Batteriladdningsproblem

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Tjenna.
Köpte en Optimate 3 laddare nyligen för att underhållsladda batteriet under vintern. Då jag haft den inkomplad i 3 dagar utan droblem så tändes det röda lampan som indikerar fel på batteriet. Jag var nere på mc-huset i malmö där den var inköpt och lät dom testa batteriet. Det visade sig att batteriet var i gott skick :confused: men när jag sa att lampan lös sa dom bara att jag skulle avvakta. Nu har det varit tänd i 2 dagar och inget har hänt.
Finns det någon här inne som har samma laddare som vet hur det funkar?

Man kan väl inte låta batteriet stå till april/maj utan underhållsladdning och sen ladda det fullt utan att skada det?

Tacksam för alla svar...

Jacuzzi skrev:
2638101
Man kan väl inte låta batteriet stå till april/maj utan underhållsladdning och sen ladda det fullt utan att skada det?

Det gjorde jag med mitt och det var ett sketet Biltema batteri men det funka alldeles utmärkt! Det fick stå i rumstemp i typ 6 månader utan underhållsladdning och sen fick det stå på "vanlig" laddning nått dygn och sen var det bara att tuta o köra!

OT: Lyckades sedan köra det mer eller mindre torrt i slutet av säsongen, typ 2 cm vätska kvar i botten, men jag bara fyllde på med friskt dest vatten och sen var det som nytt ännu en gång!

Biltema kan sina batterier:tungan

Det är ju som du skriver - lampan lyser rött om laddaren känner att batteriet är kasst

Men nu har en firma kollat ditt batteri och säger att det är ok, då finns bara laddaren kvar
Eller hur laddar du batteriet - tagit loss det och laddar batteriet direkt på polerna utan inkoppling på mc:ns elsystem?

Har du provat laddaren på ett annat batteri?
Kan ju vara laddaren som lagt av.

Ett annat tips är att kontrollera anslutningarna från laddaren till batteriet, har du snabbkoppling så att du kan växla mellan klammor och fast installation?
Har själv nyligen haft bekymmer med en snabbkoppling som glappade (fast kabeln var inköpt i år, alltså relativt ny)

Laddaren känner av spänningsförändringar som typ ekg kruvor och hur ett batteri uppför sig under laddning är känt.

I vissa lägen kan utrustning kopplat till batteriet jämna ut dessa kännetecken i "ekg" kurvorna och då får laddaren att inte få någon koll.

Då kanske den övergår från automatik till tidsladdning o sen avbryter efter säkerhetstid

Batteriet är ute från mcn och det har det varit hela tiden.
Jag ringde mc huset ingen men dom vill bara ha det till att jag ska avvakta och se, dom är inte till så stor hjälp.
Har inga andra batterier att testa på..

Men då kanske det funkar att låta battaeriet stå och sen bara ladda det innan man ska köra, jag vet inte men det verkar inte vara ett bra alternativ..

Jag vill ha en expert hemma hos mig. :pannkyss

Vilket seriöst svar du fått :gnissla

Batteriet är ok enligt firman - kan du lita på detta, med tanke på svaret du fått, att vänta?
Har du köpt batteriladdaren i närheten? I så fall kan du gå tillbaka och använda garantin?

Men oavsett så, när batteriladdaren lyser rött så är det något som är fel.
Antingen batteriet eller laddaren.
Har du någon skarv som kan glappa mellan batteriet och laddaren?

Jacuzzi skrev:
2639715 Batteriet är ute från mcn och det har det varit hela tiden.
Jag ringde mc huset ingen men dom vill bara ha det till att jag ska avvakta och se, dom är inte till så stor hjälp.
Har inga andra batterier att testa på..

Men då kanske det funkar att låta battaeriet stå och sen bara ladda det innan man ska köra, jag vet inte men det verkar inte vara ett bra alternativ..

Jag vill ha en expert hemma hos mig. :pannkyss
Låna en voltmeter av nån (biltema 79 kr) o kolla batteriet.Ett friskt batteri har en spänning på ca 12,5 v i vila.
Koppla in en vanlig H-4 lampa 55W över polerna..mät...Spänningen bör minska till 11.5-12 Volt och förbli så om det är friskt.Låt lysa(akta,väldigt hett!).När spänningen sjunkit till 10V avbryt urladdningen och koppla in laddaren.Efter några timmar bör spänningen ha stigit till omkr 13V och avbrytas alt. börja pulsladdas vid c:a 13.8 V .
Funkar ej detta är det fel på LADDAREN.Hävda garantin!(Jag förutsätter att batteriet är friskt och ovanstående spänningar stämmer!)
hälsn HOLM44

mina båt batterier som jag underhålls laddar på vintern låter jag stå antingen i tvättstugan eller i gargaet på några plankor så de inte står på betonggolvet.

sen när halva tiden av vintern gått brukar ja ladda upp de fullt en gång och en gång innan de är dags å använda det.. mitt båt batt har hållt i 5 år nu.
Farsans båt batt 4 men hans är 1år nyare oxå.

triumph00 skrev:
2639780 Vilket seriöst svar du fått :gnissla

Batteriet är ok enligt firman - kan du lita på detta, med tanke på svaret du fått, att vänta?
Har du köpt batteriladdaren i närheten? I så fall kan du gå tillbaka och använda garantin?

Men oavsett så, när batteriladdaren lyser rött så är det något som är fel.
Antingen batteriet eller laddaren.
Har du någon skarv som kan glappa mellan batteriet och laddaren?

ja jag vet. och dom ska vara proffs inom det..
Jag borsta av batteripolerna med stålborste och satte i laddaren igen. Det visade normals som det ska göra sen lös lampan att batteriet var fullt.
Som jag förstått rätt så ska väl laddaren alltid vara på även när batteriet e full laddat??

Nu har den lyst ok i 3 timmar. ska ner och kolla imorgon igen och hur det ser ut. Möjligt kanske det var smutsen på polerna? Nästa steg om det inte funkar är att jag drar ner till en Varta återfrsäljare som ligger i satn så får han kolla på det och testa min laddare så får ja se vad dom säger..
Jag tackar så mycket för all hjälp.
Återkommer med slutbesked =)

Jacuzzi ...Nu har den lyst ok i 3 timmar. ska ner och kolla imorgon igen...

Minns nu ett bekymmer jag hade för några år sedan, som faktiskt liknar ditt bekymmer

Precis så hade jag med min Ctek laddare, den fungerade något/några dygn sedan ställde den sig i felläget (röda lampan) och givetvis så hade garantin gått ut.
Men Ctek ställde ändå upp och reparerade laddaren utan kostnad :tummenupp, felet var processorn som bytes ut och sedan dess fungerar den perfekt

Back