Bedrägeriförsök!!

Status
Ej öppen för fler svar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Be om ursäkt, kissa och gå och lägg dig.

Vart fick du luft ifrån?

Skillnaden mellan 1300mil och 1800mil är dryga 50%, bryr du dig lika lite när du köper bil?
(då kanske jag har lite fordon till salu för dig :hihi )
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Detta med att de bara skulle hålla X antal mil, alla dessa 80-talshojar som har gått 4-5000 mil, tror ni inte att det snarare är så att de gått 14-15000 eller rentav 24-25000 mil och helt enkelt snurrat runt?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vart fick du luft ifrån?

Skillnaden mellan 1300mil och 1800mil är dryga 50%, bryr du dig lika lite när du köper bil?
(då kanske jag har lite fordon till salu för dig :hihi )

Luften är fri...än så länge.

Han startar med att proklamera bedrägeriförsök. Man kan kanske ta en lite mindre slägga till att börja med. Nåväl, rekylen kom ju ganska omedelbart.

Vad har du att sälja? Sista pris, kompish!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Detta med att de bara skulle hålla X antal mil, alla dessa 80-talshojar som har gått 4-5000 mil, tror ni inte att det snarare är så att de gått 14-15000 eller rentav 24-25000 mil och helt enkelt snurrat runt?

80-tals hojarna vägde också dubbelt så mycket och hade hälften av effekten.

Vill minnas att alla märken inte ens överlevde 5000-mila testet i motorrad (och då var de nya och servade).

(själv rasat 2 motorer innan 5000mil)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag tycker att säljer man en hoj och inte vet milen, då är det nog fler saker säljaren inte har koll på. behöver ju inte vara så i alla fall såklart..
 

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Ödeshög
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Men som sagt bra skrivit efter en halv dags jobb på de inlägget! Åk och köp en hoj och va lite glad för fan!
Men de lär la ta tid om du ska åka runt och sparka däck!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Ägge har en poäng :D

tycker även att det var grymt av tzebb att gå in och (för)svara i tråden. en uppenbar fifflare hade nog aldrig haft stake nog till det :tummenupp för det tredje har väl varannan hojjävel skruvad mätare (finns väl inget som inte säger att tex AVA el dinmc skulle kunna skruva ner milen på en hoj (även om jag gärna vill tro att det är osannolikt)). sätt er o räkna på milen hit o dit så kommer ni komma fram till att milen drar iväg rätt fort.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Skruva ner milen är nog inte lättaste på en digital mätare på en nyare sporthoj.
Om något så borde mätaren tagits bort för att inte lägga på sig mil. Och då ska man hålla på att köra så pass många mil som det känts rimligt för 2 år så man kan besikta på de miltalen senare..o sedan ta bort mätaren helt o köra totalt utan eller montera någon form av cykeldator.
Och då får man ändå bara hastigheten..ingen varvräknare som visar när man normalt är inne på rött o härjar.
O sedan göra om proceduren efter besiktning.
Vid tvätt måste man tejpa eller på annat sätt skydda mätarens blottade kontakterna alt tillverka något skydd som fungerar som ett lock där mätaren sitter.
Låter allt som ett jävla bök.
Så nee..jag tror att 99% av nyare sporthojar INTE är fifflade med.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tycker att säljer man en hoj och inte vet milen, då är det nog fler saker säljaren inte har koll på. behöver ju inte vara så i alla fall såklart..

Det ligger ju i sin natur om säljaren ägt fordonet endast tre veckor, antingen är det något fel på det, men även om så inte är fallet lär denne inte veta ett dyft om fordonet utöver säljaren säljtjöt.
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Surt sånt där. Tycker allt fler och fler säljare kör fulspel nu för tiden.
Har man kört slut i maskinen eller vanvårdat den så sälj den till sitt rätta(skrot)pris och bit i det sura äpplet.

Är man fattig får man väl knäcka på donken så man kan ta värdeminskningarna som en man.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Går folk på bedrägerimejl osv och lämnar ut kontokortsnr + pin vind för våg känns det iaf en aningens lättare att blåsa nån hojköpare på ett par mil. Än är den siste idioten inte född än.

Skruva ner milen är nog inte lättaste på en digital mätare på en nyare sporthoj.
Om något så borde mätaren tagits bort för att inte lägga på sig mil. Och då ska man hålla på att köra så pass många mil som det känts rimligt för 2 år så man kan besikta på de miltalen senare..o sedan ta bort mätaren helt o köra totalt utan eller montera någon form av cykeldator.
Och då får man ändå bara hastigheten..ingen varvräknare som visar när man normalt är inne på rött o härjar.
O sedan göra om proceduren efter besiktning.
Vid tvätt måste man tejpa eller på annat sätt skydda mätarens blottade kontakterna alt tillverka något skydd som fungerar som ett lock där mätaren sitter.
Låter allt som ett jävla bök.
Så nee..jag tror att 99% av nyare sporthojar INTE är fifflade med.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Surt sånt där. Tycker allt fler och fler säljare kör fulspel nu för tiden.
Har man kört slut i maskinen eller vanvårdat den så sälj den till sitt rätta(skrot)pris och bit i det sura äpplet.

Är man fattig får man väl knäcka på donken så man kan ta värdeminskningarna som en man.

Vad menas med kört slut i maskinen/vanvårdat(ja det sista tolkar jag som att man skitit i service osv o bara kört på) den? En cykel är väl till för att användas?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är nog inte frågan om att en cykel på ngt sätt är slut efter 5000 mil om den är välskött. Det jag pekar på i det här fallet är att uppgifterna i annonsen inte stämde med verkligheten (skruvad eller inte skruvad mätare). Om det finns ett uppsåt bakom det hela kan jag inte heller bevisa, men allt verkade mycket märkligt vilket jag skrev om här. Jag skulle lugnt kunna köpa en cykel som gått 5000 mil om den är i bra kick, men då betalar jag inte heller lika mycket som en likadan med 1300 mil på mätarn.

Givetvis, jag menade inte på något sätt att det du tog upp var rätt eller oviktigt. Jag menade på att vi själva skapar situationen som i sin tur lockar folk att fuska.
Min poäng är att hade vi köpt cyklar oavsett mil, och endast brytt sig om skick (vilket folk påstår att dem gör?) så hade det här problemet aldrig funnits.
Och då kan jag tillägga att det är ett väldigt vanligt problem, kolla upp regnummer på blocket så ska du se att det är betydligt fler cyklar än denna som är mätarfifflade. Frågan man får ställa sig är varför tror du det är så vedertaget? För det är ju knappast något unikt i just denna annons.

På samma sätt som det myglas med "stämpel i serviceboken" som är ett jävla skämt, folk bryr sig mer om en stämpel vare sig den e korrekt eller påhittad än om den faktiska servicen ens är gjord.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såg nu att ni skrivit om jag lagt ut någon bild på mätaren. Nej de hade ja inte, och blev inte nervös blev bara ställd när du börjar samtalet med att ja skruvat med mäter.t

Lägg upp en bild på mätaren här då!

Jag kan nog tycka det varit mer mysko om det stått 1800 i annonsen och man finner en hoj som visar 1300... Känsligt kapitel, kanske lika bra att vara noggrann när man annonserar. Tycker inte det är ok av vattenmannen att kalla folk bedragare på så lösa boliner.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Instämmer till fullo. Ska jag köpa en hoj och det visar sig att säljaren typ har noll koll på hojjar el mekanik rent generellt så får man ju förlita sig på stämplarna från en auktoriserad verkstad. men får man vibbar av att säljaren är riktigt grym på hojjar/meka osv rent genrellt så väger det tyngre. Är man inte helt bakom flötet så kan man läsa av folk rätt lätt(visst finns ju skojare som även kan motorer osv)
Givetvis, jag menade inte på något sätt att det du tog upp var rätt eller oviktigt. Jag menade på att vi själva skapar situationen som i sin tur lockar folk att fuska.
Min poäng är att hade vi köpt cyklar oavsett mil, och endast brytt sig om skick (vilket folk påstår att dem gör?) så hade det här problemet aldrig funnits.
Och då kan jag tillägga att det är ett väldigt vanligt problem, kolla upp regnummer på blocket så ska du se att det är betydligt fler cyklar än denna som är mätarfifflade. Frågan man får ställa sig är varför tror du det är så vedertaget? För det är ju knappast något unikt i just denna annons.

På samma sätt som det myglas med "stämpel i serviceboken" som är ett jävla skämt, folk bryr sig mer om en stämpel vare sig den e korrekt eller påhittad än om den faktiska servicen ens är gjord.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Skruva ner milen är nog inte lättaste på en digital mätare på en nyare sporthoj.
Om något så borde mätaren tagits bort för att inte lägga på sig mil. Och då ska man hålla på att köra så pass många mil som det känts rimligt för 2 år så man kan besikta på de miltalen senare..o sedan ta bort mätaren helt o köra totalt utan eller montera någon form av cykeldator. ...

Så nee..jag tror att 99% av nyare sporthojar INTE är fifflade med.

Tjena.... Var ju problem när mätarna blev digitala. Cykeldator blev lösningen, men sen har det visat sig att billiga cykeldatorer inte palla högre hastigheter.

För inte så länge sen jag såg min gamla 929:a som såldes för 8 år sen som stog på lägre mil än då.

Jo så att...
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
80-tals hojarna vägde också dubbelt så mycket och hade hälften av effekten.

Vill minnas att alla märken inte ens överlevde 5000-mila testet i motorrad (och då var de nya och servade).

(själv rasat 2 motorer innan 5000mil)

Men min väger ju inte 400 kg och har mer än 100 hk ;)

Tekniken borde ha gått framåt så att en 80's hoj ska hålla bättre vette fan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Så då kunde man undvikit allt detta pinsamma med att ta reda på fakta om hojen man försökte sälja först och inte skriva 1300 mil istället för 1800 mil.Kul att eventuell köpare inte kom dragandes på ett släp efter trettio mil och upptäckte detta.
:smasha
 
Last edited:

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Micke™;5799799 skrev:
Vad menas med kört slut i maskinen/vanvårdat(ja det sista tolkar jag som att man skitit i service osv o bara kört på) den? En cykel är väl till för att användas?

Japp den skall användas lika mycket som den skall vårdas. Putsbögar kan ju generellt sett räkna att få lön för mödan medans slarvpelle får se sin såväl yttre som inre vanvård översättas i förlorad kosing.

Det jag menade är att om man säljer cykeln utan att det finns papper på service och liknande, samt att det syns till det yttre att den har fått för lite kärlek så ska man inte räkna med att få ens i närheten av samma pengar som en som skött allt och lagt jobb på att hålla en finish på bågen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top