Batteriproblem?!

Ctek är för underhållsladdning av blysyrabatterier. Även Biltemas. Lithium behöver du knappast underhållsladda alls. De egenbyggda packar jag haft har inte förlorat laddning trots år på hyllan.

Ett lithium-pack laddar man tills det är fullt (beräknas baserat på cellens storlek). Man underhållsladdar det ej konstant, då det är känsligt för överspänning.

Nu är jag ej bekant med Shorai, så följ tillverkarens anvisningar.

Oki då får jag se på shorais sida. Tror jag läste något om en laddare dom tillverkade :P
 
Ja jag får nästan skriva igen här, det står att man kan använda en vanlig laddare, dock inte underhållsladda. Finns en speciell laddare på sidan men känns ju ganska meningslöst om man kan använda en vanlig. :P (den är ju Amerika-kablar på)
 
Ja jag får nästan skriva igen här, det står att man kan använda en vanlig laddare, dock inte underhållsladda. Finns en speciell laddare på sidan men känns ju ganska meningslöst om man kan använda en vanlig. :P (den är ju Amerika-kablar på)

Korrekt. Om du mot förmodan behöver ladda, så är det relevanta att laddaren levererar den spänning som batteriet ska laddas med och att du laddar under begränsad tid. Ctek-laddarna har olika lägen som ger olika spänning. Lithium-packarna är känsliga mot överspänning. Koppla ur batteriet när säsongen är slut, koppla in och starta problemfritt nästa år :)
 
någon som testat någon slags brytare? tänkte sätta in snabbladdningskoppling, kanske skulle fixa huvudströmbrytare oxå?? eller skall man lyfta tank och luftburk och hålla käften?? :P

Korrekt. Om du mot förmodan behöver ladda, så är det relevanta att laddaren levererar den spänning som batteriet ska laddas med och att du laddar under begränsad tid. Ctek-laddarna har olika lägen som ger olika spänning. Lithium-packarna är känsliga mot överspänning. Koppla ur batteriet när säsongen är slut, koppla in och starta problemfritt nästa år :)
 
Har också startproblem. Den orkar dra runt ett varv eller två å sen sprakar det som fan.
Batteriet har underhållsladdat med Ctekladdare under hela vintern och visar på full styrka. Har testat med voltmeter över polerna---> 13v och det är väl vad där ska va?
Kan batteriet va kass trots detta?
Provade att starta med ett bilbatteri och det funkade direkt.
 
Svar ja, du behöver kraft i batteriet för att starta. V och Amp är inte samma. Du kan ha Volt utan att det finns Amp i. Bästa att testa om du inte har en batteri testare är att mäta spänningen med multimeter samtidigt som du belastar batteriet.
 
Svar ja, du behöver kraft i batteriet för att starta. V och Amp är inte samma. Du kan ha Volt utan att det finns Amp i. Bästa att testa om du inte har en batteri testare är att mäta spänningen med multimeter samtidigt som du belastar batteriet.

Anade att det kudne vara nåt liknande. Dvs testa spänningen under provstart? Volten skall inte gå ner?
 
Har också startproblem. Den orkar dra runt ett varv eller två å sen sprakar det som fan.
Batteriet har underhållsladdat med Ctekladdare under hela vintern och visar på full styrka. Har testat med voltmeter över polerna---> 13v och det är väl vad där ska va?
Kan batteriet va kass trots detta?
Provade att starta med ett bilbatteri och det funkade direkt.

Om det funkade direkt med bilbatteri så talar mycket för att
ditt batteri är slut
din Ctekladdare kanske inte passar till ditt batteri.
Så vilken Ctek model är det?
Vad för batteri är det, fabrikat modell?

Men det kan ju vara att polskorna inte är dragna.
Är polskorna dragna?
 
Har också startproblem. Den orkar dra runt ett varv eller två å sen sprakar det som fan.
Batteriet har underhållsladdat med Ctekladdare under hela vintern och visar på full styrka. Har testat med voltmeter över polerna---> 13v och det är väl vad där ska va?
Kan batteriet va kass trots detta?
Provade att starta med ett bilbatteri och det funkade direkt.

Har haft exakt samma problem. Bytte till ett nytt batteri och vips var det löst. (njae, köpte först ett biltemabatteri som inte fungerade, men det verkar vara ovanligt om läser SH erfarenheter.)
 
Låter ju som att jag får köpa nytt batteri. Blir mörkrädd när jag ser vissa priser ligger runt 2800!
YTZ14S är det men det finns billigare utomlands iaf!
 
Jag laddar mitt en gång på vintern, oftast i samband med att jag ska prova något på hojen.
Och då laddar jag med en av Biltemas billigaste laddare.

Det batteriet minst 6 år gammalt och har stått utomhus i två år utan att någon tittat på det.

Den enda jag konstaterat är att de batterier som pajar fortast är dom som laddas hela tiden med div dyra superduperladdare.
 
Ja jag får nästan skriva igen här, det står att man kan använda en vanlig laddare, dock inte underhållsladda. Finns en speciell laddare på sidan men känns ju ganska meningslöst om man kan använda en vanlig. :P (den är ju Amerika-kablar på)

De laddare jag sett / kollat på Ctek Zafir 45
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
går när man läser
http://www.shoraipower.com/Guides.html
inte att använda. Visserligen bryter de laddningen vid ca 14,4 Volt max enligt Shorai 14,8 Volt
med de börjar inte ladda batteriet förrän vid ca 12,8V
Vilket är lägre än lägsta tillåtna spänning enligt Shorai 13,0 Volt.
En idealisk Shorailaddare borde ladda till ca 14,4Volt (0,4 Volt marginal till 14,8 Volt)
slå ifrån (ingen laddning alls) och sedan starta laddning vid ca 13,4Volt. (0,4 Volt marginal till 13,0 V)
Ifall batteriet sitter på en hoj som drar ström från batteriet när den står.
Som jag ser det.
Biltema laddaren i länken laddar med 0,8 A till ca 14,4V, övergår sedan till ca 0,06A och vad som händer sedan beror på batteriet (?!?!) Med det Biltema underhållsfria jag köpte till Trajan 2011 efter förstört en av polskorna på batteriet som satt på Trajan så laddades det nya(?) batteriet till ca 14,4 Volt med 0,8A och sedan gick laddningen över till 0,06A.
Spänningen sjönk då direkt till 13,9V. Nästa dag var den 14,1V nästa dag var den 14,2V. Nästa dag hade den minskat till 14,1 Volt. Då avbröt jag laddningen. Och konstaterade att laddaren var kass. MEN det kanske inte var laddaren utan batteriet som var kass ! För när jag använde biltemaladdaren till sukka batteriet för några dagar sedan så laddade den med 0,8A till ca 14,4Volt. Gick över till 0,06A och laddade på nytt till 14,4V. Då laddningen helt upphörde. Laddaren började istället dra ca 0,3mA (0,0003A) från batteriet.
Den ström 0,3mA som antagligen behövs för att kolla batterispänningen och när det är dags starta laddning på nytt vid ca 12,8V.
 
Konstigt det här med batteri? :confused:
På min XJR har jag ett batteri som suttit sen den var ny och det är en -02:a, körde den sista gången 23 okt förra året och gick ut innan kylan kom tillbaka för knappt två veckor sen och inga problem att starta? Har inte underhållsladdat och den står i ett isolerat garage utan värme :tummenupp
Måste vara ett lördags exemplar :banana

Min förra Yamaha hade ett Yuasabatteri som också höll ruskigt länge.
Utbytesbatterierna jag köpte sedan höll bara typ två säsonger.

Litegrann som avgassystem till bilar, de fabriksmonterade går typ 18.000 mil, "originalsystemen" man köper sedan går betydligt kortare.
 
De laddare jag sett / kollat på Ctek Zafir 45
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
går när man läser
http://www.shoraipower.com/Guides.html
inte att använda. Visserligen bryter de laddningen vid ca 14,4 Volt max enligt Shorai 14,8 Volt
med de börjar inte ladda batteriet förrän vid ca 12,8V
Vilket är lägre än lägsta tillåtna spänning enligt Shorai 13,0 Volt.
En idealisk Shorailaddare borde ladda till ca 14,4Volt (0,4 Volt marginal till 14,8 Volt)
slå ifrån (ingen laddning alls) och sedan starta laddning vid ca 13,4Volt. (0,4 Volt marginal till 13,0 V)
Ifall batteriet sitter på en hoj som drar ström från batteriet när den står.
Som jag ser det.
Biltema laddaren i länken laddar med 0,8 A till ca 14,4V, övergår sedan till ca 0,06A och vad som händer sedan beror på batteriet (?!?!) Med det Biltema underhållsfria jag köpte till Trajan 2011 efter förstört en av polskorna på batteriet som satt på Trajan så laddades det nya(?) batteriet till ca 14,4 Volt med 0,8A och sedan gick laddningen över till 0,06A.
Spänningen sjönk då direkt till 13,9V. Nästa dag var den 14,1V nästa dag var den 14,2V. Nästa dag hade den minskat till 14,1 Volt. Då avbröt jag laddningen. Och konstaterade att laddaren var kass. MEN det kanske inte var laddaren utan batteriet som var kass ! För när jag använde biltemaladdaren till sukka batteriet för några dagar sedan så laddade den med 0,8A till ca 14,4Volt. Gick över till 0,06A och laddade på nytt till 14,4V. Då laddningen helt upphörde. Laddaren började istället dra ca 0,3mA (0,0003A) från batteriet.
Den ström 0,3mA som antagligen behövs för att kolla batterispänningen och när det är dags starta laddning på nytt vid ca 12,8V.

Okay det låter inte så lovande, tror du det finns nån grym laddare i Sverige som klarar kraven?? :P sämst med Amerika-pluggar. :(
 
Anade att det kudne vara nåt liknande. Dvs testa spänningen under provstart? Volten skall inte gå ner?
Jo. Volten ska gå ner.
Allt elektriskt, dvs lampor, blinkers, startmotor, drar en konstant ström.
Typ: helljus 5A, startmotor 80A.
Detta levererar batteriet konstant. Under tiden sjunker spänningen.
Ditt batteri är ju också märkt med x antal amperetimmar, typ 10Ah.
Det betyder att det klarar att leverera 1A i 10h, eller 10A i 1 timme, 80A i 7,5min.
Så, ett friskt hojbatteri ska klara att veva startmotor i 7-8 minuter.
Fördelen att ta starthjälp av bilbatteri är alltså att det har betydligt fler Ah, orkar mycket längre.

Ett bättre belastningstest är istället att slå på helljuset i nån halv minut och kolla hur spänningen i batteriet sjunker. Minns inte siffrorna, men säg nån tiondels volt eller två. Rätta mig här, nån som vet!!:fakta

Belastningtesta genom startknappen riskerar du ju dessutom att motorn hoppar igång, och då är testet kört!:glömdet
 
Å andra sidan har du ju redan liksom belastningstestat ditt fulladdade batteri genom att det orkade dra startmotor i några sekunder. Tokslut. Över. Dött. Vill du veta mer kan du kanske googla nåt i stil med

"hjälp, mitt batteri har sulfaterat, vad gör jag nu?"
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top