Begränsningar mm. hel/halvljus?

IceDiver

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Luleå
Hoj
1992 Yamaha FZR 600
Hallå gott folk!

Jag tänkte höra efter lite angående lysen till min FZR och om det finns några begränsningar och lagar rörande dessa.

Lamporna som sitter i är en H1 för halvljuset och en H3 för hel. Halvan är 30W och helan 55W såvitt jag förstått, det jag skulle vilja göra är att maximera ljuset på hojen så att bilisterna verkligen ser att man kommer, eftersom jag i nuläget inte tycker att det lyser särskilt bra.

Då finns ju 2 alternativ verkar det som, antingen ett xenon-kit (som folk skriver är olagligt? ...eller?) eller köpa starkare halogenlampor, speciellt till halvljuset då.

Funderingen jag har är då ifall det verkligen är olagligt med xenon, och om det finns några billiga och bra kit som inte pajar på en gång (så som jag hört att kiten på ebay gör..), eller om det går att sätta i en 60W halvljuslampa istället?

Finns det några begränsningar för hur många watt lamporna får vara på till halv/heljus? Det verkar ju finnas en uppsjö med billiga lampor i "xenon-look" på t.ex. ebay, men vad ska man köpa för att få någorlunda kvalitet?

Hoppas någon kan sprida lite ljus över mina funderingar! :tummenupp
 
jag har inte svar på alla dina frågor men kanske kan hjälpa till med en liten bit av dom:)
en kompis till mig konventerade sina dimljus på bilen till xenon, och igentligen så va han tvungen att regbesiktiga den med dom lysena för det stog inte att det var de orginal, eller nått sånt enligt honom iaf.
jag är inte säker men med andra ord så kanske man behöver göra de på mc också?

jag har själv lite funderingar på att ha xenon lysen på min knarr, men själv hade jag bara tänk att köpa mig ett xenon-kit o slänga i o sen köra o se vad som händer vid besiktning eller om harry haffa skulle stå längs vägen nånstans och klaga.

så med andra ord är mitt tips att montera xenon, på med ett leende o kör:)
 
Skall man ha xenon på halvljus måste man ha automatisk nivåreglering av ljuset och det har du inte. Xenon på extraljus är dock ok.
 
gällande halogenlampor tror jag bara det är godkänt upp till 55w, men det finns ju att köpa upp till 100watt. Ngt du får ta i beaktning är att de blir mkt varmare än din vanliga lampa vilket med lite otur leder till att reflektorn samt glaset(om det är i plast) förstörs.

edit. har du bara 30 w i halvljus så kan du ju byta utan problem, visste inte att det fanns faktiskt i h1, trodde det lägsta var 55w
 
gällande halogenlampor tror jag bara det är godkänt upp till 55w, men det finns ju att köpa upp till 100watt. Ngt du får ta i beaktning är att de blir mkt varmare än din vanliga lampa vilket med lite otur leder till att reflektorn samt glaset(om det är i plast) förstörs.

edit. har du bara 30 w i halvljus så kan du ju byta utan problem, visste inte att det fanns faktiskt i h1, trodde det lägsta var 55w

Aldrig sett 30w lampa som halvljus heller.

Börja med att byta till 55w, borde ge en markant skillnad
 
Enligt uppgift så ska det funka bra att ha 55/60W lampa för både halv- och helljus på hojen, men vilka lampor är bäst i den kategorin? Det är ingen här som har xenon på båda lysena på sin hoj? Kanske skulle funka bra om man bara hade det på helljuset i så fall, men då var det ju tal om att ljusbilden inte blir riktigt rätt och att ljuset blir bländande istället.

EDIT: Det är osäkert om det verkligen är en 30W lampa som halvljus, jag kollade inte så noga eftersom någon på ett FZR-forum skrev att det är det.. det kanske skiljer beroende på land.
 
Ngt du får ta i beaktning är att de blir mkt varmare än din vanliga lampa vilket med lite otur leder till att reflektorn samt glaset(om det är i plast) förstörs.

Men om man byter till LED 100w? Eftersom de inte alstrar värme på samma sätt? Då lär ju inte glaset smälta iaf, om det nu finns i LED-version.
 
Xenon är "olagligt" som sagt pga nivåreglerare men SÅ värt en bot eller vad det nu blir då det är så extremt mycket bättre ljus! Pappa kan blinka med sitt helljus på VFR'en jämte mig utan att det märks någon skillnad, KÖP! Bara att byta lampa till orginal vart annat år inför besiktningen.
 
Xenon är "olagligt" som sagt pga nivåreglerare men SÅ värt en bot eller vad det nu blir då det är så extremt mycket bättre ljus! Pappa kan blinka med sitt helljus på VFR'en jämte mig utan att det märks någon skillnad, KÖP! Bara att byta lampa till orginal vart annat år inför besiktningen.

Hur ser din uppsättning ut, har du xenon endast på helljuset eller?

Finns det några billiga xenon-paket som inte går sönder efter en vecka eller två?
 
Jag har både halvljus och helljus på min. Köpta från kina, kommer inte på vad det heter nu och sitter på jobbet ^^ kan kolla sen.
Att tänka på är dock att ballasterna inte är slim så var precis att jag fick in mina under lamporna innanför kåpan, i spetsen.
Men dom funkar fortfarande. Fick byta en säkring till en starkare för att den inte skulle gå när jag startade hojen.
Men är super nöjd än så länge! :tummenupp
 
Last edited:
Jag har både halvljus och helljus på min. Köpta från kina, kommer inte på vad det heter nu och sitter på jobbet ^^ kan kolla sen.
Att tänka på är dock att ballasterna inte är slim så var precis att jag fick in mina under lamporna innanför kåpan, i spetsen.
Men dom funkar fortfarande. Fick byta en säkring till en starkare för att den inte skulle gå när jag startade hojen.
Men är super nöjd än så länge! :tummenupp

Hur fungerar det där för dig då, har du en lampa för helljus och en för halv? Läste tidigare att det inte går att köra två lampor med xenon och ballast på min hoj för att det inte finns nog med kräm för att tända båda samtidigt.

Mitt alternativ skulle vara att antingen ha endast helljuset som xenon (så man även kan slå av dom ifall farbror blå står och tittar) och en vanlig halogen, eller båda lampor med xenon fast så att bara ena (hel eller halv) lyser åt gången.

Hur länge har du haft ditt kit? Var det från VVME som nån annan rekommenderade?
 
En för hel, en för halv. Den ena slocknar när den andra tänds så att säga. Funkar mycket bra och du har väl det så orginal?
Och det är halvljuset du har mest nytta av, annars kommer du vilja köra med helljus hela tiden ;) Men det är inte så stor chans att de tar en tror jag, man blir ju mycket säkrare och så mycket värre för bilisterna är det väl inte?
Precis, VVME som jag köpte av. Fungerar mycket bra om du har plats för ballasterna, som är ganska stora. Men du har väl inte direkt precisions plast på din 92a?

2009-08-28 fick jag mitt mail med tracking nmr för paketet!

Skillnaden mot ett dyrare är också att de tänds inte lika snabbt, tar liten stund (10s?) att få upp värmen och full styrka, men att släcka helljuset för en bil och tända igen går snabbt.
 
Aldrig sett 30w lampa som halvljus heller.
Börja med att byta till 55w, borde ge en markant skillnad
Ffa ska du INTE byta till 100W.
Viktigare är at kolla matningsspänningen på lamphållaren.
Finns det av någon anledning spänningsfall på vägen (både plus och jord måste kollas!) till lampan så får du SÄMRE ljus med en 100W-lampa!
Edit:
Inlägget ovan var tänkt som ett allmänt råd. Har man dåligt ljus ska man i första hand kolla upp vad spänningen på lampsockeln är och om den är för låg, kolla upp kablaget/anslutnngar/omkopplare.
(Kanske göra en mer ingående förklaring i ämnet på min hemsida??)
 
Last edited:
En för hel, en för halv. Den ena slocknar när den andra tänds så att säga. Funkar mycket bra och du har väl det så orginal?
Och det är halvljuset du har mest nytta av, annars kommer du vilja köra med helljus hela tiden ;) Men det är inte så stor chans att de tar en tror jag, man blir ju mycket säkrare och så mycket värre för bilisterna är det väl inte?
Precis, VVME som jag köpte av. Fungerar mycket bra om du har plats för ballasterna, som är ganska stora. Men du har väl inte direkt precisions plast på din 92a?

2009-08-28 fick jag mitt mail med tracking nmr för paketet!

Skillnaden mot ett dyrare är också att de tänds inte lika snabbt, tar liten stund (10s?) att få upp värmen och full styrka, men att släcka helljuset för en bil och tända igen går snabbt.

Det låter onekligen bra ifall paketen från VVME faktiskt fungerar, dom ligger väldigt bra i pris tycker jag. På min hoj så lyser antingen halvljuset eller så lyser både halv och helljus på "Hi", därav problemet med att hojen inte klarar av att tända båda xenonlyktorna till "Hi"-läget.. men det går nog att koppla om ganska enkelt så att det blir som på din hoj att den växlar lykta.

Kahobe:

Det har aldrig varit aktuellt för mig att installera 100W lampor eftersom det känns som att det både blir för varmt och för att batteriet inte lär kunna driva så mycket.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top