Behöver bevis på urinblåsa...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
...att män har större urinblåsa än kvinnor. Hittar inte det på nätet. Nån som är bättre än mig?

Haha ! Hur mycket har du slagit vad om ? Du får väl köra ett test live ... ;)

Mr B skrev:
Haha ! Hur mycket har du slagit vad om ? Du får väl köra ett test live ... ;)

Hehehe... Lite fyllesnack som skulle bli fördelaktigt för mig om jag har rätt :)

Så här ligger det till:
- Blåsans storlek varierar beroende på hur fylld den är. Normalt rymmer den 3-4 deciliter, men den kan töjas ut kraftigt eftersom väggen består av glatt muskulatur
- Längden på urinröret skiljer sig vanligtvis däremot kraftigt mellan kvinnor (3-5cm) och män (ca 20cm). Detta gäller dock inte i ditt fall. ;)

Var det svaret på frågan ?

Mr B skrev:
Så här ligger det till:
- Blåsans storlek varierar beroende på hur fylld den är. Normalt rymmer den 3-4 deciliter, men den kan töjas ut kraftigt eftersom väggen består av glatt muskulatur
- Längden på urinröret skiljer sig vanligtvis däremot kraftigt mellan kvinnor (3-5cm) och män (ca 20cm). Detta gäller dock inte i ditt fall. ;)

Var det svaret på frågan ?

Det börjar likna nåt. Du har rätt i att 20cm inte gäller i mitt fall, det är betydligt längre!;)
Betyder det att män har större blåsa? Har du ngn länk till sidan där du hittade det?

Oki... tack! Jag får väl ringa vårdcentralen och fråga imorgon :rolleyes:

tycon1 skrev:
Vad folk än säger så har killar större blåsa...:fakta
Jag har då alltid hävdat det iaf

Jo det försökte ju jag också med, men gick inte hem nåt vidare.

3-4 deciliter ? Jag har fyllt halvliters petflaskor och strilat en skvätt på sidan om nån gång. Inget jag gör ofta pissa i flaskor utan det har handlat om betting.

Det går att samla 2 till 3 liter urin i blåsan. I allafall för kvinnor, så får ni säga vad ni vill pöjkar. / Nettan

Nettan skrev:
Det går att samla 2 till 3 liter urin i blåsan. I allafall för kvinnor, så får ni säga vad ni vill pöjkar. / Nettan
Kan nog stämma det. 4-6 pilsner innan man måste gå ut och vattna skogen. :tungan

Nettan skrev:
Tar du inte i överkant nu?! Menar du att du skulle minska 2-3kilo i vikt efter att pissat!
Det är väl lite väl stora mängder! två 1½cola-flaskor bör ju synas att man sitter
på! Eller?!

två-tre liter är väl kanske lite i överkant. men en liter kvar i blåsan efter toalettbesök är inte helt ovanligt, hos exempelvis patienter med ryggpaj eller prostataförstoring. då sätter man kateter. det är farligt att ha så mycket i blåsan.

Twosaint skrev:
3-4 deciliter ? Jag har fyllt halvliters petflaskor och strilat en skvätt på sidan om nån gång. Inget jag gör ofta pissa i flaskor utan det har handlat om betting.

Jag har nästan fyllt 2 liter, lite kom utanför. Men då var jag ganska pissnödig.

När jag arbetade på akuten för många år sedan så har jag vart med om att tappa ur 2 liter ur urinblåsor så nog går det i mycket i dom. Men ja kan lova er att smärtan är fruktansvärd så inget ni vill vara med om.

Men för er killar så kan jag nästan garantera att det kommer att hända trassel med detta. Eftersom prostatabesvär är oerhört vanligt , med till följd att pinket inte kommer igenom urinröret.... så passa på och njut medans ni kan pissa... efter 55 är det inte lika självklart längre :D

ambulans skrev:
Men för er killar så kan jag nästan garantera att det kommer att hända trassel med detta. Eftersom prostatabesvär är oerhört vanligt , med till följd att pinket inte kommer igenom urinröret.... så passa på och njut medans ni kan pissa... efter 55 är det inte lika självklart längre :D
Vars kommer pinket ut då då? :confused:

Nu gör ni saker och ting onödigt krångligt. Det är ju faktiskt bara att se på världen med lite bonnförnuft så eär allt klarare.

Fruntimmer spirnger och pissar i tid och otid vilket ju rimligtvis bör innebära att deras blåsor är mindre. Det vet vi alla, men ni kanske fortfarande vill befästa det lite. Då tar vi raskt till den gamla klassiska ”undantaget som bekräftar regeln” och lämpar in ett mixat gäng i en raggarbil.

Vad händer? Jo, helt plötslig är det som någon har pluggat kvinnfolken. Killarna i bilen ser naturligtvis till att få sig en pissepaus per 1,5 öl men kärringarna är stenhårda. Inte ett skvätt även på längre turer!

Det finns ju iofs sig dom som raskt påpekar att det hänger ihop med att kärringarna bara är med som chaufförer men det är ju naturligtvis bara en undnaflykt från feministerna.

Det är en myt, måste vara det! Jag går på dass cirka 4-6 gånger på ett dygn, flickvännen kanske 1 gång... Helmysko.. :va Måste vara så att tjejer har större blåsa för att de redan i unga dagar går o klämmer hela dagarna, "Måste hem, vill inte gå här i skolan! Tihi..."

pissar.gif
:öl

Haha... Nu var man bråkig... :hihi
/mvh Johan

Chrille skrev:
Vad händer? Jo, helt plötslig är det som någon har pluggat kvinnfolken. Killarna i bilen ser naturligtvis till att få sig en pissepaus per 1,5 öl men kärringarna är stenhårda. Inte ett skvätt även på längre turer!
Det finns även ett fenomen som heter långtur i skinnställ som ger samma resultat :gnissla

Åtminstone tills gupp och hål i vägen blir alltför smärtsamma...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8