Bearbetning av Titan

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Som kuriosa kan jag nämna att Cala sedan flera år tillverkar och säljer titanstakar till HD i sin verkstad. Så det torde vara både möjligt att tillverka titanstakar samt ha fördelar att använda dem, iaf i trimmade HD-motorer. http://www.calas-hp.com/

Mvh
Jörgen
 
MC Nytt nr 2 2006

I denna tidning på sidan 61 finns en intressant artikel om olika material för vevstakar, bl.a. MMC.

Så här stod det om materialegenskaper:

MMC, densitet = 2,8, sträckgräns = 460, E-modul = 120
Stål, densitet = 7,8, sträckgräns = 900, E-modul = 210
Aluminium, densitet = 2,8, sträckgräns = 500, E-modul = 70
Magnesium, densitet = 1,8, sträckgräns = 145, E-modul = 45
Titan, densitet = 4,5 sträckgräns = 900, E-modul = 107

Intressant att se att MMC och aluminium har så pass lika egenskaper. Bara E-modulen som är till MMC's fördel !!

E-modul är ett mått materials styvhet (mäts i kN/mm2)

Sträckgräns mäts i n/mm2 anger den högsta spänning ett material tål innan det får en kvarstående deformation.

Densitet är i det här faller g/cm3
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top