Begränsa antal besök på webbsida/dygn - hur?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Tjena gurus!

Tänkte försöka labba lite men behöver lite hjälp att komma igång. Hittar inget givade på google...

Om jag har en sida som har en meta refresh=60 så laddas ju sidan om varje minut hos klienten. Om vederbörande går ifrån datorn så fortsätter ju sidan att ladda 1440 gånger/dygn till ingen nytta.

Alt.1 Jag skulle vilja ha är någon grunka (cookie?) som tillåter - låt oss säga 60st besök per dygn på sidan. Om de är i en följd, ja då kan man glo i en timme den dan, annars kan man ju sprida ut sina besök under dygnet. Räknaren bör nollas vid midnatt.

Alt.2 En variant (snällare) kan vara att man kan låta datorn stå och "refresha" sidan i en timme, men om man går till en annan sida och sen kommer tillbaka så börjar räkningen om. Efter en timmes "inaktivitet" blir man vidareskickad till en sida med: "Hallå? Du har glott i en timme. Är du kvar?"

Någon där ute som har några roliga idéer? :)

timm skrev:
2197219 Tjena gurus!

Tänkte försöka labba lite men behöver lite hjälp att komma igång. Hittar inget givade på google...

Om jag har en sida som har en meta refresh=60 så laddas ju sidan om varje minut hos klienten. Om vederbörande går ifrån datorn så fortsätter ju sidan att ladda 1440 gånger/dygn till ingen nytta.

Alt.1 Jag skulle vilja ha är någon grunka (cookie?) som tillåter - låt oss säga 60st besök per dygn på sidan. Om de är i en följd, ja då kan man glo i en timme den dan, annars kan man ju sprida ut sina besök under dygnet. Räknaren bör nollas vid midnatt.

Alt.2 En variant (snällare) kan vara att man kan låta datorn stå och "refresha" sidan i en timme, men om man går till en annan sida och sen kommer tillbaka så börjar räkningen om. Efter en timmes "inaktivitet" blir man vidareskickad till en sida med: "Hallå? Du har glott i en timme. Är du kvar?"

Någon där ute som har några roliga idéer? :)

Om det nu inte finns någon teknisk nytta av att ladda om sidan, så undrar jag ju varför du ska ladda om sidan varje minut.

Du kanske skulle fundera på att använda dig av rörelseevents för att då se till att sidan bara laddas om när den är:

1. aktiv, dvs den sida som han faktiskt har fokus på
2. rörelseaktiv, dvs att han rör på musen lite då och då.

Båda sakerna går att lösa med relativt enkla javascript med hjälp av eventen onfocus, onblur eller onmousemove

1. starta timern på onfocus, stäng av den med onblur.

2. Starta timern på onmousemove. När sidan laddas om kommer timern vara nollad igen, så då behöver den bara starta vid en onmousemove igen.

jayjay skrev:
2199454 Om det nu inte finns någon teknisk nytta av att ladda om sidan, så undrar jag ju varför du ska ladda om sidan varje minut......
Tackar för tipset, men det var inte riktigt så jag tänkte mig. Sidan i fråga uppdateras en gång i minuten automagiskt. Vissa pers har satt i system att "jag öppnar den där sidan och sen kan den stå där...". Det gillas inte av sysop (mig :arsele )

Därför vill jag ha nån slags bekräftelse, typ en gång i timmen på att där är någon i andra änden. Annars slutar sidan laddas om.

Sidan i fråga är för övrigt min väder-tjohejsan med länk här nedanför.

Som sagt, enda sättet att få bekräftelse på att någon i andra änden faktiskt är aktiv/tittar på sidan är att använda dig av clientside-script.

Alternativet är väl att efter en viss tid, prompta användaren att faktiskt manuellt fortsätta titta. Men en snyggare lösning är ju att använda det utan user-input alls... och klart mer effektivt att tex bara ladda om sidan när någon har den aktiv (dvs, fokuserad)

jayjay skrev:
2201595 Som sagt, enda sättet att få bekräftelse på att någon i andra änden faktiskt är aktiv/tittar på sidan är att använda dig av clientside-script.

Alternativet är väl att efter en viss tid, prompta användaren att faktiskt manuellt fortsätta titta. Men en snyggare lösning är ju att använda det utan user-input alls... och klart mer effektivt att tex bara ladda om sidan när någon har den aktiv (dvs, fokuserad)
Fundera, fundera....:va
Din tanke där, jayjay är nog inte så dum ändå. Det är ett litet java-skript som sköter om omladdningen av sidan. (En synlig liten klocka som räknar ner) Om muspekaren varit still i en viss tid skulle man ju kunna använda det till att stoppa klockan i samma skript och sidan slutar således att ladda om. Faktiskt ingen dum idé alls!

Nu får jag ju villigt erkänna att jag kan inte speciellt mycket om Java eller webprogrammering (förutom gammal, hederlig html) så om du har något konkret tips att komma med så skulle jag bli hemskt glad! :)

Nedan är skriptet som räknar ned 60s, skriver ut hur långt det är kvar till omladdning och laddar om sidan när det är dags.

<script type="text/javascript" language="javascript">
var countDownTime=countDownInterval+1;
function countDown()
{
countDownTime--;
if (countDownTime <=0)
{
countDownTime=countDownInterval;
clearTimeout(counter)
window.location.reload()
return
}
if (document.all) //if IE 4+
document.all.countDownText.innerText = countDownTime+" ";
else if (document.getElementById) //else if NS6+
document.getElementById("countDownText").innerHTML=countDownTime+" "
else if (document.layers){ //CHANGE TEXT BELOW TO YOUR OWN
document.c_reload.document.c_reload2.document.write('Refresh: <b id="countDownText">'+countDownTime+'</b>')
document.c_reload.document.c_reload2.document.close()
}
counter=setTimeout("countDown()", 1000);
}

function startit()
{
if (document.all||document.getElementById) //CHANGE TEXT BELOW TO YOUR OWN
document.write('Refresh: <b id="countDownText">'+countDownTime+'</b>')
countDown()
}

if (document.all||document.getElementById)
startit()
else
window.onload=startit

</script>

Problemet lösat. Det fick bli en räknare till som sparar sitt värde i en cookie före reload och som nollställs vid 'onmousemove'.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg