Behöva mappa/bänka Hypermotard 950 pga mod?

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har en Hypermotard 950.

Har slängt på en decat, stoppat in ett SF Sprinter luftfilter nu och tidigare tagit ut lite stoppning ur originalljuddämparen. När jag kört den går den riktigt fint, känns pigg och rapp, ingen konstig lukt, den håller vattentempen och hackar inget vid gaspådrag. Den ger några mindre små baktändningar, poppande vid enstaka tillfällen vid växling och gasavslag men vill minnas att den även gjorde detta tidigare innan decaten och luftfilterbytet men att de blir mer märkbart nu när ljudet inte dämpas på samma sätt. Har inte haft någon kraftig baktändning alls. Är ändå nojig att hojen kanske går tunt, eller snarare tunnare än från fabrik.

Pratade med en Ducatitekniker tidigare innan ombyggnationen och han trodde inte de skulle vara några problem, inte heller Peter på Marcussens MC när jag talade med honom senast igår och berättade om upplägget på hojen.

Lambdasonderna sitter före katten men förstått att dessa endast styr blandningen vid lägre varv, och att det finns något AIS-system som ska minska risk för baktändningar över lag.

Jag har alltså ökat tillflödet med luft och öppnat upp baktill. Hojen upplevs gå bra men bör jag mappa den? Kikar på UpMap från Termignoni som säkerhet men kan tyvärr inte få denna innan min semesterresa till Gotland om drygt 1 vecka.

Tuta o köra då jag inte upplever något problem eller slänga på katten igen (ett j-vla aber till arbete) tills den är har rätt mappning?

Upmap - bra eller anus? Bänka och mappa o flasha ECU:n likt UpMap gör? Eller satsa på typ Rapidbike easy? Eller bara bänka och se bränsle/luftblandning?
 
Du nämner "tidigare tagit ut lite stoppning ur originalljuddämparen.

Öppna du upp ljuddämparna? Förklara gärna hur du gjorde

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Well, it ain't broken...yet.

Köpte ett extra set originalljuddämpare, borrade upp popnitarna och tog ut 80%, mest som en kul grej men sen blev det rätt trevligt ljud.

Katten sitter inte kvar, raka böjar.
 
Citat: Pratade med en Ducatitekniker tidigare innan ombyggnationen och han trodde inte de skulle vara några problem, inte heller Peter på Marcussens MC när jag talade med honom senast igår och berättade om upplägget på hojen.
slut citat
Jag skulle lita på dom.
Var det på väg ge problem så hade jag i samma sits erbjudit lämpligt jobb för att lösa ditt problem.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top