Batteritrubbel?

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Hej alla. Jag fick ett underligt problem idag. Hojen gick fint, från parkeringen till garaget. Stannade den och sen har den trilskats på start.

Laddade batteriet och efter laddning installerat och försök till start än en gång förgäves.

Det som var intressant var att jag smälte låsringen (mutter och bult var lysande orange och rätt heta).

Så frågan är (innan hojen brinner upp), vad är problemet? Har aldrig varit med om något liknande.
 
Nej det var en för mc. Skall tilläggas att det var minuspolen som blev het.
 
Om delar blev röda så kan man nog anta att batteriet är OK..
Lossa kabenl till startmotorn (kabeländan på startmotorn ) och se vad som händer..
Ngt kan ha fallerat i startmotorn..låst sig brunnit etc...
Funkar det så ligger nog felet i den där runda grejen, startmotorn.
Kan iofs även vara nåt efter startreläet, kortis eller så..

Edit: Testa också enl #13... en möjlighet att..
Det är rätt få ställen där det finns så mkt ström tillgängligt att saker blir röda..
I stort sett enbart i startmotorkretsen. Allt annat är avsäkrat.

En laddare av normal storlek (bil/mc) får inget att glöda. Möjligen om du använder en laddare av "starthjälpskaliber"...
 
Last edited:
Kortslutning i batteriet kanske?
Har varit med om batterier som ligger närmare 13v obelastade
men svimmar så fort dom belastas.

Fram med multimetern :fakta
 
En liten MC-laddare kan/ska omöjligen få en ringkabelsko att glöda.
Kortis i laddaren eller i laddarens batterikabel?

Förutsätter då att det glödde medan laddaren var inkopplad.
 
Det som var intressant var att jag smälte låsringen (mutter och bult var lysande orange och rätt heta).
Avser du ringen på kabeln från hoj till batteripol ?
I så fall dåligt dragna polskor
(Låsringen kallas polsko och ska dra hårt mot batteripolen med hjälp av skruven, är polskon dåligt dragen, glappkontakt, så kan den bli mycket varm. när du försöker starta hojen. Det är inte ovanligt med mjukt bly i batteripolerna. Då sätter sig blyet med tiden, glappkontakt, och problem. Åtgärdas genom att efterdra polskorna då och då.)
 
Last edited:
Den smälte alltså vid start av hoj inte vid laddning. Så Denåterfödde jag kände på grejjerna och den var mycket riktigt löst åtdragen.
 
Back
Top