Beg priser på gammalt skrot?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Varför kostar 10 år gammalt skrot (hojar) mer än hälften av nypriset?
Hur kan marknaden egentligen acceptera det?

Efter 5 år borde priset vara halverat och sen fortsätta sjunka, som
nästan alla andra prylar och mojänger...

Jag är på jakt efter en Kawa 636 03/04 och dom har kostat lika mycket
sen sist jag tänkte på att köpa en och det var sommaren 2005?

Nu är den också omodernt gammalt skrot och borde kosta 35-40k...
Men det ser lika dant ut för andra hojar, R6 är nog värst...

Så inget tjat om att din hoj är så fin, för det är den inte.
Det är misshandlat gammalt piss från 90-talet, OK?
 
Det är sjukt.
En R1 -98 kostade ny 78 tusen har jag för mig, det är nästan vad folk begär idag för en beg. -98. Dom borde inte säljas för mer än 20 tusen idag tycker man.
Det är nästan bättre ränta än att sätta in pengarna på ett sparkonto.
 
Ja men så är det, jag sålde en gammal hoj för 22" för två år sedan och sist jag såg en annons på den så ville dom ha 35" för den, och det är en -95:a
 
Last edited:
Försäkringspriset+skillnaden till en ny.

Äldre=billig försäkring och ny ett stort kliv uppåt i pris.

Har sagts förut och stämmer till stor del,sen finns det nästan alltid ett bottenpris där en säljare parkerar hojen och har den som reserv/andrahoj istället för att sälja.

Henrik
 
Jag håller med dig, men marknaden sätter priset. Folk har fattat att "gammalt skrot" håller bra och de nya sporthojarna blir mer och mer baninriktade. Se'n brukar försäkringskostnaden gå ner en hel del när maskinerna börjar vara 4-5-10 år gamla. Det är bara acceptera och hosta upp, eller tjura ihop och låta bli. Går det att sälja en "gammal" hoj för 50+ tusen, så gör folk det. Jag säljer inte mina grejer billigare för att "de ska kosta det", utan jag vill ha ut det som går att få. Det är inte konstigare än så.
 
Det är sjukt.
En R1 -98 kostade ny 78 tusen har jag för mig, det är nästan vad folk begär idag för en beg. -98. Dom borde inte säljas för mer än 20 tusen idag tycker man.
Det är nästan bättre ränta än att sätta in pengarna på ett sparkonto.

112.900:- kostade en ny R1 1998, vart har du fått den summan ifrån ?
 
Jag håller med dig, ....Det är inte konstigare än så.


Jo, men försäkringen blir väl inte värst mycket billigare..?
Jag sålde nyss min sv650 -03 för 25k, iofs ganska sunkig.
Men det var ett ärligt pris tycker jag...

Men jag ser också att annonserna på blocket ligger lääänge...
Och många har fått sänka sina priser, men dom verkar
inte bli sålda i alla fall. Jag tror att trenden har skapats
av snack och av att säljarna tittar på andra överprisade annonser.
För att säga till sig själv, min var finare och har ju extra ventilhattar,
det är ju värt minst 2000kr!
 
Last edited:
Det måste vara mitt minne som sviker mig.

De finns ju egentligen 2 st "Ny-priser", ett från generalagenten, ett från sido-import :va och ev. från privat-import... Å dom skiljer ju en aning

De man kan reagera på e maskiner som gått hårt och kanske kommer att kosta fläst att få i ordning, men ägaren vill ha en massa stålar för iaf...
 
Last edited:
Marknaden inte bara accepterar den prisutvecklingen, marknaden bestämmer den. En fungerande hojs bruksvärde räknas inte ner till noll, vare sig linjärt över tid eller olinjärt, och det är bruksvärdet som oftast bestämmer köpesumman. Marknaden (läs: vi allihop tillsammans) kanske helt enkelt inte värderar en 09:a så infernaliskt mycket högre än en 04:a så att skillnaden i bruksvärde är särskilt stor. Jag gör det iaf inte.
 
Dags att sluta fundera över detta då det är ett självåtgärdande problem! Alla stackare därute med en sh före 04 som begär 60+ kommer antagligen inte få dom sålda och således sänka priset!

Blir även förvånad över hur många hojar som inte gått över tusen mil vilket i vissa fall är näst intill omöjligt!
 
Det är sjukt.
En R1 -98 kostade ny 78 tusen har jag för mig, det är nästan vad folk begär idag för en beg. -98. Dom borde inte säljas för mer än 20 tusen idag tycker man.
Det är nästan bättre ränta än att sätta in pengarna på ett sparkonto.

Mtp halveringstiden per årskull sålda R1:or borde de ju snarare öka i pris, likt sällsynta samlarföremål :gnissla
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK
Jo, men försäkringen blir väl inte värst mycket billigare..?
Jag sålde nyss min sv650 -03 för 25k, iofs ganska sunkig.
Men det var ett ärligt pris tycker jag...

Men jag ser också att annonserna på blocket ligger lääänge...
Och många har fått sänka sina priser, men dom verkar
inte bli sålda i alla fall. Jag tror att trenden har skapats
av snack och av att säljarna tittar på andra överprisade annonser.
För att säga till sig själv, min var finare och har ju extra ventilhattar,
det är ju värt minst 2000kr!
Mja, nog skiljer det en hel del i försäkring. Kollade precis en R1 -98 mot en -05 och det var 19900 helår trafik för 05an och 8976 för 98an.
 
Hehe det är exakt som Jörgen (tror det var dig som skrev detta) sa i en annan tråd: på våren/sommaren gnäller alla om hur höga priserna är, på hösten tjurar alla för att dom knappt får något för sina hojar :hihi
 

Men helvete! :eek::jisses:skrämd

Jag köpte min GSXR 600 -05 för 38.000:- i höstas. Fullt racekittad med Acra titan helsystem, öhlinare överallt, blueprintad motor nyrenoverad på auktoriserad Suzuki-firma med kvitto för nästan 20.000:-, dubbla uppsättningar racekåpor, två uppsättningar fälgar, extra däck, regndäck, och med ALLA originaldelarna kvar, oanvända, i toppskick! -Även stötdämpare, avgassystem osv.

Förvisso har jag fått sätta tillbaka alla originaldelarna själv, koppla helt nytt elsystem, osv. men i gengäld har jag en hoj som inte behöver besiktas förän 1 November 2012, har gällande maskinskadeförsäkring, och en cykel som är otroligt rolig att köra eftersom det är Micke Nilssons gamla racehoj som var det värsta man kunde ha i 600 cc-klassen 2005, nu i ett trevligt, snyggt och gatlegalt litet, smaskigt paket... :yoparty

Den här hojen har kostat mig max 45.000:- att få färdig för gata, och jag räknar med att få ut 50.000 när jag säljer den i höst eller i vår. Det är väl inget överpris?

Hur man kan begära samma pris för en -99 R6:a är då för mig en stor gåta.

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_21871700.htm?ca=4&w=3

Just R6 verkar vara kraftigt överprissatta! Är det någon som kan ge en vettig förklaring på varför just R6 är så dyra?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top