Batteriladdare

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Jag ska ladda mitt batteri och när jag ansluter röd klämma till +
och svart till - så går säkringen direkt i laddaren..
Man kan väl inte göra på annat sätt??
Rent ny laddare. (Jula) kanske det som är felet? :confused:

Kan det vara så här kanske:
Om batteriet är gravt djupurladdat så blir laddströmmen kronhög i början (dvs tills batteriet har börjat komma upp i spänning), kanske för hög ström för laddaren?

Rätt spänning på laddaren? Jag bara kollar så det inte är ett 6v batteri (jag vet ju inte vad du har för gammal härk! :hihi ) och en 12v laddare.

Har du testat att koppla in laddaren på ett annat batteri som du vet är hyggligt laddat, ex vis i en bil eller så?

Edit: ser nu att du har 750R -98 och dom har givetvis 12v batteri.
Och du kopplar rätt, möjligen med det tillägget att det kan vara bra att koppla sista kabeln (dvs minus) till en jordpunkt en bit bort från batteriet eftersom en eventuell gnistbildning vid inkoppling av laddaren kan antända den knallgas som alltid finns i öppna batterier. Men du kanske har slutet batteri och då kan vi ju bortse från den delen.

Last edited:
Glömde skriva att det är ett bilbatteri på 60Ah, som var helt urladdat..
7V var där i.
Laddaren är på 12V, 2,7ADC, 4AMP RMS

McRae skrev:
... helt urladdat..
7V ...
Där har vi gåsen!

Kan du koppla in ett annat bilbatteri en kort stund med startkablar på det här batteriet? Det andra batteriet kommer att ladda det tomma lite grann. Ex vis så att du ist f 7 + 12,5 v får 10 + 12v (det går rätt fort att komma upp från de där 7 volten).
Tänk på att laddströmmen initiellt blir rätt hög om du gör så. Därför avråder jag från att göra detta mer än några sekunder i taget.
Och du ska använda dubbla seriekopplade startkablar av två orsaker:
1. Dubbla seriekopplade kablar = något högre kabelresistans ger något lägre ström. Marginell skillnad men ändå.
2. Med dubbla startkablar har du möjlighet att koppla isär/ihop på ett annat ställe än just vid polerna. Se ovan ang gnistbildning och knallgas.

Koppla alltså så här:
Pluspol -> startkabel -> startkabel -> Pluspol
Minuspol -> startkabel -> startkabel -> Minuspol

Och sen kopplar du in laddaren som vanligt.

Detta förfarande är nog det enklaste om du har en laddare som inte går iland med uppgiften men det är inte helt riskfritt. Så, nu har jag sagt det så skyll inte på mig.

För övrigt kan jag väl nämna att om du har riktig otur så är batteriet så skadat att det inte kommer att fungera bra. Djupurladdning går hårt åt batterier.
Lycka till!

Robban_C skrev:
Där har vi gåsen!

Kan du koppla in ett annat bilbatteri en kort stund med startkablar på det här batteriet? Det andra batteriet kommer att ladda det tomma lite grann. Ex vis så att du ist f 7 + 12,5 v får 10 + 12v (det går rätt fort att komma upp från de där 7 volten).
Tänk på att laddströmmen initiellt blir rätt hög om du gör så. Därför avråder jag från att göra detta mer än några sekunder i taget.
Och du ska använda dubbla seriekopplade startkablar av två orsaker:
1. Dubbla seriekopplade kablar = något högre kabelresistans ger något lägre ström. Marginell skillnad men ändå.
2. Med dubbla startkablar har du möjlighet att koppla isär/ihop på ett annat ställe än just vid polerna. Se ovan ang gnistbildning och knallgas.

Koppla alltså så här:
Pluspol -> startkabel -> startkabel -> Pluspol
Minuspol -> startkabel -> startkabel -> Minuspol

Och sen kopplar du in laddaren som vanligt.

Detta förfarande är nog det enklaste om du har en laddare som inte går iland med uppgiften men det är inte helt riskfritt. Så, nu har jag sagt det så skyll inte på mig.

För övrigt kan jag väl nämna att om du har riktig otur så är batteriet så skadat att det inte kommer att fungera bra. Djupurladdning går hårt åt batterier.
Lycka till!
Ska alltså inte fuska med högre säkring i laddaren?

McRae skrev:
Ska alltså inte fuska med högre säkring i laddaren?

Högre säkring av vilken orsak som helst = jätteobra och gör inte, om någon del av det inblandade är något du är rädd om eller om en eldsvåda kan göra någon skada.

Trycker man dit någon resistans i serie med batteriet borde det också göra en del. 12 V -7 V = 5 V så vad man än har där blir strömmen inte så enorm alls. Eller för den delen något som drivs på 4 V.

Vad är rekommenderad laddström för ett urdraget batteri?

Mvh,
/Fredrik

Mmm och ett såpass djupurladdat batteri som bara håller sju volt är troligen så fosfaterat på plattorna att det kommer vägra att ta emot laddning alls.
Högst sannolikt är det kortslutning i cellerna oxå...(som tröst) :hihi Murphy lämnar inget åt slumpen...

ft skrev:
Högre säkring av vilken orsak som helst = jätteobra och gör inte, om någon del av det inblandade är något du är rädd om eller om en eldsvåda kan göra någon skada.

Trycker man dit någon resistans i serie med batteriet borde det också göra en del. 12 V -7 V = 5 V så vad man än har där blir strömmen inte så enorm alls. Eller för den delen något som drivs på 4 V.

Vad är rekommenderad laddström för ett urdraget batteri?

Mvh,
/Fredrik

Nu fungerar det!
Fyllde på mer batterivatten när jag kom upp med batteriet, 7V.
Nu 1,5H senare är det 8,75V! Ökat 1,75V av sig själv..
Nu håller säkringen. :banana

Då e det bara att hålla tummarna och se om det tar laddning till fullt! :tummenupp

McRae skrev:
Nu fungerar det!
Fyllde på mer batterivatten när jag kom upp med batteriet, 7V.
Nu 1,5H senare är det 8,75V! Ökat 1,75V av sig själv..
Nu håller säkringen. :banana

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck