BBB 100Mbit

• Thread starter Thread starter Dufva
  • Start date Start date

Dufva

Guest
Har precis blivit uppgraderad till 100Mbit :yoparty men....
Mäter med TPTest och kommer "bara" upp i 50 nånting Mbit.
Vilka faktorer finns det som kan påverka hastigheten? Har en ganska lång nätverkskabel. Kan det påverka hastigheten på något sätt?

Dufva skrev:
Vilka faktorer finns det som kan påverka hastigheten? Har en ganska lång nätverkskabel. Kan det påverka hastigheten på något sätt?
det finns säkert många faktorer som kan påverka, TP kabeln ska klara 100mbit, många som gör TP test, m¨nga som surfar mm

Skall enligt uppgift ha 100MBit sen några veckor tillbaka. Märker dock inte av det.
Har en gammal router och gammal tp-kabel som säkert drar ned det hela ganska mycket.

Kan lova att det är routern som är den största flaskhalsen.

Sen kanske du bor lite för långt ifrån för att få fullt 100Mbit.

Jag har 98 in i datorn och 96 ut. :)

Fast sen så har jag inte pissiga BBB heller.

Läste på BBB´s hemsida att man skulle göra testet mot deras server och det var det jag gjorde. Provade lite olika servrar och då vart det minsann skillnad. Fick nästan full hastighet. Härligt :)

Wiseguy skrev:
Skall enligt uppgift ha 100MBit sen några veckor tillbaka. Märker dock inte av det.
Har en gammal router och gammal tp-kabel som säkert drar ned det hela ganska mycket.
kolla vilken real troughput routern har ...... min gamla hade 5mbit .... min nya 80mbit

,,,, men det gör inget för jag har bara 24mbit

jag har bbb 24/1 och jag anänder modemet man får med ett sånt paket.. har beställde de för mer än ett halvår sen och jag har bara 8 mbit :mad:

HATA BBB

och sen att dom stänger av de med jämna mellan rum gillar jag inte :fatta!

Ja får 100mbit typ, imorn! Fast med blixtvik som ISP. :banana

hade tydligen fått det nu :rolleyes:

Last edited:
Soulflylost skrev:
jag har bbb 24/1 och jag anänder modemet man får med ett sånt paket.. har beställde de för mer än ett halvår sen och jag har bara 8 mbit :mad:

HATA BBB

och sen att dom stänger av de med jämna mellan rum gillar jag inte :fatta!

Tips. Ring in till b2 support så fixar dem det, jag vet för jag sitter i supporten.

Wiseguy skrev:

Som en liten info så har BBB skjutit fram uppgraderingen av
100Mbit till vecka 14 .

Med deras lååååångsamma utveckling har vi i våran by 100Mbit nån gång vid sekelskiftet. :huvet

Dufva skrev:
Som har folk redan skrivit så spelar faktorer som längden till basstation, kvaliteten på nätverkskabeln, routern osv. in väldigt mycket.

Gäller fiber såväl som Adsl

Så där nu har jag 100 Mbit....Sen flyttar jag nu på torsdagen.
Ligger väl och snittar på 70 Mbit enligt Tptest.

Som tur var har jag 100 Mbit på det nya stället också.

Xyron skrev:
Tips. Ring in till b2 support så fixar dem det, jag vet för jag sitter i supporten.
Ta inte illa upp, men supporten på de olika ISP'erna (iallafall bostream och numera bbb) verkar inte kunna någonting. Känns som att de följer ett litet formulär med frågor så som, har du datorn på? sitter kabeln fast? osv..
Har aldrig fått något vettigt svar från dem, ens när man frågat raka frågor som "är eran smtp-server trasig idag?" De vägrar svara utan vill bara "felsöka" min brandvägg..

Finns säkert de som kan massor, men jag har då aldrig fått prata med dem :(

scud skrev:
Ta inte illa upp, men supporten på de olika ISP'erna (iallafall bostream och numera bbb) verkar inte kunna någonting. Känns som att de följer ett litet formulär med frågor så som, har du datorn på? sitter kabeln fast? osv..
Har aldrig fått något vettigt svar från dem, ens när man frågat raka frågor som "är eran smtp-server trasig idag?" De vägrar svara utan vill bara "felsöka" min brandvägg..

en väldigt vanlig fråga på supporten är " Är internet nere idag? " och på den frågan kan man ju inte säga nåt annat än nej.

och angående brandvägg, har "internet" plötsligt lagt av, är det i 8 fall av 10 kundens brandvägg så det är inte så konstigt att man frågar.

:)

scud skrev:

Så är det med allt, det finns de som kan mer och det finns de som kan mindre. Och precis som ovanstående talare säger, det kommer väldigt lustiga samtal in. Fick förra veckan en kund som inte förstog varför det inte passade då kunden försökte koppla in tp-kabeln i skärmen.

Och oftast är det mindre kunninga människor som behöver ringa till supporten, detta gör att det ofta blir "bäbis" nivå på samtalen till kunden.
Och till ditt exempel. om en kund inte kan komma åt smtp servern så är det 8/10 fall då antingen routern eller brandväggen är felinställd. (Precis som ovanstående talare förklarade)

Jgt skrev:
en väldigt vanlig fråga på supporten är " Är internet nere idag? " och på den frågan kan man ju inte säga nåt annat än nej.

och angående brandvägg, har "internet" plötsligt lagt av, är det i 8 fall av 10 kundens brandvägg så det är inte så konstigt att man frågar.

:)

Du verkar kunna detta, jobbat som support? :tungan

Last edited:
Wiseguy skrev:
Så där nu har jag 100 Mbit....Sen flyttar jag nu på torsdagen.
Ligger väl och snittar på 70 Mbit enligt Tptest.

Som tur var har jag 100 Mbit på det nya stället också.

känner du nån skillnad???

Vad har du för nedladdningshasighet???

Jag kommer osso få 100/10 om ett par veckor...

är lagom sugen på det nu.... :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...