behöver ej vara e-godkänd?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
läste på vägverkets sida med föreskrifter om bågar och då under kapitlet som handlade om blinkersar. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

det står: 64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).

Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

betyder detta helt sonika att blinkersarna på en 83a inte behöver vara e-godkända eller är jag helt ute och seglar? står även samma om baklampan..

Perkidde skrev:
läste på vägverkets sida med föreskrifter om bågar och då under kapitlet som handlade om blinkersar. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

det står: 64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).

Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

betyder detta helt sonika att blinkersarna på en 83a inte behöver vara e-godkända eller är jag helt ute och seglar? står även samma om baklampan..

Hmm så uppfattar jag det oxå :va

Vad menas?

Vad man får för besiktningsman har ju tyvärr oxå en viss inverkan..ofta ser man till att ha ordning på ljus å tutor reflexer å annat crap. Så hakar dom upp sig på helt andra saker...

Enligt vad jag läst mig till samt även pratat med en besiktningssnubbe som jag känner lite så behöver blinkare endast vara E-märkta vid regbesiktning inte vid vanlig kontrollbes. Jag kan ha fel, det har hänt förut :3freak

har precis ringt till vägverket och snackat lite med dom. tyvärr så kunde inte kundtjänst hjälpa mig med frågan utan jag fick ett direktnr till fordonstekniska avdelningen. dom hade gått hem för dagen så jag ska ringa i morron istället. om det är nån som har nån fråga till dom så är direktnr till dom: 0243-75000

Som UrbanTiger sa, sa även en besiktningsnisse jag snacka med, de kollas bara vid regbesiktning. Finns ingen anledning att ändra från de blinkers som satt på vid reg.bes. till andra var resonemanget.

har precis snackat med besiktningen jag med och han sa att dom inte kollar sånt utan att det är registreringsbesiktning.
vägverket fick jag inte tag på för liraren jag snackade med igår sa fel öppetider till tekniska.
polisen försökte jag först ringa på 11414 men fick svar att jag skulle kontrollera nr? :confused: bra om man behöver ringa snuten allså.. suck.
ringde till rikskrim istället och blev besvarad med den mest sexiga röst jag hört från en myndighet. börjar fan fundera på om hon jobbat på heta sthlmsbrudar eller vad nu dom har för telefonsexnr där uppe. iaf blev kopplad till nån dam som inte riktigt jag kunde få nåt bra svar från utan hänvisade till vägverket istället.

Perkidde skrev:
har precis snackat med besiktningen jag med och han sa att dom inte kollar sånt utan att det är registreringsbesiktning.
vägverket fick jag inte tag på för liraren jag snackade med igår sa fel öppetider till tekniska.
polisen försökte jag först ringa på 11414 men fick svar att jag skulle kontrollera nr? :confused: bra om man behöver ringa snuten allså.. suck.
ringde till rikskrim istället och blev besvarad med den mest sexiga röst jag hört från en myndighet. börjar fan fundera på om hon jobbat på heta sthlmsbrudar eller vad nu dom har för telefonsexnr där uppe. iaf blev kopplad till nån dam som inte riktigt jag kunde få nåt bra svar från utan hänvisade till vägverket istället.

Kontrolera nr skulle du ha gjort också nummret är 1 1 4 1 1 4

satt precis i 37 min kö hos vägverket.. men teknikern där sa att det stämde att man inte behöver ha e-godkända blinkers från 1985 års modell eller tidigare. så om snuten skulle stoppa en så e det bara att hänvisa till den paragrafen. detta gäller ju även baklykta då. ska börja skissa på en egen med en gång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti