Batteriproblem cbr 600

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Har problem med en honda cbr 600, -03.
Började förra hösten då den kunde vara helt död lite då å då, men starta direkt när man puttade igång den. Efter det dog den helt och gick inte att starta, drog igång med kablar men dog direkt när dom togs bort. Nytt batteri gjorde att allt försvann, så bra.

NU:
Nytt batteri (några månader), och samma sak, går inte att putta igång, men startar med kablar, men dör så fort man tar bort dom.
Verkar ej gå att ladda batteriet, det räcker bara till att få på tändningen, försöker man starta så dör allt direkt och varvräknaren beter sig lite konstigt.

Varför äter den batterier? Laddar den sönder dom?

tack för tips =>

Ta en voltmätare och mät över batteriet. Kolla att den laddar 14 volt när du varvar upp motorn lite grann mindre än 5000 v/min.

Det bästa är om du gör det med ett batteri som är fräscht. Om den laddar mindre än 14 volt kan det vara.

- Generatorn
- Laddningregulatorn
- Batteriet (men efter som du har bytt batteri så är detta inte huvudproblemet)

Om det är generatorn kanske det är kolen som är dåliga. Mät spänningen vid generatorn (OBS AC) och kolla om den laddar om den gör det är det nog laddningsregulatorn.

Att cykeln inte startar när batteriet är dåligt är ett vanligt problem det hade jag på min xj 600 också. Elektroniken/tändspolen behöver rättspänning för att generera bra gnista.

Kolla också om jordflätan mellan ram och batteri är dålig/dålig kontakt

Last edited:
Ta en voltmätare och mät över batteriet. Kolla att den laddar 14 volt när du varvar upp motorn lite grann mindre än 5000 v/min.

Det bästa är om du gör det med ett batteri som är fräscht. Om den laddar mindre än 14 volt kan det vara.

- Generatorn
- Laddningregulatorn
- Batteriet (men efter som du har bytt batteri så är detta inte huvudproblemet)

Om det är generatorn kanske det är kolen som är dåliga. Mät spänningen vid generatorn och kolla om den laddar om den gör det är det nog laddningsregulatorn.

Att cykeln inte startar när batteriet är dåligt är ett vanligt problem det hade jag på min xj 600 också. Elektroniken/tändspolen behöver rättspänning för att generera bra gnista.

Kolla också om jordflätan mellan ram och batteri är dålig/dålig kontakt

Ja, det måste väl vara något sånt.
Men, varför är batteriet trasigt igen? Det går inte att ladda mer. Allt verkar ha funkat i några månader, men nu när den stått i två veckor är den bara död.
Så om generatorn laddar dåligt borde väl inte batteriet gå sönder så snabbt?
Lr så har jag väldig otur med batterier...

Hur blir det att mäta laddningen om jag kör med kablar från bilen? Då går den ju att starta och så iaf.

typ :va

Om den laddar mer än 14 volt går batteriet sönder, och om batteriet töms helt och hållet minskar livslängden dramatiskt.

Om den laddar mer än 14 volt går batteriet sönder, och om batteriet töms helt och hållet minskar livslängden dramatiskt.

Okej, får mäta då. Jo livslängden minskar, fast inte såååå himla mycket som 2 månader, väl?
Ska försöka prova lite i morgon då.

Probability laddningsregulatorn. Om du stekt det befintliga batteriet till döds kan du ta ett annat och mäta med. Ditt eget till exempel. Om det nu är samma typ av connections dårå.

Probability laddningsregulatorn. Om du stekt det befintliga batteriet till döds kan du ta ett annat och mäta med. Ditt eget till exempel. Om det nu är samma typ av connections dårå.

Men kan jag inte bara lixom koppla på kablar från bilen då? Orkar inte byta batteri å grejja!

Nu har jag kollat lite.
Den laddar inte mer än 13.95 volt när man varvar lite. Och jordkabeln hittar jag inte slutet på, vill inte riva allt utan att veta var den sitter... Var går den från batteriet?
Finns det fler anledningar att den dödar batterierna?

Då laddar den till rätt spänning 13.95 v == 14 volt. (Jordkabeln verkar vara OK också eftersom spänningen är 14 volt)

Hade du lyset på när du mätte eller var det avstängt?

Om det var avslaget prova att mäta igen och se till att spänningen är kring 12v på tomgång och 14 v när du varvar.

Om spänningen inte orkar upp till 14 volt med lyset på och med varvet upp kan du fortfarande ha problem med generatorn eller laddningsregulatorn.

OBS när du mäter spänningen över generatorn måste du sätta voltmetern på AC och mäta upp alla lindingarna. Det är tydlingen 3 gula sladdar (en för varje lindning) men nu är jag ute på djupt vatten så det är bäst att du kollar in elschemat.

Skumt problem.

Prova att stänga av motorn och slå av och på strömförbrukare en i taget
Lyset av - lyset på (hel halv parkering)
Bromslyset av - bromslyset på
osv

Vad händer med spänningen störtdyker den under 12 V (då har du en kortslutning).

Startmotorn drar mycket ström så här kommer spänningen sjunka
men batteriet ska återhämta sig till 12v om du inte kör förlänge.

Återhämtar sig batteriet?
Säkringarna borde ta detta problem men det är det enda jag kommer på just nu förutom möjligen att likriktaren har pajat.

Jordkabeln ska vara monterad mellan batteriets minuspol och ramen.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...