batteriladdare

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Har en laddare som ger 13v och 0,15A. Spelar det nån roll om det är 13v eller 12v?
Amperen är ju på tok för lågt men går det att ladda endå? Tar det bara längre tid eller??

Nja... Det ska varken ge 12 volt eller 13 volt.
Den måste ge 13,7 till 14,4 volt. Under det händer det ingenting, över det kokar batteriet sönder.

En så kallad Mackladdare utan smart reglering kan ge ända upp till 17 volt när batteriet är färdigladdat. Glömmer man en sådan förstör man omedelbart ett MC batteri.
Det är en så kallad 12 volt laddare. Med andra ord att det står 13 volt på betyder inte att den ger det jämt. Möjligtvis under rätt belastning.

Det finns väldigt fina, små lämpliga laddare för MC batterier.
Ctek XS800, eller om man vill ha en lite större som också gör att ladda bilbatteriet med Ctek XS3600.
Då har du en inbyggd elektronik som övervakar laddningen och du kan glömma laddaren hur länge du vill och batteriet blir fullständigt uppladdat. Kostar mindre än ett nytt batteri och dit MC batteri håller garanterat dubbelt så länge. Minst!

Mats

Det ska funka med den, en hoj laddar ju med 13,5-14V, och du har ju en låg laddström, vilket är snällt mot batteriet! Men jag misstänker att laddaren är "dum", och inte känner av hur batteriet mår och hur laddat det är? Isf måste du själv avbryta laddningen när du tror att det är lagom laddat.

Det kommer inte att funka. du kommer i vart fall inte att kunna ladda batteriet fullt. möjligtvis kan du få i lite ström i det men inte tillräckligt. Ett fullt batteri har en polspänning på 12,7 volt om jag inte minns fel och det behövs viss överspänning för att det ska ta laddning. Normalt sett levererar laddare kring 14 volt då det behövs en viss överspänning. 13,7 till 14,2 har jag för mig att det ska vara.
Köp en riktig laddare istället. Ctek har bra laddare som kan vara inkopplade hela vintern utan att skada batteriet då dom går över till underhållsladdning när det är fullt. Dessutom kan dom användas till att ladda bilbatteriet om det skulle behövas.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D