Battle group

Gothmog skrev:
Härligt att se vår svenska stolthet JAS visa upp sig lite mer.

Mja, varför inte skicka SK60 istället? De projekterades väl för "lätt attack" en gång i tiden? De kanske behöver moderniseras visserligen, men de är nog bättre lämpade än JAS i alla fall.

Vad säger flygmästaren ft om det?

Att jag inte tror vi har några Sk60 2008...

Annars är det nog hyfsat lätt att få 39:or i drift i Långtbortistan. Förmodligen lättast, om man jämför med andra likvärdiga kärror. Frågan är snarare hur man fixar logistiken längre bak i ledet. Byta burkar kan man göra under en palm i Ubugubugubbi. Reparera burken som var paj däremot... vi skall nog köpa en A400 eller fem också.

Och några fler 39:or. Knappa tvåhundra som skall täcka upp härhemma, ha någon slagkraft långt borta o s v... visserligen kan man med 39:an ha fler flygplan i luften per flygplan i flottan än med det mesta annat, men tillgängligheten rasar alltid kraftigt när man börjar "sova borta". Säg att ett flygplan på 3-5 ställs för att plundras på delar, att alla större checkar tar tre-fyra gånger så lång tid som vanligt... o s v... det går åt ett gäng flygplan för att kunna ha nog många i luften.

ft skrev:
Att jag inte tror vi har några Sk60 2008...

Annars är det nog hyfsat lätt att få 39:or i drift i Långtbortistan. Förmodligen lättast, om man jämför med andra likvärdiga kärror. Frågan är snarare hur man fixar logistiken längre bak i ledet. Byta burkar kan man göra under en palm i Ubugubugubbi. Reparera burken som var paj däremot... vi skall nog köpa en A400 eller fem också.

Och några fler 39:or. Knappa tvåhundra som skall täcka upp härhemma, ha någon slagkraft långt borta o s v... visserligen kan man med 39:an ha fler flygplan i luften per flygplan i flottan än med det mesta annat, men tillgängligheten rasar alltid kraftigt när man börjar "sova borta". Säg att ett flygplan på 3-5 ställs för att plundras på delar, att alla större checkar tar tre-fyra gånger så lång tid som vanligt... o s v... det går åt ett gäng flygplan för att kunna ha nog många i luften.

Jag tycker mest det känns fel med fpl 39 som CAS. Den är helt enkelt inte ett sådant flygplan. Nu har vi inte råd med dedicerade konservöppnare som ryssarna och jänkarna (SU-25 och A-10) och då blir det alltid en kompromiss men jag leker med tanken på ett fpl 60 med modernare och lättare avionik (de fick väl uppgraderade motorer för några år sen?) och sen en vapenlast med tex 8st Hellfires eller två Rb75, och kanske en m/55 AKAN-kapsel(vad den nu väger) och sen en bunt facklor mot MANPADS. Hur är tillgängligheten på fpl 60?

Jämfört med Gripen klarar ju fpl 60 LV-hotet minst lika bra i de fart och höjdområden vi snackar om plus att hon inte är lika sårbar för finkalibrig eld. Inte kul med genomskjutna kolfibervingar på våra fina Gripar......

Våta drömmar det....

Fast det är klart, vi har ju beställt 204 fpl 39 så då gör det kanske inte så mycket om de skrotas i Långtbortistan istället för i en demonteringshangar....

Mja, jag är ju rätt partisk i frågan förstås...
Klart jag vill se JAS i all sin glans när det är vi som fixar motorerna.
Återuppta massproduktion nu! :tummenupp

Ja ja, blir intressant att se hur det går i alla fall.

Vad fan ska man med flygplan till?

Inte för att jag läste artikeln men egentligen?

Pansar: slagkraft, mobilitet, relativt lätta i drift,strf9049 tar ju 7 soldater vilket gör att de lämpar sig något för spaning, 122 tar ju hand om de tunga grejerna osv :cdevil

/Mekb

Superbee skrev:
Vad fan ska man med flygplan till?

Inte för att jag läste artikeln men egentligen?

Pansar: slagkraft, mobilitet, relativt lätta i drift,strf9049 tar ju 7 soldater vilket gör att de lämpar sig något för spaning, 122 tar ju hand om de tunga grejerna osv :cdevil

/Mekb

Vi är ålagda CAS (Close Air Support) vid kommande fredsframtvingande uppdrag, det beslutet har tagits på politisk nivå och det är bara att gilla läget.

JAS39 kan, förutom att göra jaktsvep över de svenska markstridskrafterna och lägga sig i spärrbana för fi:s attack, dessutom fungera som CAS, lite som flygande artilleri. Dvs de ska "hänga" framme vid fronten och slå ut det som gubbarna på marken pekar på.

Mekaniserade styrkor är lite värda utan indirekt eld och flygunderstöd.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt