Begagnad offroadhoj

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Snart är det uppkörning, och nästa delmål blir förstås inköp av motorcykel. På körskolan är det on/offroadhoj som gäller, och jag gillar den typen av hoj.

Jag tycker BMW F 650 GS är snygg och verkar vettig. Vad finns det mer för lämpliga motorcyklar i den klassen omkring 50-60000 kronor? Erfarenheter och tips? Hondas transalp har jag kikat lite på, men jag tycker instrumenteringen verkar lite för stor och seriös.

Yamaha XT600E

hade själv en 2001'a för två veckor sedan - haft den (och en likadan tidigare som tyvärr blev stulen), var skitnöjd med dom (men tröttnade på att köra offroad, därav motard nu för tiden)
visserligen mer runt 30-40000 kr när jag tänker efter...

Snart är det uppkörning, och nästa delmål blir förstås inköp av motorcykel. På körskolan är det on/offroadhoj som gäller, och jag gillar den typen av hoj.

Jag tycker BMW F 650 GS är snygg och verkar vettig. Vad finns det mer för lämpliga motorcyklar i den klassen omkring 50-60000 kronor? Erfarenheter och tips? Hondas transalp har jag kikat lite på, men jag tycker instrumenteringen verkar lite för stor och seriös.

Beror lite på vad du ska ha hojen till. Ska du åka längre sträckor, i stan eller grus?

Hondas transalp har jag kikat lite på, men jag tycker instrumenteringen verkar lite för stor och seriös.
Hur menar du då?

Jag hade en TA som första cykel, billig i inköp, försäkring och service. Dessutom lättkörd och lagom i början. Men jag vill nog ändå förespråka Africa Twin, lånat en sån lite och den är betydligt trevligare på grusväg än Transalpen. Lätt att kontrollera sladdarna t.ex något som jag aldrig fick till med TA'n, sen är den större motorn gött att ha om man lastar på lite packning och passagerare.

Jag har nog tänkt åka 60 % längre sträckor, 20 % grus, 20 % stad ungefär.

Ska du åka så pass mycket långa sträckor så skulle jag nog Satsa på en Afrika Twin eller någon lite större BMW. Yamaha XT660 och BMW 650 GS är väl också ok att åka längre med trots att dom är encylindriga. Tål du lite skak så finns ju även KTM 640 Adventure.

Sen finns ju det lite tyngre gardet med Suzuki DL, Honda XL, Triumph Tiger och Kawa KLV men är lite tveksam till om dom går att åka grus med (Typ lite som transalpen men mer kraft och tyngre).

Eller så kan du ju spara ihop till en KTM 950 Adventure som är bra på det mesta.:)

Hur funkar en några år begagnad KTM 950 adventure på lite längre färder? Sadeln till exempel ser ju väldigt offroadig ut.

Utan att tveka ser ju en illorange KTM mycket coolare ut än en pippigul 650 GS.

Jag är fortfarande i blocket-browsar-stadiet och har fått upp ögonen för Yamaha XT660R och Kawasaki KLE500. De ligger bra i pris verkar det som.

Beträffande BMW F650GS, är det några årsmodeller man bör undvika. Jag har läst lite om att motorn uppdaterades till 2004 års modell, och att den tidigare gick ryckigt och tjuvstannade ofta. Stämmer detta? Ska man undvika att köpa t.ex. en 01:a eller 02:a?

Ska du köpa 650GS ska du leta efter en -04 eller nyare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT