Batteriladdare - Honda Hornet -07 Biltema batteri

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Solna
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Tjena boys!

Har en Honda Hornet -07, där jag behöver ladda batteriet, troligen inte helt dött då lampor fungerar men cycklen vill inte starta, tutan funkar inte heller. Batteriet jag äger är ett
Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/

Vilken laddare är bra och prisvärd? Jag har ingen lust att lägga 1000kr utan kikar på laddare upp till 300kr. Är det skillnad på Biltema och Classes laddare?
Typ denna tänkte jag på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-758-A-37724/

C-tek laddarna har jag hört mycket om, har inte kollat ännu vad priset för dem ligger.

Vissa batterier klarar bara underhållsladdning och inte att ladda ett helt urladdat, stämmer det?

Jag köpte MC:n beggad förut, känns som att jag skall köpa ett bättre batteri vid tillfälle.

Vad säger ni?
 
Antagligen är batteriet rätt slut (om nu hojen har gått att starta förut i år) så köp ett nytt Biltema batteri för 250 kr eller vad det nu kostar! Angående laddaren så är det ju ingen större skillnad på dem vad jag vet. Ingen jätte hightech att ladda batterier direkt. Hm har för mig att ctec laddaren inte startar laddningen om det är helt tomt (laddaren känner inte av av att batteriet ens är inkopplat). OBS jag kan ha fel!
 
Last edited:
Antagligen är batteriet rätt slut (om nu hojen har gått att starta förut i år) så köp ett nytt Biltema batteri för 250 kr eller vad det nu kostar! Angående laddaren så är det ju ingen större skillnad på dem vad jag vet. Ingen jätte hightech att ladda batterier direkt. Hm har för mig att ctec laddaren inte startar laddningen om det är helt tomt (laddaren känner inte av av att batteriet ens är inkopplat). OBS jag kan ha fel!

Det är helt korrekt att många intelligenta laddare behöver känna av att det finns någon batterispänning för att den skall veta att det finns ett batteri där för att den skall börja ladda. Dvs om batteriet är totalt dött så kommer den inte att gå igång. Men det räcker med att parallellkoppla ett annat batteri en stund för att det skall hoppa igång med laddning om så är fallet. Det behöver inte ens vara ett 12 volts batteri. Det räcker med att koppla på ett 9 volts batteri.

Dock så tar startbatterier såpass mycket skada av att laddas ur så djupt att det är stor risk att det batteri som är helt utan laddning faktiskt är slut. Men det skadar ju såklart inte att testa. Dock ska man helst ha god koll på batteriet och helst inte ha det stående någonstans som kan ta skada om det skulle vara så att någon cell är kortsluten eller liknande och det blir övertryck i batteriet så att höljet spricker då syran är frätande.
 
Boris JR har ett bra förslag ovan. Men det räcker faktiskt med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...llbehor/Batteriladdare-612-V-400500-mA-37707/
+
för att du själv avbryter laddningen vid ca 14,5 Volt under laddning, en multimeter för att kolla spänningen under laddning
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Vad det gäller sk underhållsladdare så brukar de flesta börja ladda batteriet om batterispänningen sjunker under området 12,7 till 12,9Volt. Kruxet med Biltemas Underhållsfria (ingen egen erfarenhet av Biltemas GEL) är de är urladdade, startar inte hojen vid 12,9 Volt. En underhållsladdare anpassad för Biltemas underhållsfria bör alltså börja ladda på nytt vid 13,1 Volt.
Ett sätt lösa det här är med en underhållsladdare som automatiskt börjar från början vid strömavbrott.
Vilket kanske Boris JRs förslag kanske gör
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-37743/
och koppla den till ett vanligt tidur som inställt för tex 15 minuters drift var fjärde timme.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dygnstimer-mini-3-pack-35099/
Då kan man komma från problemet med att underhållsladdningen börjar först vid för låg batterispänningen.
Och batteriladdaren slår ju i vilket fall som helst ifrån automatiskt vid ca 14,5Volt batterispänning.
Vilket med 6 laddningar per dygn ( var 4e timme) blir bara kanske 2 minuter / gång
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top