Batteriproblem till ZXR 750 -89

Kuivinen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZXR -89
För några veckor sedan började jag inse att något med batteriets kondition inte stod rätt till. Hojen fick startas med kablar efter vintern. Åkte hem för lunch och skulle sedan åka ut till en garage för att byta drivpaket. Hojen stod stilla några timmar. Efter bytet körde jag en sväng på 5-6 mil och därefter stod hojen stilla ca en arbetsvecka. Hojen orkar inte gå igång efter det och reläet börjar klicka efter ett några försök. Batteriet mättes till 12.2 V.

Inhandlade en batterisyraprovare på Clas Ohlsson och mycket riktigt indikerar mätningarna att batteriet är dåligt. Cellerna låg mellan 1150 och 1190. Handboken säger att det ska vara MINST 1280.

Lösningar är väl att inhandla ett nytt batteri. Enligt förra ägaren är batteriet nu ca 1 år gammalt. Hur kan det gå sönder så snabbt? Kan det vara något strömfel eller är det bara otur?

Mätte även laddningsspänningen i morse och den visade 14.6 - 14.7 V vid 4000 rpm. Vid tomgång var det samma. Ska den ladda med samma spänning på tomgång?

Tacksam för svar.
 
Kuivinen skrev:
Lösningar är väl att inhandla ett nytt batteri. Enligt förra ägaren är batteriet nu ca 1 år gammalt. Hur kan det gå sönder så snabbt? Kan det vara något strömfel eller är det bara otur?
Livslängden förkortas snabbt om man förvarar batteriet långa perioder med låg batterispänning (det sulfateras). Troligtvis är det inte något "strömfel" i batteriet = fel på någon av cellerna i batteriet. I så fall skulle polspänningen vara avsevärt lägre på batteriet. Du skulle möjligtvis ha något "strömfel" i hojen som drar ur batteriet osedvanligt snabbt (hög läckström), men det är mindre troligt.
Prova ladda batteriet med en separat batteriladdare och låt stå oanslutet i ett antal timmar (gärna 5-6 h). Ligger batteripolspänningen under 12,4V-12,5V (du kan även mäta syravikten vilket säger samma sak om kapaciteten på batteriet) så är det bara att köpa ett nytt.

Kuivinen skrev:
Mätte även laddningsspänningen i morse och den visade 14.6 - 14.7 V vid 4000 rpm. Vid tomgång var det samma. Ska den ladda med samma spänning på tomgång?
Tacksam för svar.
Laddspänningen ligger normalt mellan 13,5-14,8V. På tomgång laddar den som regel väldigt dåligt. - Detta beror på att generatorn ger ut högre spänning desto högre varvtal man har på motorn. Sedan likriktas och regleras (stabiliseras) spänningen till en så konstant nivå som möjligt med den kombinerade likriktaren/laddningsregulatorn). Det finns alltså inte tillräckligt med "kräm" från generatorn vid tomgång i och med att rotorn snurrar för långsamt.-
 
Tack för informationen. Känns som att det är batteriet, men kan ju vara bra att utesluta så mycket som möjligt.

Du skulle möjligtvis ha något "strömfel" i hojen som drar ur batteriet osedvanligt snabbt (hög läckström), men det är mindre troligt.
Det borde gå att mäta med en vanlig multimeter? Seriekoppla mätaren vid +polen och se om det finns någon "läckström". Nägot speciellt jag bör tänka på? Hur hög strömstyrka kan det vara? Bara så att inte multimetern går sönder menar jag :)

Prova ladda batteriet med en separat batteriladdare och låt stå oanslutet i ett antal timmar (gärna 5-6 h). Ligger batteripolspänningen under 12,4V-12,5V (du kan även mäta syravikten vilket säger samma sak om kapaciteten på batteriet) så är det bara att köpa ett nytt.
Jag laddade igår och har mätt vid regelbundna tider hela tiden. 4h efter laddningen visade mätaren 12.43 V, men idag 15 h efter laddning visade den 12.33 V.

Laddspänningen ligger normalt mellan 13,5-14,8V. På tomgång laddar den som regel väldigt dåligt.
Ska den fortfarande visa stora utlsag på en multimeter?
 
Jo, du kan mäta läckströmmen genom att koppla en multimeter i serie med batteriet.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372
(Generellt är det alltid bättre att lägga instrumentet i serie med minuspolen och minuskabeln då risken blir mindre att kortsluta batteriet i och med att hojen är minusjordad.)

Som regel så bör man alltid använda största mätområdet på multimetern - i det här fallet 10A-uttaget, för att sedan om en låg läckström konstaterats byta till 300mA (eller 400mA-uttaget, beroende på vilket mätinstrument man har). Har du mycket hög läckström så märker du det när du ansluter batterikablarna till batteripolerna (gnistrar).

Ligger batterispänningen på 12,3V så är det bara att byta ut batteriet, det har gjort sitt.

Angående "stora utslag på multimetern vid tomgång" så beror det på hur pass laddat batteriet är. Har man ett urladdat batteri anslutet och kör på tomgång så ger troligen multimetern mindre utslag än om man ansluter ett friskt välladdat batteri. Detta pga att generatorn måste trycka in maximalt med ström till batteriet i det förstnämnda fallet och då som regel finns inte den effekten vid låga varvtal vilket gör att spänningen inte kan hållas uppe. Ibland kan man dock få resultat som motsäger detta. Det beror oftast då på att batteriet är i så pass dåligt skick att det inte tar emot någon laddning överhuvudtaget.
 
Last edited:
Det fanns ingen läckström när jag mätte, vilket känns bra. Blir att inhandla ett nytt batteri här i dagarna. Tack för hjälpen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top