batteriladdare?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hej
Har köpt en mc nu äntligen. Dock så verkar batteriet urladdat efter vintern. Kan man ladda det med en laddare till ett vanligt bilbatteri eller är en sådan för stark och skadar batteriet? Man vågar ju inte chansa direkt. Tacksam för svar då jag är väldigt nu på detta med mc-mekning. Dock gör jag mitt bästa föpr att lära mig.

mvh
Simon

Simp skrev:
Hej
Har köpt en mc nu äntligen. Dock så verkar batteriet urladdat efter vintern. Kan man ladda det med en laddare till ett vanligt bilbatteri eller är en sådan för stark och skadar batteriet? Man vågar ju inte chansa direkt. Tacksam för svar då jag är väldigt nu på detta med mc-mekning. Dock gör jag mitt bästa föpr att lära mig.

mvh
Simon

Biltema har mc laddare för ca 70kr du har ju inte så långt till Karlstad.

Simp skrev:
Hej

mvh
Simon

Kan kan man men man bör inte. Jag har förstört ett batteri (var visserligen dåligt innan) med en billaddare.

Som tumregel ska man ladda med en tiondel av Amperetimmarna på batteriet. Men en del billaddare kanske är så smarta så de reglerar strömmen?

/Urban

Köp en Safir 90 på Clas Olsson, det är exakt samma laddare men med något lägre effekt. Och till bättre pris. (Som Ctek XS3600 )
Använder du inte inteligent laddare MÅSTE du noga kolla att spänningen (V) inte stiger för högt. 14,4 volt är absolut max. Men den bör även ge över 14 volt för att det ska bli bra laddat också.

En traditionell bil laddare som man köper på macken kan gladeligen döna på med 16-17 volt om man inte avbryter i tid. Då blir inte dit batteri glad på dig.

Last edited:
Elgasen skrev:
Eller så köper du dig en riktigt bra laddare vid namn MULTI XS 3600 från CTEK.

En sådan har även jag införskaffat.... Mycket bra laddare efterssom den även går att "ställa om" för att ladda batteriet i bilen, samt att den kan vara inkopplad länge (flera veckor) utan att sabba batteriet.

fick den för 590:- på rea istället för 695:-

// TAB

Är det ok att ladda ett mc-batteri med en laddare som inte pulsladdar? killarna på Beviks sa att jag förstört batteriet med biltema-laddaren för inte inte pulsladda... :va

CBR_Bear skrev:
Är det ok att ladda ett mc-batteri med en laddare som inte pulsladdar? killarna på Beviks sa att jag förstört batteriet med biltema-laddaren för inte inte pulsladda... :va
CBR_Bear, det är ok. Dom ville säkert sälja en värstingladdare åt dig.
Pulsande laddare kanske må vara bättre men icke pulsande fungerar uppenbarligen.
Och jag har laddat mina hojbatterier med en enklare billaddare i alla år utan problem. Det ska dock poängteras att det (för att vara en billaddare) är en ynklig laddare, den ger typ 0,5 A då batteriet är fulladdat. Tar låång tid att ladda ett bilbatteri med den laddaren. För att inte bara tala om traktorbatteriet. :)

Skulle inte rekommendera en billaddare med bra ös till hojbatterier. Det fungerar iofs utmärkt men kräver rimligen passning för att inte överladda batteriet. Min ynkliga laddare är det bara att koppla in och sen koppla bort nästa dag/vecka. Är slutströmmen högre så måste man alltså passa laddaren/tiden manuellt.

CBR_Bear skrev:

En pulsladdare ska man ha om man vill underhållsladda batteriet under vinterhalvåret t ex. Man kan ha den inkopplad jämt till skillnad från en vanlig som måste kopplas ur när batteriet är fulladdat.

Jag kopplar in en laddare typ "billig" till batteriet och sätter sedan en timer i kontakten, låter sedan timern gå ca 30-45 minuter varje dag. Således får batteriet en skvätt laddning varje dag hela vintern. Har funkat bra för mig, men jag är ingen tekniker så jag vet inte om det är bra i själva praktiken. :confused:

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back