Bedrägeri av mc-firma!?

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Måste bara slänga ut en tråd och se hur ni uppfattar det hela. Det blir en del skrivade, men läs gärna ändå.

Lämnade in min mc på en firma efter det att jag dragit omkull. Mitt försäkringsbolag fick en offert från firman som godkändes omedelbart. Det tog trots det 10 dagar innan man ens beställde delar och påbörjade arbetet med cykeln. Och det först efter jag hade ringt och talat om att försäkrigsbolaget hade godkänt offerten.

När cykeln skulle vara klar och jag skulle hämta den så hade man lyckats beställa fel framjul och det nya var restat till i början av november. Jag fick ut cykeln med det gamla hjulet som ändå gick att köra på bara för att kunna åka lite innan säsongen helt tar slut.

När jag kommer hem med cykeln så hade man inte åtgärdat alla fel som jag hade påpekat och man hade även glömt offerten till bolaget i väskan på bakskärmen. På offerten så hade man uppgett att fösäkringsbolaget skulle betala för 2 stycken handguards samt fälgstripes för både bak och framhjul. Man säljer dessa saker i paket om 2, men man hade inte bytt båda på min cykel. Det inebär att firman sitter med ett extra exemplar av både handguards samt fälgstripes. Försäkringsolaget har betalat för dessa och mc firman kommer garanterat att avända dessa till nästa cykel och även då offertera för nya saker till det försäkrigsbolaget.

Persoligen så tycker jag att man borde byta ut båda handguardsen samt fälgstripen på både bakhjul och framhjul eftersom sakerna är betalda av mig/oss som betalar försäkringspremien.

Det där måste ju vara bedrägeri från mc firman. Eller????

Vad tycker ni??

Är du seriös?

Vill du att verkstan ska byta ut saker, som det inte är något fel på, bara för att du ska få valuta för din självrisk?

Är det verkstans fel att reservdelar säljs i par?

Är du seriös?

Vill du att verkstan ska byta ut saker, som det inte är något fel på, bara för att du ska få valuta för din självrisk?

Måhända att dom ite byter ut delar som är hela, men inte fan ska dom ta betalt för dessa i så fall. Inte kostigt att försäkringarna blir dyrare i så fall.

Skulle inte säga något om man bara tog betalt för den ena delen.

Är du seriös?

Debiterar dom försäkringsbolaget för det så ska dom göra det.

Det finns inget som hindrar dom att splitta priset på två när dom fakturerar bolaget om dom ändå tänker splitta förpackningen och behålla hälften av innehållet.

Jag skulle ta upp det med MC firman och få dom oanvända nya prylarna i näven, för dom tar inte den diskutionen med försäkringsbolaget om dom slipper.

Det ungefär lika mycket bedrägeri som när du får kedjan bytt och verkstan behåller extralänkarna.

Näru, det är inte verkstans skull att prylar säljs parvis.

Självklart går duin och ber om dina delar som du inte har fått än? På offerten står det att det är beställda till din hojj, och borde då tillhöra din hoj?

Är du seriös?

om nu sakerna inte är utbytta varför skall då firman belasta FB och din premie?

Självklart går duin och ber om dina delar som du inte har fått än? På offerten står det att det är beställda till din hojj, och borde då tillhöra din hoj?

Kan bli en intressant disskution om hur vi uppfattar detta. Just därför jag är nyfiken på vad alla tycker och tänker.

Måhända att dom ite byter ut delar som är hela, men inte fan ska dom ta betalt för dessa i så fall. Inte kostigt att försäkringarna blir dyrare i så fall.

Så du tycker verkstan ska stå för mellanskillnaden, dessutom lagerhålla uddadelar som kanske om eventuellt måhända kan behöva bytas på en hoj i framtiden som lagts åt andra hållet?

Vad är rimligheten i att verkstan ska stå för den kostnaden?

:D:D:D

Ge f*n i att vurpa så slipper du tänka på sånt här...

om nu sakerna inte är utbytta varför skall då firman belasta FB och din premie?

Låt mig gissa, Pysch jobbar på MC firma och brukar få ta sånt som blir "över"?

Jag har jobbat så att jag har haft insyn, många bilfirmors "krockhage" används som reservdelsupplag för både kundjobb och anställdas hobbymekande.

Det skickas aldrig en bil med full tank eller bra däck till skroten, det ser personalen till, likväl som att ett oskadat slipon byts ut mot ett repigt och fult innan en hoj skickas....

Så du tycker verkstan ska stå för mellanskillnaden, dessutom lagerhålla uddadelar som kanske om eventuellt måhända kan behöva bytas på en hoj i framtiden som lagts åt andra hållet?

I så fall så borde försäkringsbolaget få dom överbliva reservdelarna och i sin tur kanske ha någon form utav auktion/försäljnig på dessa delar. Hävdar fortfarande att motorcykelfirman inte ska spara delar som vi försäkringstagare har betalat för. Nästa gång så tar ju firman ändå ut en avgift för nya stripes respektive handguards av försäkringsbolaget oavsett om man nu har extra öpnnade på lager.

Jobbar du för en mc firma förresten? :D

Det är ju precis det dom gör, dom lagerhåller den ena av dom två som var i förpackningen, eftersom dom har tagit betalt av försäkringsbolaget för två, men bara bytt en?

Eller så "förvinner" den ena

Har aldrig sett att det ska finnas problem med å ta hem sakerna ,
bara å fråga personalen efter dom ,med tanke på att dom är till din hoj,
Verkstan har ju själva stått för det

Tar inte någons parti men man bör tänka på detta:

En firma som jobbar med försäkringsärenden anser sig säkert precis lika hårt behandlande av bolagen som vi gör när vi för betala bolagens premier. Kan kännas gott att hämnas ibland.

Har själv lite erfarenhet i området och FB kan helt plötsligt bestämma sig för "nej, vi ersätter dig inte för just det längre" och när man svarar "det momentet/arbetstiden har ju knappast försvunnit" är svaret oftast nästintill " det skiter vi högaktningsfullt i, vill du ha kvar din upphandling?".

Enkelt formulerat, FB är riktiga svin. Försvarar inte MC-handlaren men förstår honom.

Debiterar dom försäkringsbolaget för det så ska dom göra det.

Det finns inget som hindrar dom att splitta priset på två när dom fakturerar bolaget om dom ändå tänker splitta förpackningen och behålla hälften av innehållet.

Jag skulle ta upp det med MC firman och få dom oanvända nya prylarna i näven, för dom tar inte den diskutionen med försäkringsbolaget om dom slipper.

Tror inte att verkstaden tagit betalt för byte av båda, samt att FB har godkänt reservdelar.

Varför ska verkstaden dela på kostnaden och sedan ha delen som hyllvärmare, som sedan skrotas ut...

Överblivna delar ska godkännas av FB innan kund kan få behålla dom, nya eller skadade spelar ingen roll! Kunden har inget med hur/vad verkstan och FB har lagt upp för relation.

Det är ju precis det dom gör, dom lagerhåller den ena av dom två som var i förpackningen, eftersom dom har tagit betalt av försäkringsbolaget för två, men bara bytt en?

Eller så "förvinner" den ena

Om du läser en gång till så står det "dessutom".
Nu har de ju fått betalt för den överblivna delen och den kan då lagerhållas. När den legat där och dammat i något år är den uppe i sitt rätta värde.

Har aldrig sett att det ska finnas problem med å ta hem sakerna ,
bara å fråga personalen efter dom ,med tanke på att dom är till din hoj,
Verkstan har ju själva stått för det

Fick till svar av firman att man inte får byta båda delarna för FB. "Nästa gång så bjuder vi på lite delar" lät det från meken. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti