Battlax S22, kortlivade?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har kört mindre än 300 mil med min MT09 och jag tycker att bakdäcket börjar visa lite klent mönster på mitten. Är det bara att räkna med på såna däck? Jag har inte mätt djupet varken nu eller när det var nytt utan det är bara okulärt kontrollerat.
Köttklumpen på sadeln väger drygt ett deciton och gillar att accelerera. Antar att det också påverkar. Jag tyckte att däcken på Ducati Scramblern höll dåligt med 400 mil.
 
Jag tycker dom håller hyfsat bra för ett supersportdäck. Betydligt bättre än tex supercorsa, men inte riktigt lika bra som ett sporttouringdäck såklart. Jag har fått ut 400 mil på supercorsa, Knappt 700 mil på s22 och drygt 800 mil på t31/road 5.
Skall lägga på mezeler m9rr på en av hojarna i morgon. Alltid kul att prova däck. :)
 
Jag har kört mindre än 300 mil med min MT09 och jag tycker att bakdäcket börjar visa lite klent mönster på mitten. Är det bara att räkna med på såna däck? Jag har inte mätt djupet varken nu eller när det var nytt utan det är bara okulärt kontrollerat.
Köttklumpen på sadeln väger drygt ett deciton och gillar att accelerera. Antar att det också påverkar. Jag tyckte att däcken på Ducati Scramblern höll dåligt med 400 mil.

Tycker det låter rimligt. Får man ut 5-600+ mil på ett sportdäck (bak) så kanske man lika gärna kunde klarat sig med ett sport/touring och 1000 mil :)
 
För mig är det inte självklart att det sitter supersportdäck på en nakenhoj. Det är ju ingen sporthoj utan något man tuffar omkring i tillvaron på.
Jag får väl läsa på och se vad jag ska byta till när det verkligen är dags.
 
Det beror väldigt mycket på körstil hur länge däcken håller. Om man bara accelererar ut ur kurvorna under nerlägg skall bakdäcket hålla typ lika länge som framdäcket
Det som dödar bakdäck i förtid är fullgasacc rakt fram och motorväg.
Jag brukar få konkava sidor på framdäcket innan corden kommer fram på bakdäcket
 
För mig är det inte självklart att det sitter supersportdäck på en nakenhoj. Det är ju ingen sporthoj utan något man tuffar omkring i tillvaron på.
Jag får väl läsa på och se vad jag ska byta till när det verkligen är dags.
Dagens sporttouringdäck är grymt bra. Skulle inte tveka att byta till det
 
Michelin road är grymma. Mjuka och fina på sidorna men hårdare mitt på. Håller bra och kan köras hårt på gata.
 
man brukar säga att kontaktytan på ett däck, är som ett kreditkort
så vill man tumma på greppet ? inte jag.. jag betalar gärna lite extra & får lite mindre mil, bara för att ha det bästa.

missförstå mig inte, men jag hade aldrig satt på ett pilot road eller power på min R1 bara för att få mer mil. på en mt 07, er6 gsr mfl är det säkert ett ypperligt däck
 
Jag tänker mig att man har en annan körstil på en R1 än en MT09. Då behöver man mer grepp. Det är ju inte så att det släpper när jag kör på asfalt. Det har det knappt gjort med någon cykel jag haft.
 
Det är inte så stor skillnad i absolut grepp mellan sport-och sporttouringdäck. Största skillnaden är däckens arbetstemperatur. Ett sporttouringdäck ger sitt bästa grepp vid en lägre temperatur. Men dom överhettar också tidigare om man kör riktigt hårt.

Skulle gissa att väldigt få kommer upp i tillräckligt hög temp på gata. Då har man tom bättre grepp med ett ST däck.
 
Jag skulle tipsa om Michelin Road 5. Sitter original på min Trident 660 som nu rullat 500 mil. Däcken ser fortfarande hyggligt nya ut (Jag är van vid att de normalt är slut på mellan 100-500 mil). Har även kört lite bana och då går de lite varma, men funkar fortfarande ok.
Jag har själv tidigare oftast kort sportigare däck, men är väldigt imponerad av dessa. Väldigt bra kall / våt grepp.
För bana finns bättre däck, men så länge man köra gata tror jag knappt det finns något bättre däck. Även om man kör som ett svin.
 
En annan röst för både Metzeler Roadtec och Michelin Road 6 som de nu lanserat. Kör själv på Road 5 just nu och är imponerad. Klarar det mesta verkar det som.

Jag kör 10-15 dagar på bana med SMC varje år, plus ca 1000 mil gata året om. Förra setet var Roadtec Z8 vilket är ett ”gammalt” däck, det klarade ovan körning.

Nästa gång ska jag nog prova Roadtec 01 SE, men kan också bli Road 6. Den största skillnaden jag upplever med moderna sport-touringdäck är att de klarar bana och värme bättre, livslängden och våt/kallgreppet båda bättre. I den ordningen i magnitud.

En gissning är att de flesta sport-touringdäck från de största tillverkarna är bra, och likvärdiga. De flesta tester verka landa där också.
 
Jag börjar tro att det är dags att byta däck bak.
Funderar på om elektroniken får spunk om jag sätter dit det Pilot Power 2ct 190/55-17 som rullade en kort stund på Scramblern.20220623_211743.jpg
 
Jag börjar tro att det är dags att byta däck bak.
Funderar på om elektroniken får spunk om jag sätter dit det Pilot Power 2ct 190/55-17 som rullade en kort stund på Scramblern.View attachment 473303
Det är nog dags ja… Elektroniken borde fungera som vanligt. Skiljer ju bara någon procent på hjuldiametern så jag hade blivit mycket förvånad om det är så känsligt. Har läst om de som tycker hojen blir mer trögstyrd med bredare däck men gratis är gott.
 
Jag gillar Metzeler, bra grepp och bra livslängd, ser helt ok ut också: https://www.metzeler.com/en-ww/catalogue/product/roadtec-01

Jag har kört knappa 700 mil och dom är inte slut än, med en tung och stark hoj, en hel del med packning och ingen slökörning, det får man säga är helt ok.
Jag fick ju fel däck lev istället för M9rr så kom ett setT roadteck 01-se ( SPORTEDITION). Dessa är lika dyra som M9rr o håller ungefär lika. Ser ut som framdäcket kommer ge sig före bakdäck er blir nog ca 1000 mil på dessa o en omgång R1 original klossar.

Då rullar mina några % över moms konstant även i regn o jag har bara haft ett framhjul släpp hitintills.

Något mera trögsvängt än ex m7-m9. Battlax det eländet kasade o blev blått ute på kanten skräp.
 
Last edited:
Det beror väldigt mycket på körstil hur länge däcken håller. Om man bara accelererar ut ur kurvorna under nerlägg skall bakdäcket hålla typ lika länge som framdäcket
Det som dödar bakdäck i förtid är fullgasacc rakt fram och motorväg.
Jag brukar få konkava sidor på framdäcket innan corden kommer fram på bakdäcket
Så kör jag också! Jag låter kurvorna bestämma hastigheten. :tummenupp
 
Lånar en liten fråga angående S22:or här där kunskapen verkar finnas, vart ligger dom i bridgestonesegmentet?
Åker Rs11:or nu på en gsxr1000r, beställde ett nytt sådant som ska läggas på inför ett gelleråsbesök, satt även å kollade på s22:or men fick ingen kläm på om dom är lika bra?
Skiljer ju endel i pris..
Rs11:orna har nu gått 400mil gata och pallar nog inte så enormt mycke till..
 
Back
Top