Bedrägerianmäla eller inte?

Läste om nån som blivit blåst på blocket.se om 49.000kr...
Och han undrade samma sak... ska jag anmäla eller inte?

Självklart ska detta anmälas ifall han/hon inte svarar på något vis..

Lycka till dock...

Läste om nån som blivit blåst på blocket.se om 49.000kr...
Och han undrade samma sak... ska jag anmäla eller inte?

Självklart ska detta anmälas ifall han/hon inte svarar på något vis..

Lycka till dock...

tack...har ringt flertalet ggr i dag igen utan svar & nu är dessutom annonsen borta från blocket. Jälva TYP! :mad:

Har dock snokat reda på ett "hemnummer" så har varan inte kommit på fredag så tänker jag börja ringa det numret istället...:gnissla

Ingen vara idag heller så jag ringde hem till den f*n nyss. Använde hemligt nummer men presenterade mig med förnamn.
En unge svarade & jag bad att få tala med X. Ungen: "Mamma, det är till dig. En som heter ...mitt namn..." Då hör jag hur ngn går fram till telefonen & ungen säger "varför la du på mamma?" och sen ett klick i mitt öra. NU JÄVLAR SKA HÄR ANMÄLAS!!! :mad:

Just nu är jag så förbannad att jag allvarligt funderar på att låna brorsans basebollträ i alu, ta hojen ner & "vänligt men bestämt" be om mina pengar tillbaka. FAN TA DIG, DIN OÄRLIGE SKIT! :kulspruta

(Ja, jag överreagerar, men precis just nu är jag verkligen skitarg. Dessutom telefonkö allan hos polisen... *suck*)

Ingen vara idag heller så jag ringde hem till den f*n nyss. Använde hemligt nummer men presenterade mig med förnamn.
En unge svarade & jag bad att få tala med X. Ungen: "Mamma, det är till dig. En som heter ...mitt namn..." Då hör jag hur ngn går fram till telefonen & ungen säger "varför la du på mamma?" och sen ett klick i mitt öra. NU JÄVLAR SKA HÄR ANMÄLAS!!! :mad:

Just nu är jag så förbannad att jag allvarligt funderar på att låna brorsans basebollträ i alu, ta hojen ner & "vänligt men bestämt" be om mina pengar tillbaka. FAN TA DIG, DIN OÄRLIGE SKIT! :kulspruta

(Ja, jag överreagerar, men precis just nu är jag verkligen skitarg. Dessutom telefonkö allan hos polisen... *suck*)
Surt som fan. Klart att du ska anmäla. Spelar ingen roll om det är 400, 4000 eller 40K. Även om man inte får tillbaka några pengar om man anmäler så blir det iaf förhoppningsvis så att man hindrar personen från att fortsätta med bedrägerierna.

Principsak. Att säga att man ska skita i det för att det bara är 400 tycker jag är lite naivt.

ring igen och presentera dig med annat namn, sen säger du direkt
"- hej, om du lägger på så kommer jag polisanmäla dig för XXXXXXX"

därefter talar du om för personen att om inte varan/pengarna skickas till dig så polisanmäler du dom.

Har komponerat ihop ett mejl & skickat det. Skrev i stil med att
"du har till måndag på dig att ant. ge mig pengarna tillbaka eller skicka varan. Annars upprättas en polisanmälan som inte är svår att handlägga för polisen då jag kan ditt namn, har ditt mobil & hemnummer, mejladress med sparad konversation samt din fullständiga hemadress...Ett alternativ är att jag kommer ner & personligen hämtar pengarna. Hör av dig snarast om hur du tänker göra.. /mcmiss"

Så vi får se... Har h*n inte hört av sig innan söndag så gå jag till polisstationen kl 09.00 på måndag. En principsak. Rätt ska vara rätt & nu är jag dessutom extra snäll som ger en chans att slippa polisanmälan.:gnissla

Vilken fjant, som inte ens vågar snacka med dej...

Du gjorde helt rätt i att skicka ett mail, det verkar tyvärr som om dina intutioner besannats angående denna imbecill till försäljare.
Tycker du gör alldeles rätt i att polisanmäla, sköter man sej inte trots påminnelser får man med rättsväsendet att göra. :mattias

Anmäl personen till Blocket också, så denne inte ska få lura fler spekulanter i framtiden på andra varor.

Har komponerat ihop ett mejl & skickat det. Skrev i stil med att
"du har till måndag på dig att ant. ge mig pengarna tillbaka eller skicka varan. Annars upprättas en polisanmälan som inte är svår att handlägga för polisen då jag kan ditt namn, har ditt mobil & hemnummer, mejladress med sparad konversation samt din fullständiga hemadress...Ett alternativ är att jag kommer ner & personligen hämtar pengarna. Hör av dig snarast om hur du tänker göra.. /mcmiss"

Så vi får se... Har h*n inte hört av sig innan söndag så gå jag till polisstationen kl 09.00 på måndag. En principsak. Rätt ska vara rätt & nu är jag dessutom extra snäll som ger en chans att slippa polisanmälan.:gnissla

Ett gott råd:
Precis som du har skrivit så kan ditt mail uppfattas som ett hot om polisanmälan, vilket i sig juridiskt inte är lagligt och folk inte känner till.
Detta känner bedragare till och påpekar och kan slingra sig ur det hela och dra en jävla vals å klara sig.
Det kallas att "ord står mot ord" OM de inte finns skriftliga bevis som bevisar annat då.

Omformulera det till mera: Att du pga att du känner att du blivit utsatt för ett bedrägeri av er, så känner jag ingen annan utväg än att polisanmäladet hela. Skulle det vara ett missförstånd så emotser du snabbt att få varan.

Iof, så en kvalficerad gissning är att 400-pix är mega-oprioriterat ärende å läggs till handlingarna.
Speciellt om det är en erfaren bedragare som är i farten.

Det finns ju de som livnär sig på så här småbedrägerier, men ett antal lurade så blir d ju en slant.

Tyvärr har jag inte mycke till övers för den svenska rättvisan som påstås att alla ska vara lika införlagen och att alla brott ska straffas... Politiska floskler.

Men ja hoppas delöser sig iaf :tummenupp

Ett gott råd:
Precis som du har skrivit så kan ditt mail uppfattas som ett hot om polisanmälan, vilket i sig juridiskt inte är lagligt och folk inte känner till.
Detta känner bedragare till och påpekar och kan slingra sig ur det hela och dra en jävla vals å klara sig.
Det kallas att "ord står mot ord" OM de inte finns skriftliga bevis som bevisar annat då.

Omformulera det till mera: Att du pga att du känner att du blivit utsatt för ett bedrägeri av er, så känner jag ingen annan utväg än att polisanmäladet hela. Skulle det vara ett missförstånd så emotser du snabbt att få varan.

Iof, så en kvalficerad gissning är att 400-pix är mega-oprioriterat ärende å läggs till handlingarna.
Speciellt om det är en erfaren bedragare som är i farten.

Det finns ju de som livnär sig på så här småbedrägerier, men ett antal lurade så blir d ju en slant.

Tyvärr har jag inte mycke till övers för den svenska rättvisan som påstås att alla ska vara lika införlagen och att alla brott ska straffas... Politiska floskler.

Men ja hoppas delöser sig iaf :tummenupp

Jo,jag vet att detta inte kommer leda någonstans pga den ringa summan, mer än att hon kommer ha en anmälan på sig.(vilket INTE är bra vid arb.sökning mm.) Men kom igen, hur mkt av en "van bedragare" kan man vara när puckot använder eget namn mm.?
Jag uteslöt mkt i mejlet så tro mig, hon kommer ingenvart med rörande "hot", har koll på den biten.:tungan Formulerade lite åt det hållet dock för att förhoppningsvis få tillbaka pengarna utan polisens inblandning.

Eftersom du har ett hemnummer så kan man ju leka djävul tillbaka. "Råka" ringa på väg hem från krogen. Ring när du ska upp tidigt till jobbet. Slå en pling sådär mitt på dagen oxå. Visa att hon har råkat lura en riktigt jävla jobbig jävel som minsann inte tänker ge sig. Det ska mao. inte vara värt att lura dig på 400:-.

Sen kan man ju ha nån som åker dit, om det bor nån i närheten, som oxå bara jävlas med henne. Jävlas så inihelvete. Punka cykeln. Vänder på brevlådan, ringer på dörren och artigt frågar efter 400:-. Beställ ALLT du kan komma över i postorderväg. Stort som smått.

Allt detta ska du såklart göra med ett stort leende på läpparna.

PS: Hela principen bygger ju såklart på att hon inte har samma kontaktuppgifter på dig.

Dra mig baklänges!
Vem ringde nyss om inte puckot!?!
"Hej, det är XX, jag står på posten & ska skicka boken nu men det kostar 150kr så kan du sätta in det på mitt konto?" Jag: "nehe du, vi kom överens om ett pris med frakt så du får inte en krona till." Puckot: " jaha, då skickar jag boken nu då." Jag: "bra, tack & hej." :D :D

Återstår att se om den dyker upp framåt mån/tis...

Så, alla ni andra som blivit lurade på varor, GE ER INTE! Med lite googlingar, tålamod & hård men artig framtoning kan det gå vägen. :yoparty :banana

Tack för alla råd. Kan jag hjälpa ngn i samma situation så PM:a mig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg