Batteriproblem GSX 750R -92

Jakobbus

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1992, SUZUKI GSXR 750W
Tja!

Igår när jag startade min gammelgixxer så startade den först utan problem, som vanligt, men efter att att ha stannat och tankat en timme senare så är den helt död, när jag vrider på tändningen så ser man först hur neutral-lampan lyser men när startknappen trycks in så släcks lampan och inget ljud hörs alls från startmotorn.
Jag vrider av tändningen och sen på den igen och neutrallampan lyser återigen, om än svagare, trycker på startknappen med samma resultat som första gången.

Jag springer sen igång den utan problem. Idag när jag testar att vrida om nyckeln så verkar det som batteriet är helt tomt, inte ens neutrallampan lyser, men går fortfarande att springa igång.

Det verkar ju förstås som batteriet är helt tomt, men kan det bli dåligt så där pang helt plötsligt? har ju aldrig märkt nå problem alls tidigare...
Eller verkar det snarare som att laddningen till batteriet gett upp?

Hur tycker ni mek-pros att jag ska felsöka detta? Börja med att köpa nytt batteri?

Mvh Jakob
 
Hojen startar => Inget fel på batteriet. För är batteriet kass startar inte hojen.
Du har kört en timme. Hojen startar inte. Har själv varit med om. Köpte nytt batteri.
Inte f-n hjälpte det. Jo den startade med det nya och hemma laddade batteriet när jag satte i det nya batteriet. MEN
efter typ en timme körning startar den inte.
Vanliga fel:
Bränd generator.
Kass laddningsregulator.
Har du samma typ av generator som jag hade på min Suzuki, dvs 3-fas generator med permanenetmagnetrotor
så kollar man generatorn så här:
Ta loss de tre kablarna från generatorn från regulatorn. Kablarna är ofta gula eller vita. Jag kallar dem L1, L2, L3
Mät med OHM meter mellan kablarna. Det blir tre mätningar L1 till L2 L1 till L3 och L2 till L3
Alla mätningarna bör vara på 1 OHM eller mindre. Då har du inget avbrott i generatorn. BRA !

Mät mellan två skruvar på motorn tills du hittar två skruvar med högst 1 OHM motstånd mellan skruvarna. Kan vara svårt hitta på grund av oxid på skruvarna. När du hittat dina skruvar mäter du mellan
den ena skruven och L1
den ena skruven och L2
den ena skruven och L3
Alla tre mätningarna ska ge minst 100000OHM = 100kOHM eller högre motstånd.
Då har du ingen kortis generator till motor. Dvs du har inte bränt generatorn, grattis!

Till sist, du startar hojen (efter laddat batteriet med batteriladdare för MC med högst 1A).
Fortfarande med L1 L2 L3 lösa.
När motorn gått två tre minuter, mät spänningen Volt AC växelsträm mellan L1 och L2 L1 och L3 och L2 och L3
vid 4000RPM. Alla tre mätningarna ska ge ca 70VAC och lika.
Då är generatorn OK. => Kass laddningsregulator (som det var för mig)
Och man behöver inte samma originaldel.
Är man beredd lösa problemet med kontakter som inte passar finns det många laddningsregulatorer som passar.
Många laddningsregulatorer är ju av samma grundtyp: Tre kablar in från generator. Två kablar ut plus och minus.
 
Last edited:
En kompis hade exakt samma problem förra året. Körde utan problem och vi stannade för att tanka. När han sedan skulle starta fick han samma problem som dig. Fick köras hem med släpkärra, bytte batteri och sedan inga fler problem.

Så förslag, börja med att byta batteri.
 
Tack för alla svar! Framförallt den återföddes mastodontsvar! :)
Men The Gungner, provade ni att rulla igång den?
 
Nej, det gjorde vi inte. (nu efteråt skulle vi naturligtvis provat det, men just då felsökte vi annat, typ säkringar, lossade kablar osv)

(Hojen var en BMW k1200s från 2007 eller 2008)
 
Last edited:
Hojen startar => Inget fel på batteriet. För är batteriet kass startar inte hojen.
Du har kört en timme. Hojen startar inte. Har själv varit med om. Köpte nytt batteri.
Inte f-n hjälpte det. Jo den startade med det nya och hemma laddade batteriet när jag satte i det nya batteriet. MEN
efter typ en timme körning startar den inte.
Vanliga fel:
Bränd generator.
Kass laddningsregulator.
Har du samma typ av generator som jag hade på min Suzuki, dvs 3-fas generator med permanenetmagnetrotor
så kollar man generatorn så här:
Ta loss de tre kablarna från generatorn från regulatorn. Kablarna är ofta gula eller vita. Jag kallar dem L1, L2, L3
Mät med OHM meter mellan kablarna. Det blir tre mätningar L1 till L2 L1 till L3 och L2 till L3
Alla mätningarna bör vara på 1 OHM eller mindre. Då har du inget avbrott i generatorn. BRA !

Mät mellan två skruvar på motorn tills du hittar två skruvar med högst 1 OHM motstånd mellan skruvarna. Kan vara svårt hitta på grund av oxid på skruvarna. När du hittat dina skruvar mäter du mellan
den ena skruven och L1
den ena skruven och L2
den ena skruven och L3
Alla tre mätningarna ska ge minst 100000OHM = 100kOHM eller högre motstånd.
Då har du ingen kortis generator till motor. Dvs du har inte bränt generatorn, grattis!

Till sist, du startar hojen (efter laddat batteriet med batteriladdare för MC med högst 1A).
Fortfarande med L1 L2 L3 lösa.
När motorn gått två tre minuter, mät spänningen Volt AC växelsträm mellan L1 och L2 L1 och L3 och L2 och L3
vid 4000RPM. Alla tre mätningarna ska ge ca 70VAC och lika.
Då är generatorn OK. => Kass laddningsregulator (som det var för mig)
Och man behöver inte samma originaldel.
Är man beredd lösa problemet med kontakter som inte passar finns det många laddningsregulatorer som passar.
Många laddningsregulatorer är ju av samma grundtyp: Tre kablar in från generator. Två kablar ut plus och minus.
Klarar denna billigaste multimeter från biltema av att mäta dessa saker?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
 
Klarar denna billigaste multimeter från biltema av att mäta dessa saker?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Så länge den håller så skall den duga till det. Innan du börjar skruva isär saker så kan du börja med att mäta batterispänningen med motorn avstängd, och med motorn på. Ett nytt batteri skall fulladdat ligga runt 12,5 V (obelastat). När motorn går så skall det laddas med ca 14 V. Har du rätt spänning med motorn igång så behöver du inte börja riva loss kablagen.
 
ok mäter man det bara genom att sätta en av mätarna på pluspolen och den andra på minus? Eller exploderar skiten då? :)
 
ok mäter man det bara genom att sätta en av mätarna på pluspolen och den andra på minus? Eller exploderar skiten då? :)

Svaret på båda frågorna är "Ja" :brynad
D.v.s. Ja, du ställer in den på att mäta likspänning (VDC) och sätter en mätpinne på vardera batteripolen. Om du råkar ställa den i strömläge i stället så går multimetern (eller säkringen i den) åt helsike.
 
Klarar denna billigaste multimeter från biltema av att mäta dessa saker?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Funkar utmärkt.
För jag har en själv. Och dessutom flera stycken köpta på ELFA till jobbet.
Biltemas är BÄTTRE som jag ser det för inga anmärkningsvärda skillnader i spänning (mindre än 10mV skillnad mot de från ELFA) omkring 12 till 15 Volt.
Och dessutom är båda strömmätningarna avsäkrade på den från Biltema. :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top