begränsad /obegränsad A

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
nu blir det ungefär som två frågor i en här:

Jag ska försäkra min hoj, jag är 18 år och har körkort till A begränsad alltså. Grejen är den att försäkringen till mej, oavsett bolag och vilken typ av försäkring jag väljer är väääldigt dyr jämfört med om jag försäkrar den i min pappas namn! Vet att det kanske inte är tillåtet att göra så i teorin, men om jag klotar en hojen och även blir skadad, får jag ut nåt på försäkring om hojen är skriven på min pappa. Både han som äger den och som den är försäkrad på. Och ja, jag kommer att vara noga med att inte skaffa en försäkring som inte gäller när någon annan klotar den. Vad tror ni mer erfarna om det?

Då till nästa problem: Min far har inte A-körkort och det blir antagligen att se misstänksamt ut om olyckan är framme för min del om allt som har med hojen att göra står på honom. MEN han ska ta körkort, men jag vill att han rappar på med det för att jag ska kunna få min försäkring, och då har vi just nu en färdig uppkörningshoj på 25kw ståendes här ute på gården här. så då till nästa fråga:
Kan han köra upp på den och få A-begränsad och om två år automatiskt få A obegränsad som det blir för mej.

Det blev lite rörigt, men det är ett dilemma:rolleyes:

tack på förhand:banana å så

Bor ni på samma adress så kan du försäkra hojen på din pappa utan att det ska vara något problem jag har det exakt likadant som du, fast har iofs inte klotat eller något än. Men dem har sagt att vi båda får bruka hojen, Alla som bor på samma adress får lov att använda den.

Bor ni på samma adress så kan du försäkra hojen på din pappa utan att det ska vara något problem jag har det exakt likadant som du, fast har iofs inte klotat eller något än. Men dem har sagt att vi båda får bruka hojen, Alla som bor på samma adress får lov att använda den.

vi bor som tur är på samma adress fortfarande :) jag har inte heller klotat, och har inte planerat att göra det, men det skulle vara synd om man varken får ut på sjukförsäkring eller på trafikförsäkringen pga slarvigt försäkringsarbete om det skulle inträffa.

Men hur blir det om min far tar A begränsad då? eller får han ens göra det?:confused:

Vad dem har sagt till oss så får jag ut från försäkringen, är ni skrivna på samma adress så har du också rätt att bruka maskinen, men! den ska stå på huvudbrukaren vilket gör allt till ett litet frizon enligt mig. Ända gången strular med detta skulle jag tro om du vill lägger hojen, skadar du dig är de nog inget strul.

Ja din pappa kan ta begränsat kort men varför skulle han vilja göra det?

Vad dem har sagt till oss så får jag ut från försäkringen, är ni skrivna på samma adress så har du också rätt att bruka maskinen, men! den ska stå på huvudbrukaren vilket gör allt till ett litet frizon enligt mig. Ända gången strular med detta skulle jag tro om du vill lägger hojen, skadar du dig är de nog inget strul.

Ja din pappa kan ta begränsat kort men varför skulle han vilja göra det?

det är JAG som vill att han ska göra det då vi slipper köpa en ny till honom nu.. för hans del så är det ingen brådska med körkortet, men för min är det eftersom att jag vill försäkra min hoj på honom:D Men om han tar begränsad nu på direkten, övergår kortet till obegränsad om två år då?

Vet inte hur andra bolag gör, men Folksam lägger till 1000:- på självrisken om jag klotar hojen. Klotar farsan med den så blir det vanliga självrisken. Enda skillnaden (hos Folksam).

Men om han tar begränsad nu på direkten, övergår kortet till obegränsad om två år då?

Ja. .

Last edited:
Här har du nån som faktist VET nått om ämnet, Jag har en GS 500 E som jag hade stående på min pappa, Hösten 08 så klotade jag i ca 20km/h och hojen fick sig ENDAST smårepor och en buckla på tanken... Tog upp det med Bil Sport o MC och dom tog en kik på hojen... Kostnaderna för en liten lowsider skulle kosta 28 000 kr!!!!!!!!!!!!! Så dom ville ha självrisken på 10 000 och ersätta mig för värdet på hojen vilket dom värderade till 22 000 dvs dom skulle ge mig 12 000 kr för min HELT fungerande hoj. Så jag bad dom dra åt helvete, satte ditt ett kopplingshandtag som small av och kör med den fortfarande.

Mitt tips till dig är att INTE Helförsäkra en GS 500 då minsta lilla krash kostar mer än vad hojen är värd = Dom löser in den. Ha Halvförsäkring och välj Bil Sport o MCs Basförsäkring, då får VEM som helst som har behörighet för MCn köra den.

Vet inte hur andra bolag gör, men Folksam lägger till 1000:- på självrisken om jag klotar hojen. Klotar farsan med den så blir det vanliga självrisken. Enda skillnaden (hos Folksam).

Ja. .

1000 spänn lär inte så jättefarligt ändå :) okej bra att han kan göra det, så ska jag se till att han får åka ut och köra nu med en gång!

Hoppas ingen blir ledsen, och hoppas inte detta bryter mot någon regel eller så. Men istället för att starta en ny tråd tänkte jag att jag kanske kunde låna denna lite..

Om jag tar A1 körkort nu, och sedan när jag blir 18 så måste jag göra körprov med en större mc för att få A/A med begränsning. Men jag har för mig jag läst/hört någonstans att då jag pgr av min "erfarenhet" på två år på lätt mc får A utan begränsning när jag fyller 18 (när jag gör körprovet), stämmer detta eller är jag ute och kör på fel vägar?

Hoppas ingen blir ledsen, och hoppas inte detta bryter mot någon regel eller så. Men istället för att starta en ny tråd tänkte jag att jag kanske kunde låna denna lite..

Om jag tar A1 körkort nu, och sedan när jag blir 18 så måste jag göra körprov med en större mc för att få A/A med begränsning. Men jag har för mig jag läst/hört någonstans att då jag pgr av min "erfarenhet" på två år på lätt mc får A utan begränsning när jag fyller 18, stämmer detta eller är jag ute och kör på fel vägar?

Nej tyvärr så har du fel...

Kraven är.
Du måste ha haft A begränsat löpande i 2 år eller vara 21 och göra uppkörning för A Obegränsat.

Tar du A1 så får du begränsat efter 2 år, och efter yttligare 2 år så får du obegränsat dvs när du är 20 om du nu är 16

Om jag tar A1 körkort nu, och sedan när jag blir 18 så måste jag göra körprov med en större mc för att få A/A med begränsning. Men jag har för mig jag läst/hört någonstans att då jag pgr av min "erfarenhet" på två år på lätt mc får A utan begränsning när jag fyller 18 (när jag gör körprovet), stämmer detta eller är jag ute och kör på fel vägar?

Fel.
A1 tar du när du är 16.
A begr. får du ta när du är 18. Räcker med en uppkörning om du har haft A1 innan.
A får du automatiskt på dagen 2år efter din uppkörning för A begr.

Fel.
A1 tar du när du är 16.
A begr. får du ta när du är 18. Räcker med en uppkörning om du har haft A1 innan.
A får du automatiskt på dagen 2år efter din uppkörning för A begr.

tilläggas bör också att du slipper göra nytt teoriprov om du tar A-begränsad mindre än 2 år efter du fick ditt A1-körkort, plus att då kan du ju redan köra så du lär ju slippa övningsköra något mer ;)

och nej, jag blir inte ledsen för att du lånade tråden :D

Köp en hoj som du har råd att försäkra på dig själv!

då kan jag inte åka sporthoj, för alla försäkringsbolag jag pratade med igår (det var 5 stycken) sa att försäkringskostnaden var desamma för en honda cbr 600 från 87 (!) som för en triumph TT 600 från 01...:död

Last edited:
Nej tyvärr så har du fel...

Kraven är.
Du måste ha haft A begränsat löpande i 2 år eller vara 21 och göra uppkörning för A Obegränsat.

Tar du A1 så får du begränsat efter 2 år, och efter yttligare 2 år så får du obegränsat dvs när du är 20 om du nu är 16

A1 är ett helt egen behörighet, det får du aldrig automatiskt uppgraderat oavsett hur länge du haft det.

Bara Begränsat A som automatiskt blir "Riktigt" A.

då kan jag inte åka sporthoj, för alla försäkringsbolag jag pratade med igår (det var 5 stycken) sa att försäkringskostnaden var desamma för en honda cbr 600 från 87 (!) som för en triumph TT 600 från 01...:död

Näe, men det finns massor av hojar som inte är sporthojar också.

Det är ingen mänsklig rättighet att få köra det värsta som finns på marknaden, jag är övertygad om att du skulle ha råd att försäkra en CB500 73 på dig själv.

På samma sätt som du knappast skulle ha råd att äga en Ferarri Enzo så har du helt enkelt inte råd att äga en sporthoj, det är inget konstigt med det.
Du kanske får åka Volvo 240 ett tag först?

Du har ju redan en GS 500, kör den då?

Precis som GuW säger så får man mätta magen efter plånboken.

Vad gäller din far så behöver han inte ta A-begränsad, han får köra den slöa 25kw-hojen på sitt a-obegränsat.

Tänk på när ni tecknar försäkring att det kan finnas ålderskrav på den som kör. T ex har jag förhöjd självrisk om någon under 25 kör bilen och råkar ut för något.

Skitsnack. Classicaförsäkring ger 1644:-/hel/hel för hojar äldre än 20 år.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back