Begränsning i förgasaren. zx 1000 B 90

Padreloricha

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2010
Hoj
90 Kawasaki zx 1000
jag har förstått genom att läsa inlägg här om strypta hojar, att det var något som handlarna gjorde på 90 talet för att få ner premierna en smula? hur som helst köpte min andra zx härom veckan när jag körde hem den ungefär 20 mil började en tanke snurra i skallen då jag tyckte att den var lite lam i på höga varv.inte riktigt som jag mindes min förra zx. Inga problem, den var pigg och svarade snabbt på gasen men dock inte den där kicken som jag var van vid.
När sedan regpappren kom hem stod det till min bestörtning att "motorcyckeln provad och godkänd med angiven effekt. ursprunglig effekt 101 KW (137 Hk) sänkt genom begrensning i förgasare" den är besiktigad med 65. 0 DIN.
Var ska jag börja leta efter proppen är det insuget, munstyckena eller en kombo av gaswire insug och trolldeg?

Är nog ingen risk att en så gammal hoj fortfarande är strypt. Nu vet jag inte hur just din skulle va strypt men vissa hade borrade hål i vakumförgasarna som gjorde att trottlarna inte lyfte helt.

Är nog ingen risk att en så gammal hoj fortfarande är strypt. Nu vet jag inte hur just din skulle va strypt men vissa hade borrade hål i vakumförgasarna som gjorde att trottlarna inte lyfte helt.

Borrade hål....? va fa.. ok tack jag ska kolla. någon annan med erfarenhet av detta? :mad:

På min ZX-10 1990 var det både hål i trottlarna samt en "plastkant" i trottel-locken som hindrade trottlarna från lyfta hela vägen upp. Plastkanterna slipade jag helt enkelt bort med en dremel och hålen fyllde jag igen med flytande metall. Har för mig att det var fyra hål i varje trottel. Blev en helt annan motorcykel efter detta, speciellt på högre varv :tummenupp

På min ZX-10 1990 var det både hål i trottlarna samt en "plastkant" i trottel-locken som hindrade trottlarna från lyfta hela vägen upp. Plastkanterna slipade jag helt enkelt bort med en dremel och hålen fyllde jag igen med flytande metall. Har för mig att det var fyra hål i varje trottel. Blev en helt annan motorcykel efter detta, speciellt på högre varv :tummenupp

Härligt, jag ska kolla direkt. Tack för hjälpen
må din hoj vara välsmord i alla dina mil....:banana

På Xj 900, som hade samma bekymmer under den tidsperioden så är det strypning i luftburken, mindre mustycken, mindre "andningshål" till vacum fuggarna och sitter en strypning i ljuddämparen.

Jänkarna har dålig koll på de där bitarna, men tyskarna verkar ha samma regler/strypningar som vi hade under den perioden. Med andra ord, google translate är din vän. Kolla om du kan hitta ett tyskt kawa forum med rätt inriktning så ska du nog så ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph