Begagnad Dator?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hello.
Funderar på att köpa en begagnad dator (min fyller nämligen 10 år nästa år så det är nog dags att byta) så finns det något man bör tänka på? vad ska man kolla efter när man väl hittat någon dator?
Tacksam för svar :)

Jättesvårt att ge några tips sådär rakt av. Beror på hur gammal ditt begköp är.

Tänkte du dig en 2-3 år gammal laptop?

Probotector skrev:
2682212 Hello.
Funderar på att köpa en begagnad dator (min fyller nämligen 10 år nästa år så det är nog dags att byta) så finns det något man bör tänka på? vad ska man kolla efter när man väl hittat någon dator?
tjöp min 486a :D

Probotector skrev:
2682443 Hmm tänkte mer på en 2-4 år gammal stationär dator eller vad man nu kallar dom :tummenupp

Nja jag tror jag avstår :)
Är det ens lönt att köpa en så gammal?

Hur mycket kan du punga ut med? Man kan ju få en ny dator för 3.5k. visserligen utan skärm men..

Loy skrev:
2682503 Är det ens lönt att köpa en så gammal?

Hur mycket kan du punga ut med? Man kan ju få en ny dator för 3.5k. visserligen utan skärm men..

Jorå, bara den har lite modernare delar än vad min dator har så att jag kan spela lite nyare spel :)
Runt 2000-3000kr funderar jag på, dock har jag inte hittat någon ny dator för 3500 så vart har du sett den?
Behöver ingen skärm utan det är bara själva hårddisken :tummenupp

Probotector skrev:
2683575 Jorå, bara den har lite modernare delar än vad min dator har så att jag kan spela lite nyare spel :)
Runt 2000-3000kr funderar jag på, dock har jag inte hittat någon ny dator för 3500 så vart har du sett den?
Behöver ingen skärm utan det är bara själva hårddisken :tummenupp
Okej, om man ska spela lite nyare spel räcker inte en ny dator för runt 3.5K särskilt långt... Man får väl i alla fall dubbla den summan för att det ska börja bli bra.

Men kolla runt på blocket, tänk dock på att dom flesta datorerna är priset satt lite för högt..

Annars kommer det säkert någon annan med mer kunskap och svara snart :)

Om du känner för o trolla runt lite själv så ska det inte vara så svårt o få något vettigt för 3k.

Jag har uppdaterat min rullande, och ligger väl runt 4 tusen med gamepad, trådlöst lan, trackball och trådlöst tangentbord.

Men ta lite i taget, så ska du se att det blir party.

Köp något slaktat tower med en ett ok moderkort och fungerande processor på 2ghz , borde gå på runt tusenlappen.
Bonus är här om det har usb 2 portar, inbyggt 5.1 ljudkort, nätverkskort eller firewire.
Om inte, se om säljaren har något liggande du kan pruta med i priset.

Då har du en bra grund att stå på.

Sen är det Ram minne, minimum 512 men 1 gig o rekomendera.
500 till 1000 kr

Hd, du får en ok 160gig för 500 pix, men jag skulle gärna siktat på en med över 200 gig (om moderkortet stöder detta).
Dock skulle jag avråda att köpa hd begagnad, pga dåliga erfarenheter (skadade sektorer), nya diskar har garanti.

Cd läsaren kan du lyfta över från gamla burken, titta efter en billig dvd brännare, om du hittar något för under 300 så slå till, men det är inte direkt akut.

Nu till grafikkortet, det är avgörande i hur bra du kan spela spel. Kolla blocket efter förra eller förr förra generationens kort, de seriösa gamersen kommer att vilja sälja dessa o köpa värstingar. Ska lätt gå o få ett kort med 256 - 512 mb på för 500 eller under.

Lycka till

Detta kan du få kauffa av mig.

Probotector skrev:
2682212 Hello.

Har precis uppdaterat min burk detta blev över: AMD64 3200 processor (939)
1Gig Ram 3200 400mhz
Geforce 6800 ultra (pci express)

Grafik kortet är en gammalvärsting kostar iofs fortfarande 3500 dom som har kvar dom. Du får allt för 1600 + frakt. tror inte du hittat mer prestanda för dom pengarna. Du behöver komplettera med ett 939 moder kort ca 700kr. Och ett nytt nätagg för grafikkortet skull rek400w för ca 500kr. Sen har du en burk du kan spela typ bf2 med hyffsade prestanda:tummenupp.

Annars kan du väl bjuda på denna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143516 för 2000 är det ett kap.

Last edited:
ladbol skrev:
2686695 Har precis uppdaterat min burk detta blev över: AMD64 3200 processor (939)
1Gig Ram 3200 400mhz
Geforce 6800 ultra (pci express)

Grafik kortet är en gammalvärsting kostar iofs fortfarande 3500 dom som har kvar dom. Du får allt för 1600 + frakt. tror inte du hittat mer prestanda för dom pengarna. Du behöver komplettera med ett 939 moder kort ca 700kr. Och ett nytt nätagg för grafikkortet skull rek400w för ca 500kr. Sen har du en burk du kan spela typ bf2 med hyffsade prestanda:tummenupp.

Annars kan du väl bjuda på denna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143516 för 2000 är det ett kap.
För sent :)

Men det du säljer är bra saker. Har själv ungefär samma, bara annan processor och det funkar fint att spela alla spel :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien