Batteripolfrånskiljare mc?

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Finns det nåt sån? Eftersom jag inte kör hojen mer än nån gång var 3e vecka så tänkte jag att istället koppla bort polen hela tiden ha nån batteripolfrånskiljare som sånt existerar?
Tack ubbe
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Brukar vara ganska klumpiga grejer vad jag sett (båt o biltillbehör). Lätta på polen är väl inte så komplicerat? Alt. koppla ifrån det som ligger o drar ström (klocka?) alt. hänga på ett ladduttag och koppla upp en laddare när du inte kör (det är nog vanligaste lösningen)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
En snabb sökning visar på att det även finns kompakta "halvledar-baserade" brytare.

1683283564884.png

Dyrt men kanske vad du söker. Eller kanske kan ge några sökord att leta vidare från iallafall. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju som att något är knas om hojen inte överlever 3v stillestånd? Jag glömde ladda min hoj i vinter, och den startade som den skulle för några veckor sen, stått en september eller så.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Det brukar bara vara en säkring det går ström i när tändningen är av, så ett alternativ kan vara att plocka ur den.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Bgs Technic har Batterifrånskiljare till Motorcyklar.
Finns hos flera återförsäljare.
Bla Briklas i Malmö.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bgs Technic har Batterifrånskiljare till Motorcyklar.
Finns hos flera återförsäljare.
Bla Briklas i Malmö.
Ja titta, finns det plats ? Det torde var typ 3 eller typ 4 till vanligt MC-batteri.
Men finns det plats ?
Finns det inte ström till den traditionsenliga batteriladdaren så kanske det går montera en liten solpanel och laddningsregulator och på så sätt hålla liv i batteriet utan Batterifrånskiljare.
Är du riktigt om dig så köper du ett billigt batteri som ansluts till ovan
typ
och sedan när du parkerar hojen kopplar du ihop batterierna.
Plus till Plus
Minus till Minus


Annars blir nog rutinen när du parkerar först koppla regulatorn till batteriet
Sedan koppla regulatorn till solpanelen
och tvärtom när du skall ut med hojen
Först koppla bort solpanelen från regulatorn
Sedan koppla bort hojen / batteriet från regulatorn
för att inte skada regulatorn
 
Last edited:

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Du borde kunna lösa batterifrånskiljningen med ett relä som klarar kontinuerlig belastning samt tillräcklig maxström. Du behöver lite kablar och en switch. Du vill ha ett normalt öppet relä. Batteriet kopplas då i serie med 30 och 87. En av85 eller 86 till jord den andra via switch till +. Sånt relä finns för 127 på amazon. Rätta mig om jag har fel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man vill ha huvudbrytare bör man inte kunna ha en huvudbrytare eller relä som bryter allt utom kabeln till startmotorn, det är ju startmotorn som är det som tar ström? Bryter man inte pluskabeln till startmotorn kan man säkert ha lite klenare brytare, relä. Man bör ju grovt kunna räkna ut vilka strömmar det rör sig om efter hur hojen är säkrad, men bäst är om man kan mäta men multimeter eller tångamprermeter vilka strömmar man har att göra med och sen ta till lite extra.

Jag är skeptisk till billiga relä då dessa brukar hålla så där ibland men i detta fallet kommer brytaren, reläet att kopplas till eller dras innan man börjar dra ström över kontakten så i detta fallet borde belastningen bli mindre än att man kopplar om under fullt strömuttag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top