Batterilampa blinkar hela tiden

Legendfreddy

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2022
Hoj
Derbi senda xtreme 2019
Jag äger en derbi senda xtreme 2019 och på det senaste har jag märkt att batterilampa blinkar hela tiden och jag undrar vad det är för jag har nyligen bytt batteri, kan någon hjälpa mig?
 
Vad menas med det för när jag vrider tändningen så kommer allt igång
 
När du använder ditt fordon går det åt ström. Denna tas från batteriet när motorn är avstängd men när motorn är igång ska det genereras ström till förbrukarna och för att ladda upp batteriet.
Om laddningslampan lyser är det en indikering på att det inte genereras nog med ström vilket med tiden kommer göra att batteriet tar slut och fordonet slutar att fungera.
 
Är rätt ny med moppar o sånt så jag kan inte mycket men har du några tips som jag kan göra för att eventuellt få bort detta?
 
Är rätt ny med moppar o sånt så jag kan inte mycket men har du några tips som jag kan göra för att eventuellt få bort detta?
Första steget tycker jag är att kontrollera batterispänningen.
För att avgöra
om laddningslampan strular
om den inte laddar.
Med en Multimeter, tex
Den ställs på VDC 20 och med motorn igång bör batterispänningen ligga på
med 12 Volt batteri ca 14,3 Volt med tänd belysning.
Över 14 Volt , bra, Under 13 Volt laddar inte.
med 6 Volt batteri på ca 7,15 Volt med tänd belysning.
Over 7 Volt, bra, under 6,5 Volt laddar inte.
Tänds belysningen automatiskt när motorn startar kan du inte göra mer.
Kan du sätta på och slå av belysningen med en strömbrytare kan du mäta spänningen både med tänd belysning och släckt belysning.

Det som talar för dålig laddning är att du nyligen bytt batteri.
Jag bytte själv batteri när jag trodde det var fel på batteriet, det var dålig laddning.
 
Första steget tycker jag är att kontrollera batterispänningen.
För att avgöra
om laddningslampan strular
om den inte laddar.
Med en Multimeter, tex
Den ställs på VDC 20 och med motorn igång bör batterispänningen ligga på
med 12 Volt batteri ca 14,3 Volt med tänd belysning.
Över 14 Volt , bra, Under 13 Volt laddar inte.
med 6 Volt batteri på ca 7,15 Volt med tänd belysning.
Over 7 Volt, bra, under 6,5 Volt laddar inte.
Tänds belysningen automatiskt när motorn startar kan du inte göra mer.
Kan du sätta på och slå av belysningen med en strömbrytare kan du mäta spänningen både med tänd belysning och släckt belysning.

Det som talar för dålig laddning är att du nyligen bytt batteri.
Jag bytte själv batteri när jag trodde det var fel på batteriet, det var dålig laddning.
Tack för hjälpen
 
Blinkar den rytmiskt eller lite hipp-som-happ?
 
Det är kanske 1 sekund mellan varje blink
Har du någon länk till El-schema ? Användar Manual User Manual Service Manual .pdf tex
EJ Youtube ....
Har du lyckats mäta batterispänningen ?
Blinkandet kan tyda på glappkontakt.
 
Hej, vet att det är en gammal tråd men tänkte kolla vad som löste problemet? Jag har nämligen samma problem med min xtreme 2018. Nytt batteri ny regulator men batterilampan fortsätter blinka.
Eller om någon annan har något tips tar jag gärna emot det.
Första steget tycker jag är att kontrollera batterispänningen. se inlägg #6 ovan i tråden.
 
Jo det är också gjort, 12,7v i vila sen vid varvning upp till 14,5v
Lyser laddningslampan när du varvar och har 14,5 Volt så är det "fel" på laddningslampan.
Lite överkurs
Montera ett cigguttag på hojen så du kan se det när du kör.
(Jag har Cigguttaget framme på styret, tänk på att sladden inte ska sträckas när man vrider på styret, har själv ett litet U på sladden nedåt för rörlighet.
Plus på batteriet ska gå till kontakten i mitten,
Minus på batteriet ska gå till mässingsplåten runt om inne i hålet.
Tex den här
Cigg-Pluggen klipper du bort men lämna lite sladd kvar på pluggen, sladden från Cigguttaget måste nog förlängas med kopplingsledning (finns på Biltema). Montera en tex 10 A säkring vid batteriet i Plusledningen.
Till uttaget behöver du en Voltmeter till Cigguttag
Jag vet inte hur det är på moppe men på både Sprint RS och GSX1300R ligger batteri spänningen på 14,3 Volt från tomgång och vid högre varv. Med tänd belysning.
Det viktiga som jag ser det är att du har minst 14 Volt när du kör, sjunker batterispänningen ner mot 12,7 Volt när du står vid ett rödljus, ja då laddar batteriet ur sig (normalt för moppe ? ).

Cigg-Pluggen med en ny längre sladd kan du ansluta till en batteriladdare och underhållsladda moppebatteriet när moppen står hemma inlåst i förhoppningsvis garage.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top