ska sälja min dator, vilket pris?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Ska sälja min dator då jag beställt en ny, den innehåller
* Intel P4 - 3 gigahertz
* Ungefär 300 gigabyte hårddiskutrymme
* 1 gigabyte RAM
* CD-brännare
* ATI Radeon X850 grafikkort
* Asus moderkort

Den defekt som finns är att den stänger av sig själv med jämna mellanrum, min gissning är att det är fläkt eller något annat som inte är som det ska vara, men vad det är exakt vet jag inte.

Ingen skärm ingår.

Vad kan jag ta för detta?

MiZou skrev:
2682949 Ska sälja min dator då jag beställt en ny, den innehåller
* Intel P4 - 3 gigahertz
* 1 gigabyte RAM
* CD-brännare
* Asus moderkort

Den defekt som finns är att den stänger av sig själv med jämna mellanrum, min gissning är att det är fläkt eller något annat som inte är som det ska vara, men vad det är exakt vet jag inte.

Ingen skärm ingår.

en tusing kan du få av mig... kommer och hämtar om en stund :)
perfekt dator till ett litet linuxprojekt

fireblade skrev:
2682974 en tusing kan du få av mig... kommer och hämtar om en stund :)

njae...det är lite för lite i ärlighetens namn, men vad tror du är rimligt?

svårt att säga med tanke på att den har ett lite mystiskt fel.

tror inte du får så särskillt mycke för den tyvärr. Skulle tippa på runt 1500-2000

Kan inte hjälpa dig med pris, men gissningsvis kan du få ut bra mycket mer om du kommer tillrätta med felet. Kanske idé att lägga ner en timmes jobb på felsökning?

Kolla vad komponenterna är värda på Blocket. Moderkortet, fläkten, eller vad det nu må vara, är inte värt något alls så länge det är defekt.

MiZou skrev:
* Intel P4 - 3 gigahertz
* 1 gigabyte RAM
* CD-brännare
* Asus moderkort

Ingen skärm ingår.

Starstriker skrev:
2682985 Kan inte hjälpa dig med pris, men gissningsvis kan du få ut bra mycket mer om du kommer tillrätta med felet. Kanske idé att lägga ner en timmes jobb på felsökning?

Kolla vad komponenterna är värda på Blocket. Moderkortet, fläkten, eller vad det nu må vara, är inte värt något alls så länge det är defekt.

mitt problem är att jag inte kan så jädra mycket och inte kan felsöka...:confused:

Att den stänger av sig kan väl vara en säkerhetsgrej om det blir för varmt?
Testa och öppna lådan och sätta på lite egna fläktar och se om det blir nån skillnad.

MiZou skrev:
2682991 mitt problem är att jag inte kan så jädra mycket och inte kan felsöka...:confused:

Starta datorn med lådan öppen så ser du om det är någon fläkt som inte snurrar. Och om du endå ska sälja den kan du ju formatera om för att utesluta mjukvarufel.

fireblade skrev:
2682974 en tusing kan du få av mig... kommer och hämtar om en stund :)
jag bjuder 1500
perfekt dator för ett solaris projekt

MiZou skrev:
* Intel P4 - 3 gigahertz
* 1 gigabyte RAM
* CD-brännare
* Asus moderkort

Ingen skärm ingår.

Det är inte så att din dator stänger av hårdiskarna när du inte är vid datorn på ett tag. finns inställningar för sådant, stänger den av datorn helt? tvungen att trycka på knapp för starta datorn igen? hur lång tid innan den stänger av? prova annas lägga in xp på nytt eller göra en systemåterställning från en tid där problemet inte fanns.

SilentPlanet skrev:
2683692 Det är inte så att din dator stänger av hårdiskarna när du inte är vid datorn på ett tag. finns inställningar för sådant, stänger den av datorn helt? tvungen att trycka på knapp för starta datorn igen? hur lång tid innan den stänger av? prova annas lägga in xp på nytt eller göra en systemåterställning från en tid där problemet inte fanns.

den stänger av sig när man anstränger den känns det som, men det är bara en känsla...sedan får man prova att starta den någon minut senare och då kör den igen...

nu har jag iaf hämtat den nya, så bjuder någon 2000 för min gamla så får ni den, hör av er i så fall!

MiZou skrev:
2683871 den stänger av sig när man anstränger den känns det som, men det är bara en känsla...sedan får man prova att starta den någon minut senare och då kör den igen...
Kan nästan sätta en slant på att det är processorfläkten dålig eller kylflänsarna som är för dammiga. Troligen blir prollen för varm.

Grattis till den nya burken.

Maciver skrev:
2684280 Kan nästan sätta en slant på att det är processorfläkten dålig eller kylflänsarna som är för dammiga. Troligen blir prollen för varm.

Grattis till den nya burken.

tack, den går som en klocka! :yoparty

MiZou skrev:
2683871 den stänger av sig när man anstränger den känns det som, men det är bara en känsla...sedan får man prova att starta den någon minut senare och då kör den igen...

nu har jag iaf hämtat den nya, så bjuder någon 2000 för min gamla så får ni den, hör av er i så fall!
Jag har pm:at för länge sen :)

Min hade samma problem då fläkten till nätagget sagt upp sig, och det blev varmt så man kunde grilla korv på baksidan.

Kostade en 50 lapp o byta fläkt, den går som en klocka nu.

Sådärja då var MiZous dator hemma hos mig. Pengarna är skickade.

Kan ju säga att det var ju inget bra chassie. Lite fler fläktar hade gjort susen. Så därför åkte alla saker in i mitt gamla gamingcassie alá bling bling med fler fläktar än nödvändigt. Smackade på lite ny kylpasta på processorn med.

Har kört lite 3dmark nu och det funkar fin fint. 6100 poäng i 3dmark05 är över förväntan. Ska testa lite andra program/spel senare för att se om jag kan få den blåskärma ;)

Edit: Tack för tidningen :)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup