Batteriproblem

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Tja

Jag har varit borta i två veckor och hojen har stått. Idag när jag skulle ut och bränna så var batteriet dött, ett batteri som är max 2 år gammalt.

Jag har laddat batteriet med en Ctek i ungefär fyra timmar nu och märkte precis att när jag vrider på nyckeln så tänds instrumenteringen upp delvis, men immobilizer-indikatorn blinkar som ett stroboskop och hojjen vägrar starta.

Kan detta helt enkelt bero på att batteriet inte har fått tillräckligt med kräm eller finns det något annat som kan ha inträffat?

Problemet är att batteriet sitter jävligt dåligt till (under tanken). Hade helst velat slippa börja riva allt för mycket innan jag är säker på att det behövs. :confused:

Ladda 4 tim låter ju lite klent. Varför inte ladda tills det är klart ?. C-tec laddaren laddar ju med "lagom" ström/Ah utan stress. Och 2 veckor utan aktivitet kan ju säkerligen påverka batteriet. Kan vara bra att underhållsladda även på sommaren när den står stilla en vecka eller 2.

Om batteriet är dött så tar det ca 12 timmar att ladda det. Tråkigt det sitter dåligt till men eftersom du kan ladda det så borde du ha nånstans där du kan kolla batterispänningen. Med en digital multimeter.
Bör inte vara under 13,0V om det är ett modernt underhållsfritt batteri.
Efter hojen stått över natten. Mätt på morgonen.
Fulladdat under laddning med låg ström 0,3 - 1 A är spänningen ca 14,3V.
Men urladdat på 2 veckor=336timmar innebär att om batteriet laddats ur 5Ah att urladdningsströmmen är ca 15mA.
Vilket jag tycker är lite mycket.
Min sukka drar 0mA när den står (förgasare), min traja med insprutning drar 2,8mA från batteriet när den står.

15mA för batteriet var ungefär till hälften urladdat, räcker för den inte ska starta.
Tycker det är mycket ström. Vart tar det vägen? :va
Men du har kanske en massa modern elektronik i hojen som drar jämt. :confused:

Last edited:
Ladda 4 tim låter ju lite klent. Varför inte ladda tills det är klart ?. C-tec laddaren laddar ju med "lagom" ström/Ah utan stress. Och 2 veckor utan aktivitet kan ju säkerligen påverka batteriet. Kan vara bra att underhållsladda även på sommaren när den står stilla en vecka eller 2.

Hehe. Stressen beror på abstinensen, men hojen står på laddning fortfarande. Ska mäta imorgon.

Om batteriet är dött så tar det ca 12 timmar att ladda det. Tråkigt det sitter dåligt till men eftersom du kan ladda det så borde du ha nånstans där du kan kolla batterispänningen. Med en digital multimeter.
Bör inte vara under 13,0V om det är ett modernt underhållsfritt batteri.
Efter hojen stått över natten. Mätt på morgonen.
Fulladdat under laddning med låg ström 0,3 - 1 A är spänningen ca 14,3V.
Men urladdat på 2 veckor=336timmar innebär att om batteriet laddats ur 5Ah att urladdningsströmmen är ca 15mA.
Vilket jag tycker är lite mycket.
Min sukka drar 0mA när den står (förgasare), min traja med insprutning drar 2,8mA från batteriet när den står.

15mA för batteriet var ungefär till hälften urladdat, räcker för den inte ska starta.
Tycker det är mycket ström. Vart tar det vägen? :va
Men du har kanske en massa modern elektronik i hojen som drar jämt. :confused:

Tack för uttförligt svar! Har larm och immobilizer som ligger och drar ström hela tiden :3freak

Enligt mc en mc verkstad så behövs det ca 48 timmar för att ladda en dåligt batteri med en ctek laddar.

Tack för uttförligt svar! Har larm och immobilizer som ligger och drar ström hela tiden :3freak

Jahaja, då blir det att koppla in underhållsladdning som rutin. Så fort den står i garaget.
Så du inte glömmer det nån gång.
För batteriet tar mycket stryk/får kort livslängd om det står urladdat.

Själv med Biltemas underhållsfria batterier i mina två hojar och ett Biltema Gelbatteri i garagetjuvlarmet
så har jag in princip en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
följt av elektronik från ELFA som begränsar batterispänning under underhållsladdning till 13,2V.
Och så varsin diod till alla tre batterierna så de inte kan ladda ur sig mot batteriladdaren eller de andra två batterierna om det blir nått strul.

h051n har säkert rätt om laddningstiden.
12h var tiden det tog ladda batteriet efter sukkan stått hela vintern ( ca 4 månader) utan underhållsladdning och jag sedan gjort mitt bästa få igång hojen. Startmotorn drog runt men den startade inte. Det var på den tiden jag trodde 12,9V batterispänning betydde att allt var OK. Det är därför jag underhållsladdar till 13,2V nu.

Last edited:
Men med C-tek:en är det väl bara att tokladda eller? Spelar väl ingen roll om den är ikopplad mer eller mindre konstant när hojen står parkerad hemma?

C-tec är ju en smartladdare och sköter sig själv. Skadar inte att ladda lite extra emellanåt. Själv använder jag Optimate. Bästa laddaren jag ägt.:tummenupp

Löste problemet med att dra fram ett 12v-uttag och gjorde en adapter 12v-hane till C-tek-hona. Nu är det busenkelt att underhållsladda! :tummenupp

IMG_1780.jpg

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...