Behålla körkortet

TomK skrev:
Det fysiska kortet fortsätter att fungera som id-handling hos banker, post m.m. Saknar man annan id-handling, så är plastlappen bra att ha kvar.

Körkortet måste anmälas stulet/tappat om man inte skickar in det, och då är det knappast en giltig legitimation.
Den största fördelen med att ha kvar själva kortet är att om man kör ändå och åker in i en rutinkontroll så kan man klara sig.

Markus skrev:
Vänta här nu, de har tagit körkortet men du är inte delgiven? :confused: Och var kommer åklagaren in i bilden? 104 på 70 går väl inte till åklagare? Det är lite många frågetecken här...
Du kommer få brev från länsstyrelsen med deras preliminära beslut, det har du rätt att bemöta med intyg etc innan de spikar beslutet. Efter att du fått beslutet så har du tre veckor på dig att överklaga.
Jag har ett minne av att det ska vara möjligt att klara sig från både indraget kort och böter genom att göra sig otillgänglig för delgivning.

Nyteknik skrev:
Jag har ett minne av att det ska vara möjligt att klara sig från både indraget kort och böter genom att göra sig otillgänglig för delgivning.

Nej, det tror jag är fel. Jag har en polare som blev av med det nyligen och hans tog de på plats och efter x veckor fick han besked från LSS och sedan följde det jag beskrev i mitt inlägg du nu svarade på.

EDIT:
Körkortsindragningen är inte ett straff per definition, det är en åtgärd. Om du däremot är misstänkt för rattfylla och kallas till förhör kan du hålla dig undan tills du är delgiven.

Detta är riktat till nytekniks svar ett par inlägg upp...

jo, jag har också för mig att det är så... men iom att du redan lämnat ifrån dig lappen så kan du nog ses som delgiven... vilket inte hade vart så säker om du hade haft den kvar, ingen kan ju bevisa vad som sagts mellan er på plats, samt att du självklart var i en mycket stressande situation när du blev stoppad och därför kunde missuppfattat dem... men den möjligheten är nog borta nu, hur ska man kunna misstolka att de snor lappen på plats...

Edit: vart tog citatet vägen????

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026