Bazzaz fråga...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Någon som vet om en Bazzaz från en CBR1000RR -07 lirar med en CBR1000RR -08?
Härvan är till -08 men den burken verkar vara sönder då jag inte får kontakt med den med datorn.
Den lyser och visar att datorn har kontakt men vägrar snacka med den...
Kopplar jag däremot in min -07 Bazzaz är det inga problem att fixa i burken.

MEN...

-08an lämnade original 161 kusar i min bänk orörd.
Nu med högkompskolvar , Matte Bohlin portat , filter , helsystem piper den ur sig 163!!!
Lite av en besvikelse kan man minst säga!

Nånstans felar det ju!
Har inte ännu provat ta bort hela systemet men är väl på väg åt det hållet.
Kört med nollmapp i men inget händer, laddat på med soppa ingen större skillnad!

Så är det min Bazzaz som ställer till det tro?
Vill inte börja riva motor och kolla vad som felar om det är i onödan.
Har inte själv satt ihop den men killen som gjort det har varit noggran och är kunnig på att skruva.
Kollat kamtimning som är original och sitter rätt enligt märkning.I övrigt går den bra, effektkurvan är väldigt lik original...
Men saknar typ 15hk + nånting...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sitter en Bazzaz piggyback på befintlig ecu? Något som gör att den helt enkelt inte tar över och är aktiv? Bara en tanke.. speciellt om kablarna skiljer sig åt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur ligger A/F-värdena, om Du har möjlighet att se dom utan kontakt med Bazzazen? Får Du ingen kontakt med en PC som bevisligen pratat med andra burkar, och Du dessutom kommit ihåg att ställa om Windows till amerikanska sifferformat, ja då låter den mindre frisk...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nu kontakt med Bazzazen till -08 efter lite data pickel!
Får dock inte fram nått AF värde!
Vet Roffe varför?
Eller ska inte den funka så?
Var ett tag sedan jag körde en sådan pjäs och minnet är inte vad det brukar vara...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu kontakt med Bazzazen till -08 efter lite data pickel!
Får dock inte fram nått AF värde!
Vet Roffe varför?
Eller ska inte den funka så?
Var ett tag sedan jag körde en sådan pjäs och minnet är inte vad det brukar vara...
OK, vi tar det lite basic så får det bli repetition och Du får väl torka mig om nosen när vi träffas om det blir allt för elementärt.

Kommer jag ihåg rätt har Du QS-boxen utan TC, vilket är helt okej. Själva lambdan sitter i en liten lådda (z-afm) med givaren ansluten i ena ändan med en kabel, QS-boxen ansluts till kabeln i den andra ändan.

När man ansluter QS-boxen till datorn och startar programmet är det viktigt att ställa om windowsdatorn till amerikanska sifferformat, annars kan den aldrig läsa ut värden som lagrats i minnet på afm-boxen.

När programmet startat, utan att Du startat motorn men vridit på nyckeln ska Du få signal från TPS och kunna läsa ut gaspådrag. Funkar det kan Du starta motorn och kolla att Du även läser av varvtalet. Är allt OK så långt vet vi att QS-boxen fungerar.

Till höger i skärmbilden har Du en stapel som visar A/F. När Du startat motorn står det "warming up sensor" eller något liknanden i ca 30s, därefter ska den börja fladdra och visa lambdavärdet. Gör den det är även afm-boxen okej, om inte får Du trixa med kontakterna.

När nu allt ovanstående är okej kan Du börja antingen logga värdena (som när vi kör på landsväg) genom att köra en repa, stoppa loggningen och hämta upp den för att justera mappen till nästa repa. Får Du inte ut några värden ur burken har det oftast att göra med att Du inte ställt om datorn till amerikanskt sifferformat.

Eller så kan Du bromsa upp bänken på en kombination av trottel/varvtal och justera direkt i den aktuella mappen, om bänken klarar det?

Men - så funkar Bazzazen och det finns en del videos och manualer på www.bazzaz.net om Du vill repetera tillvägagångssättet, framför allt när Du ska justera i bänk.

Lycka till, klickar det i något av stegen ovan kan Du väl skriva vad som händer?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top