Batteriladdningsfråga

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Jag köpte en Ctek zafir 90 laddare och håller nu på och ladda mitt batteri. Det jag undrar är följande.
I instruktionerna står det att man ska ha god ventilation när man laddar batteriet. Det jag undrar är om det går att ha mc-kapellet på vid underhållsladdning eller om det är farligt.
Enligt en kompis så kan det bildas knallgas men den ska vara tyngre än luften vilket gör att den sjunker och då skulle det fungera att ha kapellet på.
Men vad vet jag?
Därför vänder jag mig till er kunniga på forumet:-)

Tacksam för svar!

Ha ditt Mc kapell på du under laddningen, mitt garage har inte smällt ännu hehe har laddaren på under hela vintern och jag har också mitt mc kapell på under hela vintern...

Knallgasen som kan bildas är egentligen Vätgas (H2) som blandas med syrgas (02) som finns naturligt i luften. Vätgas är lättare än luft och stiger uppåt (annars hade luftskeppet Hindenburg aldrig lämnat marken...). Din kompis missade tydligen några kemilektioner m.a.o.

Vätgas i "farliga mängder" bildas i princip bara vid överladdning eller "boostning" av batterier. I och med att du har automatisk reglering på laddningen och ett litet batteri så behöver du nog inte hysa någon större oro för knallgasbildning som skulle kunna resultera i explosion. Å andra sidan, saknar du larm så finns det ingen anledning att inte plocka ut batteriet ur hojen under vintern medan du underhållsladdar det.

Tackar så mycket för de snabba svaren:-)
Jag har också missat massor av kemilektioner så nu har jag lärt mig något nytt!

Sedis

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back