Begränsad toppfart på 2005 GSX-R 1000?

GSXR1000 lyckades komma upp i 302 km/h på Monza i Superstocktrim, då kan man pressa ut några knutar till, kanske närmare 310 km/h. Med backspeglar, blinkers,15-20 hästar mindre och en riktigt lång raka med rätt förhållanden kan man säkert få upp den i närmare 300km/h. Jämför med ZX10R som nästan tangerar 300km/h i standardutförande.

Runt 295 är en kvalificerad gissning:)

För övrigt toppade Corsers WSBK-Suzuki 317 km/h på Monza. Med 209 hästar vid växellådan (ca 40-45 mer än en standard-K5)
 
Bifffen skrev:
Spela råll dom går så det räcker vem vill ligga i 300 förövrigt då är man bra dum i huvve...
om han vill skryta så låt han göra det en vacker dag har han skrytit färdigt om han ligger i de farterna..... :kocko :kocko :kocko
varadero?
 
Har jag villat bort mig nu eller, behövs det 90hk till för att gå från 285 till 310km/h verklig fart? Isåfall hjälper verkligen inget K&N filter och avgassystem...

Effekten som behövs för att öka farten ökar i kubik va?
 
Lt Jake skrev:
Vilken är den officiella toppfarten på en K5 enligt tillverkaren då? Den lär ju knappast gå snabbare än vad Suzuki anger..? Men 320 blås borde väl inte vara omöjligt med rätt drevning och en sjuhelvetes raksträcka? Vad säger ni raceputtar?

Min egen 955:a gör 240 enligt tillverkaren, 225 enligt egen mätning - sen blev det varvstopp.

mvh/J.
Hört ett rykte om att 955an drevas om i Sverige för att klara bullerprov..
Så det beror kankse på det... Om det ligger någon sanning i det.


Ska vi snacka mätarhastigheter så har min 750 varit uppe i 302 km/h... Så vad lär vi oss av det?? :fattartil
Jo att gsxr750 är snabbare än alla nya 1000cc hojar som bara gör 299
 
Last edited:
Teo skrev:
CBR1000 gör kanske 230... den kämpar sig förbi 280 på mätarn i jämnförelse med min urtida gixxer som flyger upp till 299! Ruttna bromsar och tungstyrt chassie men vilka jäjvla motorer suzuki gör! :yoparty
Du har skönaste avataren ...lite off-topic, men ändå
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :D
 
Att dreva hojen för att få högre toppfart är ju att gå åt fel håll egentligen. Det innebär att man vid varje hastighet får ett lägre motorvarv, dvs motorn blir klenare, kortare hävstång så att säga. Det funkar bara om man samtidigt trimmar motorn.
Omvänt skulle en nerdrevning ge högre hastighet om man får motorn att varva mer och effektkurvan skjuts frammåt.
 
Hoztic skrev:
Att dreva hojen för att få högre toppfart är ju att gå åt fel håll egentligen. Det innebär att man vid varje hastighet får ett lägre motorvarv, dvs motorn blir klenare, kortare hävstång så att säga. Det funkar bara om man samtidigt trimmar motorn.
Omvänt skulle en nerdrevning ge högre hastighet om man får motorn att varva mer och effektkurvan skjuts frammåt.

Det beror ju lite på hur utväxlingen är från början, man vill ju att max effekt ska sammanfalla med max fart iaf om det är toppfart man jagar.
 
Färnbo skrev:
Det beror ju lite på hur utväxlingen är från början, man vill ju att max effekt ska sammanfalla med max fart iaf om det är toppfart man jagar.

Så sant! Fast jag inbillar mig att när det gäller sporthojar så är utväxlingen snarare vald för bra accelleration snarare än högsta möjliga toppfart?
 
SENSEI skrev:
Hört ett rykte om att 955an drevas om i Sverige för att klara bullerprov..
Så det beror kankse på det... Om det ligger någon sanning i det.
Bullerprov görs med stillastående hoj.
 
RedBaron skrev:
Bullerprov görs med stillastående hoj.
Hmm.. jag sa att det var ett rykte..
Testa med 10 personer. Sätt er i en ring. Viska sedan en historia i örat på den första.. Den viskar den vidare.. så att alla i ringen får höra den. Låt sedan den sista berätta vad han hört så ska du se att historien på den korta tiden ändrat sig....

Det är så rykten funkar..
 
Olof Eriksson skrev:
Har jag villat bort mig nu eller, behövs det 90hk till för att gå från 285 till 310km/h verklig fart? Isåfall hjälper verkligen inget K&N filter och avgassystem...

Effekten som behövs för att öka farten ökar i kubik va?

Nej det där låter helt orimligt. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Alltså är cirka 30 hästar vad som behövs i så fall.
 
Last edited:
Sebbe85 skrev:
311 km/h gör en hayabusa i dynojet bänk Orginal.

Nja, det låter lite högt, möjligtvis under riktigt optimala förhållanden. Annars har den svårt att ta sig över 305 km/h.

Det är dock inte pga hög effekt (de nya literhojarna är något starkare) utan pga effektiv aerodynamik, något som är viktigare ju fortare det går. Fråga en flygingenjör...
 
Nr:18 skrev:
Hur simulerar du luftmotståndet i en dynobänk? Luftmotståndet är en stor faktor i de farterna....

tror inte det går att simulera luftmotstånd, utan bara vad den toppade utan på rullen, Utan luftmotstånd..


här är en till sak att tänka på


Min k5 a kördes i 264 på mätaren då gpsades den till 241 Km,
så den som sa runt 280-290 har nog rätt i verklig fart.
 
Vettigt inlägg av B-roy. :tummenupp
Jag undrar varför man lägger ner så mycket energi på om gsxr-1000 gör 307 eller 320, vilket gör klen skillnad på banan, mer intressant är väl isåfall att samtliga suzuki sporthojar har spärr i dom lägre växlarna, där sitter en givare imellan växelväljaren och lådan som ställer om tändningen via boxen. :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top