte nämvärt nött och då har mina grejjer gått på bana många mil.

/ Göran

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back