begränsad /obegränsad A

Mjo, men det var inte det jag tänkte på.. Alltså behöver man fixa ett nytt körkort så att den stora motorcykeln på baksidan får ett datum också?

Nej, polisen kan förhoppningsvis reglerna när de stoppar dig. Ringde vägverket om detta förra året då mitt vart uppgraderat. Du kommer aldrig få något datum bredvid den stora motorcykeln eftersom du aldrig kört upp för tung.

Sen till TS, har du ringt bilsport och mc? De är bland dem få som försäkrar 25 kW på just 25 kW och inte på vad hojen har för originaleffekt. Dock får man max vara 21 år för att få försäkringen, och den är billig!

Jodå, jag har förstått alldeles riktigt, han vill att farsan skall ta a-begränsad för att skenförsäkringen skall se bättre ut och för att farsan och han skall dela hoj.
Att skenförsäkra ställer jag mig inte bakom utan säger bara att om farsan tar a-obegränsat så får han fortfarande köra den begränsade hojen.
Vad gäller försäkringen så kan han fortfarande äga en 25kwhoj även fast han får köra snabbare...

Det hela verkar ganska galet om du frågar mig, varför "tvinga" farsan att lida sig igenom ett begränsat A om han inte behöver bara för att spara in några kronor på försäkringen.
Köp den hoj du har råd med istället och byt upp dig med tiden.

nejnej du har missuppfattat det. Klart han ska få köra obegränsad, men just nu så har vi ingen sån hoj, och för att det ska gå så snabbt som möjligt för honom att få A-kort överhuvudtaget så får han köra upp på min 25kw och bara köra 25 kw i två år. Han får såklart köpa egen sen, men det har vi inte tod/råd med just nu, så bara för att det ska gå så snabbt som möjligt så gör vi såhär :) han lider förresten inte så jättemycket av att bara köra 25 kw då han är glad över att bara få köra hoj överhuvud taget :tuttar

Dom tar alla hojar bara dom är i originalutförande och minst 20 år :tummenupp Så gamla GSXR1100R, FZR1000R och GPZ1000RX är välkomna i klassikerförsäkringen :tummenupp Glömde snabba CBR1000F men det är inte riktigt en R-hoj men ruggigt snabb är han iallafall :yoparty

betyder originalutförande att man inte ens får byta kåpor/blinkers/avgasrör eller nånting? :S

Last edited:
betyder originalutförande att man inte ens får byta kåpor/blinkers/avgasrör eller nånting? :S

Ring och fråga... till mig sa de att den måste vara i orginalutförande. Passade på att fråga när jag försäkrade nuvarande hoj där. Men på hemsidan står det att man inte får göra chassieförändringar såsom byta framgaffel osv. Det står att man får göra mindre förändringar som byta avgasrör, kåpor etc.
Men ring och kolla för säkerhets skull!

Nej, polisen kan förhoppningsvis reglerna när de stoppar dig. Ringde vägverket om detta förra året då mitt vart uppgraderat. Du kommer aldrig få något datum bredvid den stora motorcykeln eftersom du aldrig kört upp för tung.

Sen till TS, har du ringt bilsport och mc? De är bland dem få som försäkrar 25 kW på just 25 kW och inte på vad hojen har för originaleffekt. Dock får man max vara 21 år för att få försäkringen, och den är billig!

det betyder alltså att min far inte kan försäkra hojen där, men det är ju en fördel bara :) ska ringa dit så snabbt som möjligt!

Ring och fråga... till mig sa de att den måste vara i orginalutförande. Passade på att fråga när jag försäkrade nuvarande hoj där. Men på hemsidan står det att man inte får göra chassieförändringar såsom byta framgaffel osv. Det står att man får göra mindre förändringar som byta avgasrör, kåpor etc.
Men ring och kolla för säkerhets skull!

köper jag en gammal hoj är det just mindre ändringar jag vill göra, så hoppas på det då! annars har jag hört att triumph tt 600 är billiga att försäkra, och vet att de är ganska billiga i försäkring också, och det är ju en nyare hoj (ur min synvinlek) för pengar som 30 000

Last edited:
Ska du köra hojen strypt skulle jag kolla på ducati monster 600 som iallafall för mig är billig att försäkra. De verkar hålla sitt värde väldigt bra också. Ska du plocka strypningarna kan man kosta på sig att kolla på något roligare.
Dumt att betala försäkring för något man ändå inte kan använda fullt ut.

Så här sa dom till mig när jag körde runt på en 25 kilowattare:
- hojen måste vara i originalutförande
- okej men hur är det med att den är strypt?
- den ska vara i originalutförande
- jaha men den är strypt, går det eller?
- app app app jag sätter in den iallafall i originalutförande :tungan

Det var för att jag skulle tjäna ett par tusenlappar på att ha klassiker istället för 25kw-försäkring :yoparty Så jag tror det är med effekten, den får inte vara strypt eller trimmad. Sedan som Calle.S säger så får man inte ha modifierat den kraftigt. Som att slänga på brembobromsar, bytt hjulen från 16 till 17, upsidedown-gaffel, Hayabusamotor, Ducatibak med ducatirör som går under passsagerarsitsen m.m. :tungan

då kan jag inte åka sporthoj, för alla försäkringsbolag jag pratade med igår (det var 5 stycken) sa att försäkringskostnaden var desamma för en honda cbr 600 från 87 (!) som för en triumph TT 600 från 01...:död

Från 87 så är det ju lugnt, Bilsport och mc försäkrar alla hojar som är över 20 år gamla för ca 1600 kr hel/hel.

Sen förstår jag inte riktigt varför dessa trådar ploppar upp jämt och ständigt... Har man inte råd att äga en viss hoj (splitt nyt sporthoj exempelvis) så kan man självklart inte göra det heller, hur jävla svårt kan det vara??:va

Kör på bara trafikförsäkring (eller halv). Då kan ett dagisbarn låna hojen och klota, trafikförsäkringen gäller ändå.

Jag kör min morsas hoj, hon trafikförsäkrar den för 2000:-/helår. Om jag skulle klota med den så gäller som sagt trafikförsäkringen oavsett. Nu har jag ju körkort för den så det är liksom inga problem :)

BTW: Morsan har inget A-körkort:rolleyes:

Last edited:
Här har du nån som faktist VET nått om ämnet, Jag har en GS 500 E som jag hade stående på min pappa, Hösten 08 så klotade jag i ca 20km/h och hojen fick sig ENDAST smårepor och en buckla på tanken... Tog upp det med Bil Sport o MC och dom tog en kik på hojen... Kostnaderna för en liten lowsider skulle kosta 28 000 kr!!!!!!!!!!!!! Så dom ville ha självrisken på 10 000 och ersätta mig för värdet på hojen vilket dom värderade till 22 000 dvs dom skulle ge mig 12 000 kr för min HELT fungerande hoj. Så jag bad dom dra åt helvete, satte ditt ett kopplingshandtag som small av och kör med den fortfarande.

Mitt tips till dig är att INTE Helförsäkra en GS 500 då minsta lilla krash kostar mer än vad hojen är värd = Dom löser in den. Ha Halvförsäkring och välj Bil Sport o MCs Basförsäkring, då får VEM som helst som har behörighet för MCn köra den.

Det var det vettigaste jag sett dig skriva på sporthoj.

Nej tyvärr så har du fel...

Kraven är.
Du måste ha haft A begränsat löpande i 2 år eller vara 21 och göra uppkörning för A Obegränsat.

Tar du A1 så får du begränsat efter 2 år, och efter yttligare 2 år så får du obegränsat dvs när du är 20 om du nu är 16

:mattias så är det inte... du kan aldrig omvandla ett lätt mc-kort till något annat.

Man MÅSTE göra en ny uppkörning innan man får A-begränsad. Denna blir dock efter två år (om du är under 21) automatiskt till obegränsad...

Gött! Då slipper man krabba med foto och sånt då!! :tummenupp

Sen förstår jag inte riktigt varför dessa trådar ploppar upp jämt och ständigt... Har man inte råd att äga en viss hoj (splitt nyt sporthoj exempelvis) så kan man självklart inte göra det heller, hur jävla svårt kan det vara??:va

nejnej det är sant, men man vill ju ha så mkt hoj som möjligt för pengarna, så får man se till att trolla bort utgifter på andra sätt :rolleyes:

Last edited:
nejnej det är sant, men man vill ju ha så mkt hoj som möjligt för pengarna, så får man se till att trolla bort utgifter på andra sätt :rolleyes:

Tänk bara på att försäkringsbolagen brukar ha som regel att den som kör hojen mest är den som försäkringen ska stå på. (Hade samma exakt samma dilemma när jag körde 25 kW). Men om din farsa inte ens har hojkort är det ju rätt genomskinligt. Om jag vore dig skulle regga jag hojen på mig själv, sedan ta en försäkring hos bilsport och mc eller annat försäkringsbolag som försäkrar 25 kW.

Tänk bara på att försäkringsbolagen brukar ha som regel att den som kör hojen mest är den som försäkringen ska stå på. (Hade samma exakt samma dilemma när jag körde 25 kW). Men om din farsa inte ens har hojkort är det ju rätt genomskinligt. Om jag vore dig skulle regga jag hojen på mig själv, sedan ta en försäkring hos bilsport och mc eller annat försäkringsbolag som försäkrar 25 kW.

jo det är genomskinligt, men grejen är den att min far också ska ta A-kort. Och ju snabbare han tar det, ju snabbare kan jag försäkra min hoj på honom :) därav diskussionen angående ifall han ska ta begränsad eller obegränsad tidigare i tråden. Det kommer gå snabbare för honom att ta begränsad eftersom att han är inkörd på min 25 kw-hoj, men då får han vänta i 2 år på det obegränsade kortet (som jag har försökt förklara att han(enligt honom själv) inte lider av då han är glad över att bara få köra mc och inte har bråttom med att få obegränsat kort).

men vi får se hur jag gör, jag kommer lägga fram några hojar att välja mellan, sedan kommer jag kolla på alla försäkringsalternativ både på mej och på honom.

som det ser ut nu så kommer han att ta begränsat kort även om vi skriver försäkringen på mig då han inte har bråttom med obegränsat...

Trött jag blir!

1: Jag vill köra hoj!

2: Vad vill jag ha för hoj? En med MASSA R på!

3: Har jag råd att äga hojen? Om inte, ändra steg 2!

Jag har alltid stått som brukare på min egen hoj och betalat vad det kostar. Massa R eller inte!

men tänk om du hade försäkrat den på din mamma istället så hade du kanske sparat 5000:- per år:gnissla:tungan

Last edited:
jo det är genomskinligt, men grejen är den att min far också ska ta A-kort. Och ju snabbare han tar det, ju snabbare kan jag försäkra min hoj på honom :) därav diskussionen angående ifall han ska ta begränsad eller obegränsad tidigare i tråden. Det kommer gå snabbare för honom att ta begränsad eftersom att han är inkörd på min 25 kw-hoj, men då får han vänta i 2 år på det obegränsade kortet (som jag har försökt förklara att han(enligt honom själv) inte lider av då han är glad över att bara få köra mc och inte har bråttom med att få obegränsat kort).

men vi får se hur jag gör, jag kommer lägga fram några hojar att välja mellan, sedan kommer jag kolla på alla försäkringsalternativ både på mej och på honom.

som det ser ut nu så kommer han att ta begränsat kort även om vi skriver försäkringen på mig då han inte har bråttom med obegränsat...

men tänk om du hade försäkrat den på din mamma istället så hade du kanske sparat 5000:- per år:gnissla:tungan

Nu han jag inte ändra lite på mitt eget inlägg.... Jag gillar inte att fuska med sånt som andra får betala för och som gör att premierna blir högre och högre!

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back