De laddare jag sett / kollat på Ctek Zafir 45
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
går när man läser
http://www.shoraipower.com/Guides.html
inte att använda. Visserligen bryter de laddningen vid ca 14,4 Volt max enligt Shorai 14,8 Volt
med de börjar inte ladda batteriet förrän vid ca 12,8V
Vilket är lägre än lägsta tillåtna spänning enligt Shorai 13,0 Volt.
En idealisk Shorailaddare borde ladda till ca 14,4Volt (0,4 Volt marginal till 14,8 Volt)
slå ifrån (ingen laddning alls) och sedan starta laddning vid ca 13,4Volt. (0,4 Volt marginal till 13,0 V)
Ifall batteriet sitter på en hoj som drar ström från batteriet när den står.
Som jag ser det.
Biltema laddaren i länken laddar med 0,8 A till ca 14,4V, övergår sedan till ca 0,06A och vad som händer sedan beror på batteriet (?!?!) Med det Biltema underhållsfria jag köpte till Trajan 2011 efter förstört en av polskorna på batteriet som satt på Trajan så laddades det nya(?) batteriet till ca 14,4 Volt med 0,8A och sedan gick laddningen över till 0,06A.
Spänningen sjönk då direkt till 13,9V. Nästa dag var den 14,1V nästa dag var den 14,2V. Nästa dag hade den minskat till 14,1 Volt. Då avbröt jag laddningen. Och konstaterade att laddaren var kass. MEN det kanske inte var laddaren utan batteriet som var kass ! För när jag använde biltemaladdaren till sukka batteriet för några dagar sedan så laddade den med 0,8A till ca 14,4Volt. Gick över till 0,06A och laddade på nytt till 14,4V. Då laddningen helt upphörde. Laddaren började istället dra ca 0,3mA (0,0003A) från batteriet.
Den ström 0,3mA som antagligen behövs för att kolla batterispänningen och när det är dags starta laddning på nytt vid ca 12,8V.