Batteripolfrånskiljare mc?

Ubbe86

Medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Finns det nåt sån? Eftersom jag inte kör hojen mer än nån gång var 3e vecka så tänkte jag att istället koppla bort polen hela tiden ha nån batteripolfrånskiljare som sånt existerar?
Tack ubbe

Brukar vara ganska klumpiga grejer vad jag sett (båt o biltillbehör). Lätta på polen är väl inte så komplicerat? Alt. koppla ifrån det som ligger o drar ström (klocka?) alt. hänga på ett ladduttag och koppla upp en laddare när du inte kör (det är nog vanligaste lösningen)

En snabb sökning visar på att det även finns kompakta "halvledar-baserade" brytare.

1683283564884.png

Dyrt men kanske vad du söker. Eller kanske kan ge några sökord att leta vidare från iallafall. :)

Det låter ju som att något är knas om hojen inte överlever 3v stillestånd? Jag glömde ladda min hoj i vinter, och den startade som den skulle för några veckor sen, stått en september eller så.

Det brukar bara vara en säkring det går ström i när tändningen är av, så ett alternativ kan vara att plocka ur den.

Bgs Technic har Batterifrånskiljare till Motorcyklar.
Finns hos flera återförsäljare.
Bla Briklas i Malmö.

Bgs Technic har Batterifrånskiljare till Motorcyklar.
Finns hos flera återförsäljare.
Bla Briklas i Malmö.
Ja titta, finns det plats ? Det torde var typ 3 eller typ 4 till vanligt MC-batteri.
Men finns det plats ?
Finns det inte ström till den traditionsenliga batteriladdaren så kanske det går montera en liten solpanel och laddningsregulator och på så sätt hålla liv i batteriet utan Batterifrånskiljare.
Är du riktigt om dig så köper du ett billigt batteri som ansluts till ovan
typ
och sedan när du parkerar hojen kopplar du ihop batterierna.
Plus till Plus
Minus till Minus

Annars blir nog rutinen när du parkerar först koppla regulatorn till batteriet
Sedan koppla regulatorn till solpanelen
och tvärtom när du skall ut med hojen
Först koppla bort solpanelen från regulatorn
Sedan koppla bort hojen / batteriet från regulatorn
för att inte skada regulatorn

Last edited:
Du borde kunna lösa batterifrånskiljningen med ett relä som klarar kontinuerlig belastning samt tillräcklig maxström. Du behöver lite kablar och en switch. Du vill ha ett normalt öppet relä. Batteriet kopplas då i serie med 30 och 87. En av85 eller 86 till jord den andra via switch till +. Sånt relä finns för 127 på amazon. Rätta mig om jag har fel.

Om man vill ha huvudbrytare bör man inte kunna ha en huvudbrytare eller relä som bryter allt utom kabeln till startmotorn, det är ju startmotorn som är det som tar ström? Bryter man inte pluskabeln till startmotorn kan man säkert ha lite klenare brytare, relä. Man bör ju grovt kunna räkna ut vilka strömmar det rör sig om efter hur hojen är säkrad, men bäst är om man kan mäta men multimeter eller tångamprermeter vilka strömmar man har att göra med och sen ta till lite extra.

Jag är skeptisk till billiga relä då dessa brukar hålla så där ibland men i detta fallet kommer brytaren, reläet att kopplas till eller dras innan man börjar dra ström över kontakten så i detta fallet borde belastningen bli mindre än att man kopplar om under fullt strömuttag.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan