Begagnatpriser på Mc

sweden

Medlem
Gick med
2 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr -13
Pris och mil ....har spåret ur på vissa hojar...eller ganska mycket tycker jag.
Tex: 2012 kawaski zx10r sporthoj 4000 mil på mätaren begär 85 000:- i mitt tycke 55 000:- högst om inte mindre än det,En del lever en drömvärld Även mc handlarna left länge i drömvärld .
 
Hela fordonsmarknaden är knäpp. 2019 köpte vi en ett år gammal Toyota för 177500 kr. Nu tre år senare får jag inbytespris från Toyota på 150000 kr. Tittar jag på Blocket så finns det en rimlig chans att jag faktiskt kan sälja bilen för ungefär samma som jag gav.

När i hela världen hände det sist?!? På bilar öht men framförallt på tråkiga bruksbilar som fått 5000 mil till på mätaren.

Har sett samma tendens på hojar - nya hojar har plötsligt blivit dyra och då åker begpriserna upp.

Sen finns det såklart alltid klappmongon som har drömpriser - och såna har alltid funnits. "Intressekoll"-miffona.
 
Det har väl pågått under hela covidtiden? Var väl då priserna drog iväg om jag minns rätt.
 
Vi behöver en båt... kolla de priserna!
Samma där... folk har för mycket pengar över nu sen gräsen mot Thailand mm varit stängd en tid... och då köper icke-mc-folk motorcykel... icke-båtfolk köper båt... osv... priserna rusar.
 
Vettigt pris är vad folk betalar.
Nog för att jag själv klagar på priser, men skall jag sälja så vill man ju ändå ha ut det mesta man kan få. Skänka bort saker kan man göra till släktingar eller polare.
Sen är det alltid en balans mellan få det gjort snabbt eller få ut mera. Vill man ha pengar idag utan strul, så sätter man sig lågt. Har man tid på sig eller inte är säker om man vill sälja så sätter man sig högt.
Sen är väl vårpriserna alltid ett finger-upp-i-luften-och-testa-vad-man-kan-lägga-sig-på-i-år
 
Jag misstänker att priserna snart går ner, kanske inte på bilar förvisso, där är läget lite annorlunda, av flera anledningar, bland annat de nya förmånsvärdena på tjänstebilar/förmånsbilar.

Men på båtar, mc o i viss mån husbilar och husvagnar, när saker o ting så sakterliga återgår till det normala kommer många av dessa ”impuls/covidfordon” att bli till salu.

Och med den enkla formeln med fler säljare än köpare kan det bara gå en väg.
 
Vet inte hur det är på hojmarknaden, men det har varit ett väldigt högt andrahandsvärde på snöskotrar, speciellt i år.
Snöskoter brukar annars betraktas som en av dom sakerna som tappar värde oerhört snabbt, ungefär som en crosshoj.
Men i år har det varit skillnad, och det verkar bero på de tidigare nämnda faktorerna, som många köpare, färre säljare, stigande nypriser, men även att handlarna har problem att leverera nya maskiner.
Det kommer säkerligen att återgå till det normala, men just nu är det en marknad som man inte är van vid. :va
 
Hela fordonsmarknaden är knäpp. 2019 köpte vi en ett år gammal Toyota för 177500 kr. Nu tre år senare får jag inbytespris från Toyota på 150000 kr. Tittar jag på Blocket så finns det en rimlig chans att jag faktiskt kan sälja bilen för ungefär samma som jag gav.
Instämmer.
Köpte en Civic för typ 3 år sen för 115k.
Viköperdinbil.se och liknande erbjuder mig idag 100-110k, och då har bilen rullat 6k mil sen vi köpte den...

Det är helt uppåt väggarna sjukt faktiskt.
 
Komponentbrist på nya grejor! På hustruns jobb tillverkar dom små elektriska prylar, fråga mig inte vad, byggs för hand, små kretskort och grejor. Vissa komponenter som före Covid låg på 8-10kr stycket vill leverantörerna idag ha 400kr för.

Fraktraterna har blivt 10ggr dyrare. Att ta hem en container från t.ex. Kina med gods kostar idag 10ggr mer än före Covid.

Virke är löjligt. 45x95, vanlig 2tum4, kostar idag runt 40kr/m!

Vissa nya bilar har idag 1,5 års leveranstid vid nybeställning, t.ex. den nya Kia elbilen, EV6 eller vad den heter.

Allt detta medför att priserna på begagnat stiger eftersom efterfrågan ökar. Min Honda 125'a som jag köpte för 15 år sedan ligger idag högre i annonserna, och då är det betydligt sämre skick som rullat flera 1000 mil. Likadant med min Volvo diesel, ligger också högre idag än vad jag betalade för 3 år sedan.
 
Bra att det inte är samma prisutveckling som på OSB-skivor. Före pandemin 120:-, nu 299:- Risken är att priserna fastnar på en högre nivå än tidigare.
 
Brukar alltid bara säga ”efterfrågan och marknad”. Men är beredd på att hålla med att något är galet. Sedelpressen kan vara en bra förklaring. 4,5% inflation 2021 mycket tack vara fina elpriser.

Jag sålde min R1 2004 3500mil för 34500:- år 2012.

R1 2004 ligger idag för runt 55-60k på blocket. Det är liksom mer än den vanliga ”försöker max, det är vår”

Ser detta överallt nu. En ”Hundring” har blivit en ”Tusing”. Lönerna samma.

Med bostadskris, inflation, bensinpris och övrig prisrusning borde medellönen i en storstad ligga på 100lax för ett bekvämt liv.

Inflationen är dock toppen för alla som är toppbelånade.
 
Last edited:
Håller med om att priserna ligger ovanligt högt men demand and supply bestämmer. En modell som håller bra begagnatvärde är FJR1300. Eftersom ingen ny är på ingång heller så räknar handlarna med att årsmodell 13-framåt och då med AE eller ES version kommer bli hett eftertraktade. Tänkte nästan jag betalt för mycket för min men efter att jag sett de priser kontra mil som ligger ute nu plus allt jag fick på köpet så är jag mer än nöjd med vad jag gav. Fick tom lite rabatt vid köp. :hihi
 
Hög inflation + låga räntor = klassiskt recept för att beta av lån. Samma recept tillämpades under efterkrigstiden med goda resultat. Huruvida det är ett framgångsrecept eller ej låter jag vara osagt (alla lösningar för med sig nackdelar). Dvs. rådande läge är avsiktligt framkallat, vissa skulle mena på till och med önskvärt.

Oavsett sakernas tillstånd kan konstateras (som i tidigare inlägg): grattis till samtliga överbelånade, mig själv inkluderat, sitter dock på inga ytterligare lån utöver hus och CSN som jag förvisso kan betala av men alldeles för förmånlig ränta.

Sammantaget (min bedömning som lekman): med en Reporänta som ev. höjs Q4 2024 och då ytterst marginellt och med FED:en i spetsen för mer tryckta Monopol-pengar så är jag inte säker på påstådda förestående finansiella krasch, dvs. inte i direkta närtid. Men krascha kommer det att göra, det gör det allt och receptet bakom tidigare krascher har sett tämligen snarlikt ut likt där vi befinner oss nu.
 
Hög inflation + låga räntor = klassiskt recept för att beta av lån. Samma recept tillämpades under efterkrigstiden med goda resultat. Huruvida det är ett framgångsrecept eller ej låter jag vara osagt (alla lösningar för med sig nackdelar). Dvs. rådande läge är avsiktligt framkallat, vissa skulle mena på till och med önskvärt.

Oavsett sakernas tillstånd kan konstateras (som i tidigare inlägg): grattis till samtliga överbelånade, mig själv inkluderat, sitter dock på inga ytterligare lån utöver hus och CSN som jag förvisso kan betala av men alldeles för förmånlig ränta.

Sammantaget (min bedömning som lekman): med en Reporänta som ev. höjs Q4 2024 och då ytterst marginellt och med FED:en i spetsen för mer tryckta Monopol-pengar så är jag inte säker på påstådda förestående finansiella krasch, dvs. inte i direkta närtid. Men krascha kommer det att göra, det gör det allt och receptet bakom tidigare krascher har sett tämligen snarlikt ut likt där vi befinner oss nu.
Efter jag läst detta inlägg kan jag bara säga:
”Japp, stämmer, exakt så.”
 
Handlare och butiker har ju märkt att det går att höja priserna rejält under pandemin, folk har så gott om pengar så de köper ändå. Så varför inte fortsätta med prishöjningar? Nu testar privatpersoner samma sak.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top