Om du känner för o trolla runt lite själv så ska det inte vara så svårt o få något vettigt för 3k.
Jag har uppdaterat min rullande, och ligger väl runt 4 tusen med gamepad, trådlöst lan, trackball och trådlöst tangentbord.
Men ta lite i taget, så ska du se att det blir party.
Köp något slaktat tower med en ett ok moderkort och fungerande processor på 2ghz , borde gå på runt tusenlappen.
Bonus är här om det har usb 2 portar, inbyggt 5.1 ljudkort, nätverkskort eller firewire.
Om inte, se om säljaren har något liggande du kan pruta med i priset.
Då har du en bra grund att stå på.
Sen är det Ram minne, minimum 512 men 1 gig o rekomendera.
500 till 1000 kr
Hd, du får en ok 160gig för 500 pix, men jag skulle gärna siktat på en med över 200 gig (om moderkortet stöder detta).
Dock skulle jag avråda att köpa hd begagnad, pga dåliga erfarenheter (skadade sektorer), nya diskar har garanti.
Cd läsaren kan du lyfta över från gamla burken, titta efter en billig dvd brännare, om du hittar något för under 300 så slå till, men det är inte direkt akut.
Nu till grafikkortet, det är avgörande i hur bra du kan spela spel. Kolla blocket efter förra eller förr förra generationens kort, de seriösa gamersen kommer att vilja sälja dessa o köpa värstingar. Ska lätt gå o få ett kort med 256 - 512 mb på för 500 eller under.
Lycka till