Bedrägeriförsök?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Någon mailade via blocket på min hojannons.
Denna mail konversation utspelade sig i går. Hur ska man tolka hans uppsåt?

Mail 1:
Från robert_s2284@hotmail.com

tjena!!tänkte höra om de går att få avbetala din mc.. vi kommer ju skrivapapper på att du får hämta den om jag inte sköter betalningen.. mvh robert

- Jag frågade vad han menade.

Mail 2:

tjenare!!!

tänkte om jag kan ge dig 7000kr nu i dec och sen får du resten i januari.. de vore snällt om de går att göra så. du får ju se leg och så skriver vi papper på de.. mvh robert

- Jag svarade med att då kan du ju vänta tills i januari, så gör vi affär då.

Mail 3:

men de är de att jag kanske inte har alla pengar då... men vi skriver ju papper på de, så de är ju ingen fara eller om jag kan hämta den imorgon så får du 7000kr den 28dec och 8000kr i janari och 6000kr i februari.. för vi skriver i papprena att du får hämta den om jag inte skötter betalningen.. mvh robert

- Jag sa nej tack! sen var det tyst.

Hur tänker folk egentligen? :va

Han försökte bara, hans enda chans. Taskigt att hänga ut han för han har korta papper. Jag har fått samma fråga men säger mest nej för att jag inte pallar att ha ngn kontakt med ngn som köpt ngt av mig.

Han hade säkert gott uppsåt.

haa!

när jag sålde en bil för 10k eller vad det var, så mailade en kille och frågade om han kunde få betala 1000:- i månaden på den.. :huvet

De flesta mc-firmor kan nog gå in som mellanhand och ta kontakt med avbetalnings "bankerna". I gengäld brukar de ta ut 1 - 1,5 k. Då ingår ju i regel försäljningsuppdraget också!!!

Alltså erbjud dig att sköta avbetalningen via en firma. Du får alla stålar. Han får hojen på avbetalning men det kostar honom 1 k extra.

Han försökte bara, hans enda chans. Taskigt att hänga ut han för han har korta papper. Jag har fått samma fråga men säger mest nej för att jag inte pallar att ha ngn kontakt med ngn som köpt ngt av mig.

Han hade säkert gott uppsåt.

Tror också att hans uppsåt var av gott slag. Men visst, hur tänker han..? Lite gulligt dock :)

Varför inte gå till en bank och låna pengarna?

så de är ju ingen fara eller om jag kan hämta den imorgon så får du 7000kr den 28dec.......:tummenupp

spelar roll, tar han hem den och byter ut allt förutom ram och motor till sin egen hoj och tvärtom så betalar han den inte så hur ska du bevisa att din hoj inte såg ut så där när han hämtade den?

Jag tycker att det låter jäkligt skummt

gå på din magkänsla, brukar bli bäst då. för annars gör du nåt som inte känns hel ok från början så är det antagligen inte det.

Det kan ju hända att han köper hojen för 7000:- och säljer den för ett pris som är tillräckligt lågt för att få bort den så fort som möjligt och när du vill ha dina pengar så säger han att den är såld och du har blivit lurad och att pengarna redan är brända.

Det hände min pappas jobbar kompis då han köpt en "ny super" dator men fick ett datachassi med lite tyngder i via postförskot. Inga penger fick han tillbaks och det är anmält till kronofogden.

Om du kan stå ut med att vänta är det ju bara att han betalar en handpenning nu (5 000 spänn t.ex.) och se'n håller du hojen till i februari när han har pengarna.

Skriv papper på det hela och gör honom införstådd med att om han inte erlägger resterande köpesumma senast 28:e februari tillfaller handpenningen dig, och du har rätt att sälja hojen till någon annan.

Om han tänker blåsa dig så verkar det dumt att skriva papper på allt, han är ju ganska spårbar isf :rolleyes:

Nu vet jag inget om denna person men oftast funkar det så här.
Har man fyrtioelva betalningsanmärkningar på sig tidigare och knappt en fast adress bryr man sig inte så mycket.
Detta kanske är en av 20 han blåser på samma sätt.

Jag skulle inte ens bry mig om att svara på ett sånt mail. Om jag ens misstänkte bluff skulle jag inte tänka tanken på att göra affär.

Last edited:
Avbetalning är en dum ídé om man inte går via en firma eller liknande.
Min farsa sålde en gång för länge sedan en bil på avbetalning. Killen skyndade sig att sälja bilen vidare och hade inga likvida medel att tillgå vid utmätning. resultatet blev att farsan sålt bilen till ett pris som var fruktansvärt långt under marknadsvärdet. Resten av pengarna lär han aldrig få se.

Jag skulle i vart fall inte sälja något på det sättet. Det är alldeles för lätt att bli lurad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman