Beg/ny ram till hojen - Vart finna detta,pris,vad passar?

Street_king

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki Gsxr
Går i funderingarna på att kanske försöka hitta en ny ram till hojen sen man vurpat.
Blev tipsad av en kompis att SportHoj är stället man vänder sig till när man behöver hjälp med hoj frågor.

Vurpade med hojen för en tid sedan och har fått det konstaterat att ramen blivit lite sned pga det.
Känns inget vidare när man inte hade försäkring som täcker sitt elände och sälja ut allt i delar känns inte något vidare det heller.

Så mina funderingar börjar sneglas åt en ny eller beg ram.
Frågan jag ställer mig då är vart man kan tänkas finna en ram till hojen,vad dom ligger på i pris,vad som passar?
Är en Suzuki gsxr 1000 05a.
Har själv suttit och googlat runt och hittat ramar i USA, men det känns lite lång sökt att behöva köpa där i från.
Blir rätt dyra för den delen också när moms,tull och allt ska på.
Har funnit lite på blocket då och då också, men det har då varit ramar utan papper.
Funderar även på vad/vilka årsmodeller på ram som passar min hoj, om det bara är 05orna uteslutande eller om kanske andra årsmodeller även passar.

Tack för svar.

Hur menar du nu?
Kan man köpa en ram utan papper och sen flytta över mitt nuvarande nummer till den nya eller hur menar du.

Mvh

skaffa en hel ram, få en verkstad att knacka in ditt ramnr. i den nya ramen
in på besiktning med hojen med den nya ramen, visa upp den gamla ramen.

edit. sjävklart behöver du kvitto från skrot eller dyligt på den ramen du köpt

klart :tummenupp

Ahaa nu hajade jag:)
Men vart hittar man en ny ram då?
Någon som har lite länkar kanske?
Räcker det med att bara knacka in mitt nuvarande ramnummer på en ny/beg ram och ta med min gamla till besiktningen,eller måste man ha andra papper mer än bara kvittot på den nya ramen?

varför behövs en besiktning och visa upp gamla ramen? om man flyttar sitt nummer till den nya ramen så är det väl färdigt med det? inte konstigare än att byta en trasig fälg eller nåt annat?

varför behövs en besiktning och visa upp gamla ramen? om man flyttar sitt nummer till den nya ramen så är det väl färdigt med det? inte konstigare än att byta en trasig fälg eller nåt annat?

En motorcykels identitet är kopplad till ramen, inte till en trasig fälg eller nått annat.

Men är det verkligen så enkelt att man bara knackar in ett gammalt ramnummer i en ny ram? Den ramen hade ju ett tidigare ramnummer så vad förhindrar att man på så sätt tar en stulen ram och gör den laglig igen?

En motorcykels identitet är kopplad till ramen, inte till en trasig fälg eller nått annat.

Men är det verkligen så enkelt att man bara knackar in ett gammalt ramnummer i en ny ram? Den ramen hade ju ett tidigare ramnummer så vad förhindrar att man på så sätt tar en stulen ram och gör den laglig igen?

min gamla R1 -99 fighter var lagd, & ramen blev sned.
en -00 ram införskaffades på skroten & bytet gjordes på Yamahacenter

har man en sned ram, kapa av ramhuvudet.
köp en hel ram på skrot (då många hojar skrotas eftersom då det är för dyrt att renovera till orginalskick)
knacka in motornr. från din sneda ram i den ramen du köpt (helst låta verkstad fixa detta)

sedan har du inköpskvitto från skrot
ev. papper från verkstad som gjort jobbet
ramhuvudet från din ram som är sned. (med ramnr)

in på bilprovning & visa upp allt.

inga problem alls

är du minsta tveksam om hur du går till väga, ring din lokala bliprovning & fråga hur du gör

// Henrik

Tack för svar wonderwizard.

Men var någonstans finns hindret för att man använder en stulen ram? Står ramnumret på den från skroten inköpta ramen på inköpskvittot?

Är det verkstaden som intygar att en viss ram bytt identitet?

Varför inte bara använda ramnumret på den från skroten inköpta ramen och väcka den motorcykeln till liv? Är det förbjudet att väcka skrotade hojar till liv?

Tack för svar wonderwizard.

Men var någonstans finns hindret för att man använder en stulen ram? Står ramnumret på den från skroten inköpta ramen på inköpskvittot?

Är det verkstaden som intygar att en viss ram bytt identitet?

Varför inte bara använda ramnumret på den från skroten inköpta ramen och väcka den motorcykeln till liv? Är det förbjudet att väcka skrotade hojar till liv?

Köper du en ram från en (känd skrot, inte Harrys hojskrot och gynekologi) så kommer den med största sannolikhet som inlösen från någon försäkringsbolag, dvs OK.

En verkstad står för rambytet från din kraschade till ramen från skroten. De kvittona bör undanröja alla tvivel. Det gamla ramnumret bör vad jag kan tro även stå med på kvittona för att förhindra tvivel.

Ska du använda gamla ramnumret så kan en ursprungskontroll göras, och därefter en regbesiktning om jag inte har fel, dvs betydligt mycket mer jobb än annars.

Men klokast är att ringa din LOKALA besiktningsstation där du tänkt besikta och fråga dem vad de vill ha för papper, framför allt om du tänker göra allt/delar av jobbet själv eller om du köper ram från tex tyskland.

Hmm,nu blev det lite rörigt.
Ska motornr också stå på den nya ramen,eller räcker det med bara ramnr från min snea ram på den nya?
Måste man anlita en verkstad för att göra både ramnr flytten/bytet OCH allt mekjobb?
Eller kan man anlita en verkstad bara för att göra ramnr bytet/in knackningen och sen göra mek jobbet själv/privat?
Eller kan man köpa en ram från en skrot och sen använda den bara eller vad?
Blev rörigt nu=(.

Även fundersam på om jag MÅSTE ha just en 05 ram till min båge, eller om ÄVEN tex 04/03/06 mfl ramar funkar?
Tänkte på ev detaljer som ändrats mellan dom olika årsmodellerna.
Skulle även uppskatta länkar till skrotar som har ramar som INTE är skeva eller så.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!