Behålla TomTom Urban Rider?

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Impulsköpte en gps i går kväll, en TomTom Urban Rider. Vattentät avsedd för MC-bruk.

Nedsatt till 3000 spänn (fanns en kvar...), såg nu att pixmania har den för 2500 ink frakt...

Försökt läsa om den innan jag öppnar paketet, den verkar väldigt gammal, typ ett år gammal. Och vad folk tycker om den verkar ganska blandat.

Såg också att den inte hade HELA europa riktigt som hon säljaren sa, Balkan fattas ju i princip... (hoppas på att få tummen ur o ta mig ner någon gång.)

Så ja vill ha dina fem cent, skall jag behålla den eller lämna tillbaks? Ja byta mot något annat. Behöver egentligen inte någon GPS förens juli månad.

Pixmania är ofta billigast, men deras kundservice brukar reflektera det. Dålig service och lång leveranstid är något jag läst om dem.

Det där med hela Europa verkar det vara lite sådär med. Var på jakt efter en GPS som hade kartor över Island för två år sedan. Trots att flera utgav för att ha kartor till hela Europa så var det bara "hela Europa som det finns kartor till" som gällde, och då fanns det inte kartor till Island. Är det viktigt med kartor över Balkan så kolla att det finns någonstans först.

Pixamina är ok bara man lyckas klicka bort alla försäkringar och grejer de försöker sälja med varenda pinal.

Leveranstiden brukar vara 1-3 dagar längre än man är van vid men inget exceptionellt.

Vad gäller GPS så tittar jag på samma sak men har liksom TS kommit fram till att alla är något eller några år gamla, finns inget nytt (vad jag kan hitta i alla fall).
Garmin Zumo 660 verkar ju nyare men den blir ofta sågar på grund av att den inte har några knappar, tydligen svårt att använda med handskar.

Så vitt jag förstått är det Garmin Zumo 550 som är grejen på MC men den verkar vara några år gamal.

Har tills på tisdag på mig att ta ett beslut, sedan ska ja till jobbet. Vet inte men det lutar väl åt att lämna tillbaks den faktiskt, se om det finns någonting fresh i juli istället.

Inget pryl-freak som har örn-koll på GPSer, ja kan tänka mig o lägga typ 3k.

Är du kvinna eller?

"Impulsköpte..."

"Lämmna tillbaka..."

Är du man så fattar du beslut och sedan står du för dom även om det var ett dåligt beslut.
Förlorar du pengar på ett dåligt beslut så för du upp det under lärpengar.

Är du kvinna eller?
"Impulsköpte..."
"Lämmna tillbaka..."

Är du man så fattar du beslut och sedan står du för dom även om det var ett dåligt beslut.

Haha, ja man brukar ju göra lite research före så man får så "rätt" som möjligt.

Va med polarn o köpte en dator tio minuter innan stängningsdags, ville inte va sämre jag ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240361
Lämna genast tillbaka den! Tomtom bör bojkottas.

Oj! Ja information e hårdvaluta...

Ska se om man orkar forska i ämnet ikväll pust, lättare o bara fråga såhär:rolleyes:

Är du kvinna eller?

"Impulsköpte..."

"Lämmna tillbaka..."

japp så är min filosofi oxo, en lön senare märker man inte hålet i börsen längre ändå ...

Jag tycker den fungerar utmärkt. Du behöver en hållare med snabbfäste och laddning. Kostar runt 700:- och den beställer du på Tomtoms hemsida. Tanka även hem ett gratisprogram som heter "tyre". Funkar bra om du vill lägga rutter i datorn och skicka över till GPS:n.

japp så är min filosofi oxo, en lön senare märker man inte hålet i börsen längre ändå ...

Har fan ingen börs jag har ett rör med en ventil i denna har kärvat fast i öppet läge.

Vill inte lära mig en TomTom bara för att inse att jag borde haft en Garmin bara.

Köpte den när jag hade lågt blodsocker o det bara fanns en kvar.. .=) Jag är känslig för lågt blodsocker o van att andra lagar mat till mig innan blodsockret tagit slut =)

Öppet köp no problems...

Jag hajar inte. Om man behöver en GPS så behöver man den väl? Spelar kanske inte så stor roll om balkan saknas, om du ändå inte ska dit i brådrasket? Eller är det femhundringen du retar dig på?

Jag tycker den fungerar utmärkt. Du behöver en hållare med snabbfäste och laddning. Kostar runt 700:- och den beställer du på Tomtoms hemsida. Tanka även hem ett gratisprogram som heter "tyre". Funkar bra om du vill lägga rutter i datorn och skicka över till GPS:n.

Rutter i dattan funkar, flott!

Ja fråga ju om fästen o sånt va med, Innehåll: RAM monteringssats, den duger inte med andra ord, den har en hållare som inte har uttag för kablage då? Sick.

Har säljarna provision på MediaMarkt? Hon pusha faktiskt lite (trodde att hon brydde sig om mig o tyckte att jag verkligen skulle ha en fin GPS)

Den e ju fan gjord för att fordonsmonteras vore bättre vettigare o slänga med strömförsörjningskabel istället för laddare. Kan man väl iof skarva ihop en egen, säkert något runt standardhål. Kan ju inte öppna skiten för den e inplastad.

Trött ja blir. Blir nog en sväng tillbaks dit imorgon, för o stämma av lite.

Jag hajar inte. Om man behöver en GPS så behöver man den väl? Spelar kanske inte så stor roll om balkan saknas, om du ändå inte ska dit i brådrasket? Eller är det femhundringen du retar dig på?

Ja det kanske e så, så jag tänkte, Gps som gps och tog den som verka passa mig bäst. forskar vidare.

Hann ändå inte montera skiten nu i helgen, fick monterat packväskor, centralstöd o ruta istället

Som tur var så öppna jag ju inte lådan heller, nu fick ja ju veta att den e helt inkomplett.

Bild, holan panniers:

Bifogat

• fgfgfg.JPG
    fgfgfg.JPG
    53.5 KB · Visningar: 48
den verkar väldigt gammal, typ ett år gammal.
Oj, en modell som är ett helt år gammal? :skrämd

Fast grejen är att programvaran uppdateras fortlöpande på en del modeller.
Kolla vad som finns på tillverkarens hemsida för den modellen.

Last edited:
Oj, en modell som är ett helt år gammal? :skrämd

Fast grejen är att programvaran uppdateras fortlöpande på en del modeller.
Kolla vad som finns på tillverkarens hemsida för den modellen.

Man går ju inte o köper en mobil eller en tv med ett år på nacken eller? Jag förstår att det inte e samma, men ändå. Min erfarenhet e att när man köper det seänaste så "håller" grejjerna längre, e fräsha längre så att säga, up to date.

Sedan interface:et tror jag inte uppdateras utan bara kartorna, eller? Mycket sällan tillverkare släpper någon ny förbättrad firmware till sina produkter, smartare o använda den i nästa modell...

Last edited:
Ja var tillbaks i butiken idag. Precis när jag svettats klart och stod o väntade på min säljare för att be henne om den där strömförsörjningskabeln för 50 spänn. Jag tänkte, äsch ja kör väl på TomTomen då.

Jo då kom Lars från Garmin fram o presenterade sig, han fråga om det var jag som köpte GPSer med lågt blodsocker =) Ganska kul tyckte jag.

Han förklarade utförligt för mig varför man skulle ha en Garmin istället. kretskort upphängt i gummibussningar, limmade kretsar, där av att de vågade ge tre års garanti, 999 av 1000 sålda MC-gpser e garmin (massa rutter o ta del av....), kontakt på baksidan som såg mycket förtroende-ingivande ut (jag jobbar själv med att stoppa elektronik i vattnet =) Att även firmwaren uppgraderas kontinuerligt. etc etc

Han fick mig att returnera TomTom:en, jag e nu i valet o kvalet om jag skall ha den lite dyrare som har stor skärm (plus massa lull lull) eller om jag kan nöja mig med den mindre skärmen som e någon tusenlapp billigare.

Kanske var 550 den mindre hette, 660 hette den stora tror ja.

Man går ju inte o köper en mobil eller en tv med ett år på nacken eller?
Beror ju helt på hur bra grejen är.
Apple säljer fortfarande sin 3GS fast den är "riktigt gammal" :tummenupp

Angående Garmin så har jag inte kollat in den nyare 660:n men jag är näst intill helnöjd med min nuvarande 550.

Beror ju helt på hur bra grejen är.
Apple säljer fortfarande sin 3GS fast den är "riktigt gammal" :tummenupp

Angående Garmin så har jag inte kollat in den nyare 660:n men jag är näst intill helnöjd med min nuvarande 550.

E det den som inte e iPhone 4 eller? Ja ja såg den när jag köpte, tycker det va lite märkligt, men för all del, säljer det så... (man kan ju välja ett nyare alternativ)

Det var en någorlunda befogad frågeställning jag tog upp. Men jag accepterar att man inte släpper ny modell varje år om man jobbar med mjukvara o kartor o har garanti på tre år... Som dem säger att dem gör, som jag nyligen fick reda på...

550in e väl lite mindre o saknar möjlighet för att svara i telefonen o sådant trams. Jag känner dock att det kanske vore nice med större skärm.

Vi (jag) börjar komma någonstans tycker jag, snart kan vi byta rutter mannen!...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna