Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har en bekant som vill tillbaka in i hojkörandet igen, problemet är att han från tidigare arbete blivit känslig för vibrationer i framförallt händer och armar.

Finns det något som kännetecknar en hoj med lindrigare vibrationskarakteristik eller ännu bättre, kanske kan sporthojskollektivets oändliga källa av kunskap ge lite handgripliga tips och råd? :)

Lämplig hojmodell kan jag tänka mej vara i närheten av Kawasaki Z1000SX fast av valfritt fabrikat, i slutändan är det mängden vibrationer som avgör om han öht kommer kunna köra så alla förslag är välkomna :tummenupp
 
Man får ha i åtanke att även om hojen är bra så kanske inte alltid vägarna är det och då blir det ändå vibrationer. Men det kanske är tänkt att mest hålla sig på bra vägar då.
 
Man får ha i åtanke att även om hojen är bra så kanske inte alltid vägarna är det och då blir det ändå vibrationer. Men det kanske är tänkt att mest hålla sig på bra vägar då.
Så är det nog, vägunderlag som inte funkar får undvikas i mesta möjliga mån :tummenupp

BMW K1600GT
Honda Goldwing
BMW R1200 RS

Glöm radfyror...
Förstår hur du tänker, kanske lite stora men funkar det så gör det ju det, nöden har ingen lag :lol
Finns det inga radfyror med balansaxel/axlar?
 
Energica Ego, garanterat inga högfrekventa vibrationer från motorn.

Z1000SX är helt fel om man vill slippa vibrationer.

Annars får han sikta på någon hoj med balansaxlar, typ ZZR1400 och Hayabusa
 
Så är det nog, vägunderlag som inte funkar får undvikas i mesta möjliga mån :tummenupp


Förstår hur du tänker, kanske lite stora men funkar det så gör det ju det, nöden har ingen lag :lol
Finns det inga radfyror med balansaxel/axlar?

R1200RS är en liten hoj...
 
Tjena.

För att få så lite vibrationer som möjligt är det 3 & 6 cylindrigt som gäller då den i grunden är en mer balancerade motorer. 2 & 4 cylindriga är i grunden obalancerade, som borde ge mer vibrationer.

Så triumph eller BMW k1600 borde vara bra alternativ.

Mvh
Jonas Lillman
 
Enligt mina erfarenheter så brukar rad4 or ha mest störande vibrationer. 3 cylindrar är kanon, men tycker även att 2 cylindrar brukar kännas bra. De vibrerar, men inte på ett störande sätt.
 
En V 4 av något märke, minns min gamla Honda VFR750, som spinner som en katt!
 
Enligt mina erfarenheter så brukar rad4 or ha mest störande vibrationer. 3 cylindrar är kanon, men tycker även att 2 cylindrar brukar kännas bra. De vibrerar, men inte på ett störande sätt.
Nu var det ju inte att han inte tycker om vissa vibrationer utan att han inte klarar av dom så huruvida du gillar vissa mer än andra kan nog inte bli mer irrelevant...

Måste gå att göra en hoj mer vibrationsfri med tyngre styrändar och kanske fylla på clipon med gummi eller dylikt?
 
Nu var det ju inte att han inte tycker om vissa vibrationer utan att han inte klarar av dom så huruvida du gillar vissa mer än andra kan nog inte bli mer irrelevant...

Måste gå att göra en hoj mer vibrationsfri med tyngre styrändar och kanske fylla på clipon med gummi eller dylikt?

Jo, jag förstod det. Det jag menar är att man kanske inte ska avskriva alla v2 direkt bara. Jag upplever ofta vibrationer från en R4a som mycket värre för händerna en V2, då frekvensen är annorlunda. Det är mycket individuellt.
Men styrvikter och vadderade handtag kan absolut vara en väg att gå med.
 
Gnäller man på radfyra vibbar har man aldrig kört en riktig motorcykel, i min åsikt. Ett sånt därnt charmigt åk som skakar ögonen ur skallen redan i 120, och producerar nervskador över det. Vilken modern hoj som helst med balansaxlar och lågt effektuttag borde funka om man har vibrationsskador.
 
Allmänt gäller väl att ju mindre (lättare) kolvar dessto mindre vibrationer. Dvs för att ta 600cc hojar är 1-cylindrig värst, 2-cylindrig bättre, 3-cylindrig ännu bättre, osv.
Ju tyngre hoj dessto mindre vibrationer. Eftersom vanliga hojar väger in i området 150 - 250 kg så kan man förvänta sig mindre vibrationer ju mindre slagvolymen hojen har och ju fler cylindrar den har.
Hojar med aluminiumram vibrerar mindre än motsvarande hoj med stålram för man har varit tvungen minska vibrationerna för att hindra att aluminiumramen ska gå av p.g.a. utmattning.

Till sist, det finns nog bara ett sätt hitta en hoj med lite vibrationer och det är att provköra.
Jag skulle söka bland 3-cylindriga och fler cylindrar med "liten" motor och aluminiumram.
 
av dom hojar jag kört som jag kan minnas så är mitt tips honda vfr 750/800
 
Många bra svar tack.
Inte helt lätt då uppmätta vibrationer inte uppges i tester, lite synd då det kan vara bra att veta även om man inte har några besvär.... än :crash

Fortsätter gärna ta emot fler tips :tummenupp
 
Hur är det med de större scootrarna som finns idag? Annars är det som några påpekat läge att kolla på el-drivna hojar. Tyvärr ser de ju ut som de gör många gånger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top