Begära tjänsteledigt ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag har dålig kontakt med min förtroendevalda inom facket på jobbet så jag ställer frågan till er.

Jag jobbar idag inom grossistverksamhet och är typ butikspersonal/innesäljare har fått erbjudande om jobb av en kund.

Är lite nyfiken att prova på, jag vet att dom inte kan neka tjänstledigt om man vill plugga men hur är det om man vill prova på ett annat jobb ? Är ju inget konkurerande företag eller så, och om jag väljer att återgå till mitt jobb jag har idag så kommer jag bara att ha bättre kunskap om ett av mina produktområden.

Hur funkar det ?

Twosaint skrev:
2551284 Jag har dålig kontakt med min förtroendevalda inom facket på jobbet så jag ställer frågan till er.

Jag jobbar idag inom grossistverksamhet och är typ butikspersonal/innesäljare har fått erbjudande om jobb av en kund.

Är lite nyfiken att prova på, jag vet att dom inte kan neka tjänstledigt om man vill plugga men hur är det om man vill prova på ett annat jobb ? Är ju inget konkurerande företag eller så, och om jag väljer att återgå till mitt jobb jag har idag så kommer jag bara att ha bättre kunskap om ett av mina produktområden.

Hur funkar det ?

Så länge det inte är ett konkurerande företag bör det inte vara ett problem, se bara till att informera din arbetsgivare i tid.

Twosaint skrev:
2551284 Jag har dålig kontakt med min förtroendevalda inom facket på jobbet så jag ställer frågan till er.

Hur funkar det ?

Din arbetsgivare har ingen skyldighet att ge dig tjänstledigt för att prova på ett annat arbete.

Solan skrev:
2551323 Din arbetsgivare har ingen skyldighet att ge dig tjänstledigt för att prova på ett annat arbete.

Nej kanske inte skyldighet men är det troligt att dom kan göra det eller är det helt uteslutet då jag inte ska plugga ?

Solan skrev:
2551323 Din arbetsgivare har ingen skyldighet att ge dig tjänstledigt för att prova på ett annat arbete.

Är du helt säker?

Du verkar ha rätt!

Av vad jag kan utläsa av detta så är det inte helt självklart att få tjänsteledigt för studier heller!

Citat:

Studieledighetslagen
Lagen har tillkommit främst för att underlätta deltagandet i vuxenutbildning och fackliga studier. Huvudregeln är att ingen ska kunna vägras ledighet för studier.

Gäller ledigheten fackliga studier krävs inte någon särskild föregående anställningstid. Om ledigheten däremot begärs för annan utbildning fordras som regel att arbetstagaren arbetat antingen sex månader i sträck eller minst tolv månader under de senaste två åren.

Rätten till ledighet gäller oavsett vilken utbildning arbetstagaren vill genomgå utom renodlade självstudier. Ledighetens längd är inte begränsad, men den ska inte vara längre än vad som krävs för att uppnå det uppställda studiemålet.

Huvudregeln är att arbetstagaren ska få ledigt när han själv vill. Men eftersom ledigheten i vissa fall kan innebära problem för arbetsgivaren kan denna få uppskjuta ledigheten efter vissa bestämda regler. Fackliga studier får uppskjutas fjorton dagar och övriga studier sex månader, allt räknat från tidpunkten för ansökan.

SLUT CITAT.

Last edited:
Kawwa skrev:
2551658 Är du helt säker?

Du verkar ha rätt!

Av vad jag kan utläsa av detta så är det inte helt självklart att få tjänsteledigt för studier heller!

Eh, jo?
Du måste ha jobbat en stund på ditt arbete och du måste gå en utbildning som anordnas av någon.
Sen kan arbetsgivaren skjuta upp din ledighet 6 månader men det ska inte vara något problem för dig. Man kan skriva en ansökan som enbart gäller om man blir antagen på den kursen man vill gå.

Twosaint skrev:
2551533 Nej kanske inte skyldighet men är det troligt att dom kan göra det eller är det helt uteslutet då jag inte ska plugga ?

Jag kan ju inte svara på om det är troligt att dom godkänner det eller ej. Det är ju din chef som avgör om han har lust att släppa iväg dig eller inte. Det jag menade var att arbetsgivaren enligt lag inte behöver godkänna tjänstledigheten men han får självklart ge dig tjänstledighet om han känner för det.

Twosaint skrev:

Hur funkar det ?

Normalt brukar man få tjänstledigt i max 1 månad.

Har inga belägg för detta, men..
Tänk efter. Varför skulle din arbetsgivare som du jobbar åt, vara skyldig att låta dig prova på att jobba för någon annan arbetsgivare?

Du - Hörru sheefen, jag är lite sugen på att testa ett annat jobb! Ja kreever att du låter mig göra deet!!!

Chefen - Visst. Har faktiskt hört att det är mycket bättre på Bosses Gross än på detta skitjobb. Mer betalt och mer förmåner. Visste du förresten att de förlägger alla sina personalmöten i Rio? Tycker absolut att du ska testa hos dom i stället för här!

:tummenupp

varför måste du säga att du testar ett annat jobb?? ta semester lr plugga typ 5 på komvux, skitpoäng och jobbar samtidigt på det andra

Dark_Messenger skrev:
2552117 Har inga belägg för detta, men..
Tänk efter. Varför skulle din arbetsgivare som du jobbar åt, vara skyldig att låta dig prova på att jobba för någon annan arbetsgivare?

Du - Hörru sheefen, jag är lite sugen på att testa ett annat jobb! Ja kreever att du låter mig göra deet!!!

Chefen - Visst. Har faktiskt hört att det är mycket bättre på Bosses Gross än på detta skitjobb. Mer betalt och mer förmåner. Visste du förresten att de förlägger alla sina personalmöten i Rio? Tycker absolut att du ska testa hos dom i stället för här!

:tummenupp

Inte skyldig men grejen är den att skulle jag komma tillbaka skulle jag ha kunskap och utbildning som dom verkligen saknar på det företaget.

Men jag sa upp mig istället.

har själv tjänstledigt just nu , Min första vecka nu snart gjord.

Jag gick bara in till chefen och bad om tjänstledigt för jag ville prova o jobba som
plåtslagare är lackerare/bilplastreperatör.

Han sa att jag kunde väll jobba en månad till sen fick jag ta tjänstledigt.
Och jag tar fram till årsslutet. Så man hinner prova på det ett tag.

Tycker det är dumt att ta tjänstledigt 1 år om man inte vet om man kommer trivas eller inte , men det är ju min personliga åsikt.

Jag var i samma sits i somras. Blev erbjuden jobb inom samma bransch. Dock ej konkurrent. Sa till chefen att jag har blivit erbjuden ett jobb som jag kände att jag var tvungen att testa. Sa att jag helst ville ta tjänstledigt men om inte det gick så skulle jag säga upp mig. Jag fick tjänstledigt och chefen sa till mig att jag alltid har jobb hos dem. Skönt som fan:).

[Tim] skrev:
2553746 Jag var i samma sits i somras. Blev erbjuden jobb inom samma bransch. Dock ej konkurrent. Sa till chefen att jag har blivit erbjuden ett jobb som jag kände att jag var tvungen att testa. Sa att jag helst ville ta tjänstledigt men om inte det gick så skulle jag säga upp mig. Jag fick tjänstledigt och chefen sa till mig att jag alltid har jobb hos dem. Skönt som fan:).

Jo min chef på plats sa att är det upp till han att bestämma så skulle jag få tjänsteledigt men våran distriktschef som går i pension till nyår påpekade att det var våran policy att inte bevilja tjänstledigt för annat än studier.

Och jag hade inte kunnat fejka studier då jag i dagsläget kommer att vara kund åt mitt gamla jobb.

Victor skrev:
2551938 Eh, jo?
Du måste ha jobbat en stund på ditt arbete och du måste gå en utbildning som anordnas av någon.
Sen kan arbetsgivaren skjuta upp din ledighet 6 månader men det ska inte vara något problem för dig. Man kan skriva en ansökan som enbart gäller om man blir antagen på den kursen man vill gå.

Studieledighetslagen

Huvudregeln är att ingen ska kunna vägras ledighet för studier.
Här står det inte att det är lagstiftat, utan att det är en stark rekomendation.

Rätten till ledighet gäller oavsett vilken utbildning arbetstagaren vill genomgå utom renodlade självstudier.
Här står det att man inte kan studera vadsomhelst för att att den första meningen skall gälla.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg