Begränsning av Allemansrätten?

Det finns rätt stora ekonomiska intressen bakom politiska förändringar som inskränker folks fria rörlighet. Icke att förglömma i sammanhanget. Strandskyddet tycker jag är något som vi verkligen ska värna om i det här landet och det gäller även allemansrätten.

Tyvärr naggas strandskyddet sakta men säkert. Gotland historien blev ju en riksnyhet och säkerligen finns det gott om liknande exempel där tomtägare har haft rätt kontakter inom kommunerna och fått tillåtelse att bygga på mark skyddad av lagen.

Allemansrätten är djupt rotad i varje Svensk. Det är nog inget man inskränker på utan vidare som politiker ostraffat. Men det går ju att bygga upp ett case så att man får allmänheten med sig. Det krävs ju inte mycket mer än att man tar upp fall som de kommersiella bärplockarna och de problem de ställer till med och andra exempel som berör lokalbefolkning i olika delar av landet så är det vi tagit för givet och varit stolta över att nämna när vi talar om vårt land utomlands borta.

Det måste finnas andra sätt att komma åt problemen än att begränsa allemansrätten så att den inte utnyttjas av kommersiella intressen på ett sätt som tillslut kommer att leda till att den begränsas bit för bit. Tillslut kanske vi har det som på vissa håll i Sydeuropa.

Om inte strandskyddet fanns så skulle varenda meter strand inom tio mil från Stockholm, och de flesta andra större städer, vara en privat spa-anläggning. Det skulle finnas noll möjligheter kvar för friluftsliv längs vattnet. Du skulle ha dina metrar strand där du kunde vara, men du skulle inte kunna göra något annat någon annanstans. De som inte har egna metrar strand skulle få sitta på det offentliga badet hela sommaren.

Resultatet blir att vi hamnar i USA. Det finns nationalparker, och det är enda jävla ställena där man kan komma ut i naturen. Där det bor mycket folk består de av en hektar skog genomkorsad av asfalterade gångar. Överallt annars är det "trespassers will be shot". Tycker du det vore bättre med ett samhälle där du endast får vandra på den egna markplätten, i nationalparker och på FortV:s fastigheter? Och vad skulle du tycka om du inte hade den egna plätten, för den händelse den råkar vara stor nog för fotvandring?

Läs det jag skrev om tidigare om statlig mark. Fortverket har redigt med mark på värmdö t.ex.

Jag tror faktiskt jag skulle ha större tolerans mot att gemene man brukade allemansrätten på min/vår mark om vi fick använda den själva.

I vårt fall (vilket är det enda jag kan tala för) så är vi inte intresserade av att bygga lyxkåkar längs hela vattenlinjen vilket alla grinkommunister vill få det att låta som bara för att kunna rycka upp "du är en ecklig kapitalist"-kortet.
Vi skulle behöva en maskinhall på åkern på andra sidan huset från vattnet sett. Men 300 meters strandskydd rakt upp på land är en jävla lång bit.
Och om ni undrar så kom befintliga bygglov till för länge sedan då läget var annorlunda.

Allemansrätten fungerar utmärkt, även om det är vissa grupper som inte gynnas av den som tycker annorlunda. Det som stör och ställer till det är redan förbjudet. Ändringar och inskränkningar i allemansrätten kommer där inte att göra någon som helst skillnad, med mindre vi inför totalförbud att vistas på annans mark utan tillstånd - och det tror jag inte vi vill.

Visst har du rätt, det är förbjudet att skräpa ner redan, men det skiter "camparna" i.

Vore det även förbjudet att slå läger för natten så skulle dom inte hinna skräpa ner så förbannat, för det gör dom ju trots att det är förbjudet.

Det är redan förbjudet att campa på någons priva hustomt, men det skiter dom uppenbarligen i, vore det dessutom förbjudet att campa på någon annans mark skulle dom förmodligen vara mera mån om att dom inte syntes från huset.

Som sagt tycker jag att allemansrätten är utmärkt och har fungerat bra väldigt länge, medans den utnyttjades av folk som hade normalt hyfs och förstånd.

Nuförtiden har inte folk det, folk skriker om sina rättigheter, men skiter fullständigt i om dom har några skyldigheter.

Brott mot folks privatliv i allemansrättens namn drabbar ofta samma människor om och om igen, medans folk som bor i lägenhet i storstäderna inte alls har någon insikt i problematiken, dom har bara positiva erfarenheter av att åka ut i naturen och campa på någon annas mark...

Vi som drabbar utav nedskräpning, stölder och gräsbränder där folk har nyttjat allemansrätten är inte lika odelat positiva.

I vårt fall (vilket är det enda jag kan tala för) så är vi inte intresserade av att bygga lyxkåkar längs hela vattenlinjen vilket alla grinkommunister vill få det att låta som bara för att kunna rycka upp "du är en ecklig kapitalist"-kortet.

Money rules. Lyxkåkar längs hela vattenlinjen skulle bli resultatet. Det är de som bygger lyxkåkarna som har pengar att köpa upp hela rasket om de får. Ni skulle sälja, för att kunna bygga en jävligt fin maskinhall någon annanstans för alla miljonerna. Slutresultatet: Lyxkåkar och spa-anläggningar längs hela stranden (och en del f d fastighetsägare med en rejäl klump kosing).

Vi skulle behöva en maskinhall på åkern på andra sidan huset från vattnet sett. Men 300 meters strandskydd rakt upp på land är en jävla lång bit.

Då är väl avvägningen att ert intresse av en maskinhall just där inte är så stort att det motiverar intrånget i strandskyddet. Surt för er, men skall vi ha stränder som inte är bebyggda är det nog ett måste att ha det ganska hårt hållet. Lät de maskinhallar byggas där lyxkåkar inte tillåts så är fastigheten som fick bygga en maskinhall neråt stranden snart såld... och vad kommer upp på den grunden? Alla skulle bygga en maskinhall för att sedan kunna stycka av den bebyggda biten neråt vattnet till och sälja.

Det är redan förbjudet att campa på någons priva hustomt, men det skiter dom uppenbarligen i, vore det dessutom förbjudet att campa på någon annans mark skulle dom förmodligen vara mera mån om att dom inte syntes från huset.

Så ditt förslag är totalförbud mot att campa på annans mark?

Hur gör jag då när jag är ute och vandrar och skall slå läger för natten? Ringer länsstyrelsen klockan 2330 och uppger koordinater för att få reda på om det är privat mark?

Nej, det som måste till är att markägarna får hjälp med att se till att de förbud som faktiskt finns också efterlevs. Kanske krav på att alla som campar på annans mark skall legitimera sig för markägaren på förfrågan? Vore inte orimligt tycker jag. Jag tycker i alla fall inte att det är kränCkande(tm) att den vars mark jag slår upp mitt tält på får veta vem det är han eller hon har boende. En bild tagen av lägerplatsen, legitimation kontrollerad. Helt plötsligt har man något som kanske t o m håller i rätten om det ser ut som fasen dagen efter. Om inte annat så ökar motivationen för att hålla rent efter sig förmodligen något.

Last edited:
Nej, det som måste till är att markägarna får hjälp med att se till att de förbud som faktiskt finns också efterlevs. Kanske krav på att alla som campar på annans mark skall legitimera sig för markägaren på förfrågan? Vore inte orimligt tycker jag. Jag tycker i alla fall inte att det är kränCkande(tm) att den vars mark jag slår upp mitt tält på får veta vem det är han eller hon har boende. En bild tagen av lägerplatsen, legitimation kontrollerad. Helt plötsligt har man något som kanske t o m håller i rätten om det ser ut som fasen dagen efter. Om inte annat så ökar motivationen för att hålla rent efter sig förmodligen något.

Var det inte du som konstaterade att man INTE får hjälp av polisen vid brott mot dom regler som finns.

Vad får dig att tro att våra rättsinstanser skulle orka bry sig om en bonnajävel som har fått sin gård nedskräpad, trädplantor förstörda, osv...

Har du provat att anmäla något brott ÖHT senaste årtiondet, "Ärendet avskrivs, brott kan ej styrkas" är standardsvaret på alla anmälningar.

Ser du till att dom regler som finns efterlevs så är jag väldigt mycket för att behålla allemansrätten, tyvärr tror jag inte att det går.

De har förmodligen rätt och du har fel. Att du får rätt att kalla hela fastigheten ända fram till stranden tomtmark är osannolikt, och då gäller allemansrätten ............

Här har vi det som gör att man lackar ibland. Har inga problem med att någon ibland dyker upp vid bryggan / stranden. Men med de regler som finns idag så kommer båda parter att behöva ha med sig varisn advokat som dividerar det luddiga regelverket. Personligen kan jag tycka att om ägaren kommer och ber en avsluta sin picknick / tilläggning så är det bara att acceptera. Har ägaren sett dig så har hans "hemfrid" störts.

(Vi har strandrätt med bygglov för brygga och tomtmark ner till sjön, samt "privat" vatten en bit ut. Tomten är styckad typ 1900 kallt och då fick man ha det på det viset. Skulle vi däremot stycka av mark nu, så försvinner vår strandrätt).

Var det inte du som konstaterade att man INTE får hjälp av polisen vid brott mot dom regler som finns.

Precis. Idag tältar folk där de inte får tälta och ställer till olägenhet, men inget görs åt det.

För att komma åt det är ditt förslag att förbjuda att folk tältar, vilket kommer att leda till att

a) Folk får fortfarande inte tälta där de tidigare inte heller fick tälta. Fortfarande görs ingenting åt att de tältar där, så de fortsätter.

b) Det är förbjudet att tälta på stora arealer där det tidigare gick bra, utan att det tillför något positivt. De som tidigare tältade där utan att störa någon och just för att det inte störde någon får ingenstans att tälta.

Tycker det är tjänstefel av polisen att inte ta tag i sånt här, och det är där vi måste börja för att få ordning. Otillräckliga resurser - my ass. Det är som i all annan verksamhet. Alla sitter i det papperslösa kontoret och producerar oändliga mängder papper, men inget händer...

Last edited:
Har ägaren sett dig så har hans "hemfrid" störts.

En del älskar att bli störda och letar aktivt efter någonting, vad som helst, att störa sig på. Revirpinkerister finns det gott om ute på landsbygden. "Äour det mien maourk såe skaell eingen jeävoul hae traevlekt pau daen fouroutoum jae!"

(Vi har strandrätt med bygglov för brygga och tomtmark ner till sjön, samt "privat" vatten en bit ut. Tomten är styckad typ 1900 kallt och då fick man ha det på det viset. Skulle vi däremot stycka av mark nu, så försvinner vår strandrätt).

Fastighet är en sak, tomt sett ur allemansrättsperspektiv en annan. Den senare är just det som går att anse vara i närheten av huset. Har ni anlagt (och fått anlägga) en park hela vägen ner till vattnet, så ja, det är tomt. Om inte, och ni har någorlunda avskildhet från folk som sitter på bryggan när ni sitter på altanen, då är det värre.

Är det däremot så att folk som sitter på bryggan sitter och tittar på er när ni dricker kaffe på altanen, då säger både allemansrätten och folkvettet att de får picknicka någon annanstans.

Till syvende og sidst har du full och odiskutabel rätt att klampa fram över bryggan för att se om det är några spigg i vattnet längst ute. Då måste de bara bereda väg. Alternativt kan du kräva att de flyttar sig från bryggan för att du skall sitta där och dingla med benen och njuta av utsikten i tre minuter. :D

Är det så vanligt att folk lägger till på en "privat" brygga och gör sig bekväma?

Detta problem borde vara som störst runt skärgårdarna på östkusten i närheten av städerna och kusten i Bohuslän. Stämmer det eller är detta även ett irritationsmoment i insjöar och älvar runt om i landet?

Då är väl avvägningen att ert intresse av en maskinhall just där inte är så stort att det motiverar intrånget i strandskyddet. Surt för er, men skall vi ha stränder som inte är bebyggda är det nog ett måste att ha det ganska hårt hållet. Lät de maskinhallar byggas där lyxkåkar inte tillåts så är fastigheten som fick bygga en maskinhall neråt stranden snart såld... och vad kommer upp på den grunden? Alla skulle bygga en maskinhall för att sedan kunna stycka av den bebyggda biten neråt vattnet till och sälja.

Så anledningen att man inte får bygga en maskinhall bredvid ladan och vagnslidret på andra sidan kåken från sjön sett är att man skulle kunna tjäna pengar på den?

Att stycka tomter hur som helst är inte det lättaste. Jag avslutade förra våren ett 8 år långt sådant ärende.

Det här känns som ett typiskt "mycket vill ha mer, inget vill ta del..."

Klart att de som äger mark inte vill ha in folk på marken... Men lika självklart är det att de som inte äger mark vill ha möjlighet att ta del av naturen. Synd bara att kommersiella intressen utnyttjar vår allemansrätt för vinstsyften på markägarnas bekostnad.

Tyvärr är detta en trend som präglar hela vårt samhälle. Folk är såna jävla egoister idag...

Å andra sidan har många av de som köpt sina marker varit väll medvetna om att det varit tillåtet för bärplockare och andra att härja på deras marker.

Är det så vanligt att folk lägger till på en "privat" brygga och gör sig bekväma?

Detta problem borde vara som störst runt skärgårdarna på östkusten i närheten av städerna och kusten i Bohuslän. Stämmer det eller är detta även ett irritationsmoment i insjöar och älvar runt om i landet?

Det är inte ovanligt.
Vår brygga ligger dessvärre väl synligt från den gamla sträckningen av "Riksettan".
En väg som ofta utnyttjas av husvagn/husbilsturister.
Det verkar som om (framförallt) tyska turister delar med sig av sina smultronställen.
Lugnade ner sig efter att min bror (stor och stark med temperament) fick nog och gick bärsärkagång på en hel barnfamilj.
Med en uppblåsbar delfin.

Verkar även som om tyska turister börjat lära sig allemansrätten de senaste åren.

Att jag ger mig på just tyskar beror på att det uteslutande varit tyskar som betett sig ohyfsat i dessa trakter, trots att vi haft mycket danskar, holländare och engelsmän som semestrat här.

Att jag ger mig på just tyskar beror på att det uteslutande varit tyskar som betett sig ohyfsat i dessa trakter, trots att vi haft mycket danskar, holländare och engelsmän som semestrat här.

Tyskar har fått dåligt rykte på många semesterorter tack vare hur de betett sig genom åren. Senast igår pratade jag med en vars familj ursprungligen kommer från Kroatien och hon berättade att tyskarna inte var så populära där under 80-talet trots att de kom med sina starka D-mark. De uppförde sig burdust mot lokalbefolkningen. Tiderna har säkert förändrats. Men det är inte konstigt att folkslag får dåligt rykte på turistorter. Jag kan inte tänka mig att svenskar är särskilt populära heller på sina håll i och med sitt enorma alkoholintag där de förlorar vett och etikett och blir allmänt bråkiga och stökiga.

Sedan har den inhemska befolkningen olika syn på folk från olika länder. Man blir indelad i ett fack vare sig man vill det eller inte. Minns mycket väl när jag var i Italien i ett större sällskap och skulle äta på en restaurang. Personalen var rätt otrevlig på det här stället vilket är ovanligt. Vi var bara på genomresa vidare till en annan destination. Snart förstod vi att de trott att vi var tyskar. De var nämligen mycket trevligare när de fick klart för sig att vi var från Sverige. Då blev de på gränsen till inställsamma.

Förr om åren tyckte jag att tyskarna var ett riktigt otrevligt folk, men det baserade sig på bemötandet man fick på bensinstationer längst Autobahn och en hel del fördomar baserat på landets historia under 1900 talet med två världskrig. Man har fått omvärdera sin syn desto äldre och erfarnare man blivit. Numera är det mycket bättre service på bensinstationerna och matställena längst Autobahn och söker man sig in i städerna så är tyskarna precis som vilken annan person som helst.

För att återknyta till Sverige så har Tyskarna traditionellt hållit sig i smålandstrakterna. I norra ändan av vårt land har det mest varit norrmän som semestrat. Åker man till Jokkmokk och går in på turistbyrån träffar man folk ett större spektrum av länder. De som söker sig så lång norrut och nära vandringsleder är nog en naturmänniska ut i fingerspetsarna. Då spelar det nog ingen roll vilken nation man kommer från. Respekten för naturen finns där. Förhoppningsvis har de större förståelse för allemansrätten.

Det finns turister och så finns det turister.

För att återknyta till Sverige så har Tyskarna traditionellt hållit sig i smålandstrakterna. I norra ändan av vårt land har det mest varit norrmän som semestrat. Åker man till Jokkmokk och går in på turistbyrån träffar man folk ett större spektrum av länder. De som söker sig så lång norrut och nära vandringsleder är nog en naturmänniska ut i fingerspetsarna. Då spelar det nog ingen roll vilken nation man kommer från. Respekten för naturen finns där. Förhoppningsvis har de större förståelse för allemansrätten.

Det finns turister och så finns det turister.

Du kan ju inte ursäkta ett helt folk bara för att några få kanske kan uppföra sig...i Jokkmokk. Helt galet!

Jag äger ett par öar i Stockholms skärgård och med det en hel del fiskevatten. Jag har aldrig bråkat med dom som spöfiskar men efter det att dom släppte det fritt under allemansrätten har ett problem uppstått.

Jag lägger ibland nät (med bojar så att det syns tydligt) särskillt på hösten och när man skall ta upp dom är det kallt och mörkt och det är djävligt trist när det sitter drag i nätet.:kryckor:nurse

Förut när man sa åt någon som stod och kastade precis där man lagt ett nätt så flyttade dom sig snällt. Nu mer hävdar dom allemansrätten och ber en att dra åt helvete.

En annan sak som är djävligt märklig är att folk har en tendens att duktigt samla ihop sin skit i sopsäckar när dom skall åka iväg men lämnar säckarna kvar, dom är väl alldeles slut efter allt gymmande. Sen kommer Måsar, rävar, grävlingar och roar sig, dom finns antagligen inte på Facebook och twitter.:mad:

Nu mer hävdar dom allemansrätten och ber en att dra åt helvete.

Det där hade jag snarare hävdat är en förändring i samhället i stort.

Folk "kan" sina rättigheter utantill men är inte särskilt benägna att hålla reda på sina skyldigheter. Dessutom är folk respektlösa och propsar på sin rätt i uppkäftiga ordalag långt in i absurdum...
Vuxna människor beter sig som stöddiga fjortisar.

Det där hade jag snarare hävdat är en förändring i samhället i stort.

Folk "kan" sina rättigheter utantill men är inte särskilt benägna att hålla reda på sina skyldigheter. Dessutom är folk respektlösa och propsar på sin rätt i uppkäftiga ordalag långt in i absurdum...
Vuxna människor beter sig som stöddiga fjortisar.

Exakt :tummenupp

När dom ställt sopsäckar på min badstrand nedanför huset och jag sett det i har jag några gånger tagit min båt och åkt ikapp dom och slängt över säckarna:)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing