Batteriladdare

  • Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date
Tack för tipsen, bara att plocka ur och ladda då.
Har du kanske koll på hur man monterar bort det från en R6a. Har instruktionsbok till men det står inte hur man gör i den (vad jag kan hitta i alla fall):confused: .

Skruva bort sadeln, den sitter i två skruvar i bakkant.
Sedan lossar du bara batteripolerna, och monterar laddaren. Har du hojjen i varmgarage finns det ingen mening med att lyfta ut batteriet ur själva mcn. Så länge det är urkopplat.
 
Laddström = flödet eller hastigheten på den mängd elektriskt laddade partiklar som trycks in i batteriet. (Ström = laddningsmängd/tidsenhet) (1 A = 1 C/s).

Trycker man in för mycket laddning för snabbt så hinner inte batteriet ackumulera (ta upp) laddningen på ett optimalt sätt och värmeutveckling samt knallgas kan bildas = mindre bra.


Okey tack. Det låter som at det är som jag misstänkte :tummenupp
 
Skruva bort sadeln, den sitter i två skruvar i bakkant.
Sedan lossar du bara batteripolerna, och monterar laddaren. Har du hojjen i varmgarage finns det ingen mening med att lyfta ut batteriet ur själva mcn. Så länge det är urkopplat.

Ok, ska väl inte va alltför svårt då. Tack för hjälpen:tummenupp
 
Bifogar lite skötselråd från varta. LÄNK

Dom rekomenderar ej laddning med mer än 5-10% av batteriets kapacitet i Ah. Dvs att ett 20Ah skall laddas med max 2Ampere.

Mitt batteri är på 8Ah vilket då innebär 0,8 ampere , jag köpte en 600mAmp laddare för 199:- som var helautomatisk även den, och den passar bättre efter batteritillverkarens rekomendationer med tanke på laddström ( i detta fall varta)

Nästan alla förespråkar ctek men i teorin ser det ut som om det går lika bra med en av de billiga laddarna. Sen hur det är med kvalitet, tja det får vi se med tiden.
 
Blir nog biltema här.. 700kr för en batteriladdare?:jisses

Kollade in lite diverse laddare. Blev en Ctek ändå.
En liten värdelös laddare kostade 270kr hos Mekonomen. Cteken kunde man ju även ha till bilbatterier:tummenupp
Nu slipper jag min värdelösa bilbatteriladdare. Den var nog värd sina 695kr ändå..
 
Dom brukar vara ventilerade IAF, men herregud, det är ju inga enorma mängder gas som frigörs, i husvagar/husbilar/husbåtar sover man ju ovanpå ett batteris som står på ständig laddning när man har kabeln i..

Dessutom gasar ett batterisom laddas "snällt" nästan ingenting sm någon annan skrev tidigare, fläskar man på en OK-billaddare på ett MC batteri så bubblar det..

Det du sager stammer inte i min solifer,det går en slang från batteriet och ut i fri luft....ladd gas ar farligt....
 
Det du sager stammer inte i min solifer,det går en slang från batteriet och ut i fri luft....ladd gas ar farligt....

Det SKA göra det, men mina år av erfarenhet med husvagnar säger annat, ofta hittade man extrabatterier i garderober eller i bäddlådorna.
 
Ni som har CTEK 3600. Låter ni batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?
 
...batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?
Normalt behöver man inte lossa batterikablarna på batteriet när man underhållsladdar det.
Om man har larm på hojen kan det vara bra att låta kablarna sitta kvar, annars ser jag ingen anledning till att inte lossa kablarna och ta ur batteriet (läckströmmen blir mindre då vilket medför att den behöver ladda batteriet färre gånger än om batterikablarna skulle sitta kvar). Det räcker med att lossa minuskabeln om man vill. Max 30 sekunders arbete....
 
Ni som har CTEK 3600. Låter ni batteriet sitta kvar på hojen medans ni laddar eller måste man ta bort det?

Mitt batteri sitter kvar i hojjen när jag laddar det med min CTEK 3600:yoparty , ska inte skada andra elkomponenter!!!
 
Ctek är nog helt ok likaväl som Biltemas. Kolla bara så att den inte matar för mycket ah vid själva laddningen... Har du en laddare som klarar att underhållsladda bör du kolla nivåerna i cellerna med jämna mellanrum....
Höööööööörrrrrrrrrrrsssssss
 
Nån som vet nåra batteriladdare som man kan ladda med 1amp?
Förra ägaren sa att jag inte ska ha mer för då kokar batteriet sönder...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top