Begripa vad polisen menar

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Blev påbackad av en snurrig tjej med nytaget körkort och lånad bil från föräldrarna förra helgen. Det hela inträffade på en parkering när vi kom körandes på transportleden med hojen och min tjej satt bak som passagerare. Bilföraren hade noll koll på omgivningen runt bilen. Hon märkte inte ens att vi blev påbackade förrän detta påtalades väldigt klart och tydligt genom att jag bankade på bilen.
Min tjej fick åka ambulans till sjukan och hojen är nu uppskrapad. Vi har båda djävligt ont i kroppen, men som tur var inga allvarliga skador. Ska det hända någonstans så ska det väll hända på en parkeringsplats. :yoparty :gnissla

Hur som helst. Jag har idag fått hem ett underrättelse om beslut från polisen och jag fattar verkligen inte vad de menar.

Där står under rubriken beslut:

Brott/händelse
Backat så fara uppstått

Beslutsmotivering
Förundersökning inleds ej - Ansvarsbestämmelser saknas.


Innebär detta att ett brott är begånget av min motpart eller innebär det att inget brott är begånget och att förundersökning därför inte inleds?
Vad menas med att ansvarsbestämmelser saknas?
Hur kryptiskt som helst. Förutom snurriga förhörsanteckningar och skisser av vad jag har sagt på plats så saknas dessutom vittnesmål från tex min tjej och vittnen från platsen som såg händelsen och som jag vet Polisen har pratat med... :brinnerup

Hur ska man tolka detta och vad kan man förbereda sig på från försäkringsbolaget egentligen? Jag gissar de kommer att snegla på polisens rapport..
 

Ezz

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Bastuselet
Hoj
Z1000SX 2014
Förundersökning inleds ej- den är ju skön, stått på alla mina anmälningar, ring och fråga
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Förundersökning inleds ej- den är ju skön, stått på alla mina anmälningar, ring och fråga

Jo, det gjorde jag men de har ju förstås gått för helg och det finns ingen annan som kan svara på detta tydligen. Vill ju veta NU och inte vänta till på måndag.. :D
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Betyder väl som det står, de inleder inte förundersökning då de gör bedömningen att inget brott är begånget. Det är inte per automatik ett brott att backa på en motorcyklist. Ansvarsfrågan utifrån försäkringsärendet är en annan sak.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jo, det gjorde jag men de har ju förstås gått för helg och det finns ingen annan som kan svara på detta tydligen. Vill ju veta NU och inte vänta till på måndag.. :D

Att förundersökningen inte inleds handlar ju bara om hon skall om möjligt åtalas för ett brott, och enligt detta papper så kommer hon inte att åtalas. Då får ni lösa försäkringsfrågor privat och eventuellt skadestånd misstänker jag också kommer ligga hos ditt eget alt. hennes försäkringsbolag.
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Betyder väl som det står, de inleder inte förundersökning då de gör bedömningen att inget brott är begånget. Det är inte per automatik ett brott att backa på en motorcyklist. Ansvarsfrågan utifrån försäkringsärendet är en annan sak.

Ja, det är det jag gissar att de menar, men varför inte det?
Trafikförordningens 46 $:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Fler saker som hon skulle kunna misstänkas för är vårdslöshet i trafik alternativt vållande till kroppsskada som ger dagsböter/fängelse. Frågan är dock om händelsen inte är tillräckligt allvarlig för dessa två.
 
Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Vad är problemet? Fyll i en skadeanmälan tillsammans med bilisten.

Det är självklart gjort. Jag har inget tvång i att se henne dömas hårt för något. Jag vill bara ha ett ansvar utpekat. Problemet är dock att försäkringsbolaget tittar på polisutredningen och beslutar om vållandet. Min självrisk för vagnskada är 25papp... Där har du problemet.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Ja, det är det jag gissar att de menar, men varför inte det?
Trafikförordningens 46 $:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Förordningen säger vad man får och inte får göra i trafiken. Den säger dock inte att allt man inte får göra är straffbart. Vad vill du att hon skall dömas till, vårdslöshet i trafik?
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Det är självklart gjort. Jag har inget tvång i att se henne dömas hårt för något. Jag vill bara ha ett ansvar utpekat. Problemet är dock att försäkringsbolaget tittar på polisutredningen och beslutar om vållandet. Min självrisk för vagnskada är 25papp... Där har du problemet.

Har du pratat med bilisten? Tar hon på sig ansvaret? I så fall ska det väl inte va något problem.
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Förordningen säger vad man får och inte får göra i trafiken. Den säger dock inte att allt man inte får göra är straffbart. Vad vill du att hon skall dömas till, vårdslöshet i trafik?

Du slår nog huvudet på spiken skulle jag tro. Påföljd saknas troligen.

Skilj på äpplen och päron. Bara för att hon inte begått ett brott så betyder inte det att hon inte är vållande i försäkringshänseende.

tack! jo, det känner jag till men det där är rätt otydligt hur det hanteras och hur det bedöms tycker jag. Har aldrig varit involverad i en olycka tidigare så jag har ingen aning hur försäkringsbolaget tänker faktiskt.

Den som backar åker på det, det är lugnt för din del.

Låter skönt! tack!
 
Last edited:

Ninja-musen

NinjaMus
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
2006, Kawasaki Zx10R
Det är självklart gjort. Jag har inget tvång i att se henne dömas hårt för något. Jag vill bara ha ett ansvar utpekat. Problemet är dock att försäkringsbolaget tittar på polisutredningen och beslutar om vållandet. Min självrisk för vagnskada är 25papp... Där har du problemet.

Du kan vara lugn, det är bilisten som får betala självrisken på hennes försäkring, inte du..... :Bugar
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top