Batteriladdare - är de olika bra?

Köpte 2 st på lidel a199:- st, tysk tillverkade med 3 läge mc, bil, kyla resten känner den av skälv har prövat den ute i minus 13 o den funkar utmärkt laddar max 5 amp. Kablar blir stela men dom spricker inte den är uppenbart helt vattentät då den låg ute i går i ösregn hela dagen utan problem.

Verkar som att det är ett ok köp.
 
Funkar CTEK CT5 time to go till MC-batterier? Den laddar inte för mycket?
 
Funkar CTEK CT5 time to go till MC-batterier? Den laddar inte för mycket?

Den KAN ladda med 5A, men den lär ju justera ner beroende på hur laddat batteriet är.

Dom rekomenderar den ju från 20Ah batterier, jag vet inte hur stort MC batteri du har, men jag skulle nog våga använda den på mitt 14Ah batteri...
 
Funkar CTEK CT5 time to go till MC-batterier? Den laddar inte för mycket?

Eftersom den bryter laddning vid ca 14,3 Volt och det anses att batteriesyran (svavelsyra+vatten) börjar sönderdelas vid ca 14,4 Volt laddar den inte för mycket.

Problemet är underhållsladdningen.
De Ctek jag kollat på, två st Zafir 45 och en annan Ctek har alla startat en underhållsladdning när batterispänningen sjunkit till ca 12,85 Volt.
Vilket funkar utmärkt med kvalitetsbatterier, t.ex. Yuasa
som har en vilospänning ett dygn efter laddning på 12,7 Volt till 12,8 Volt.
Vilket innebär att Cteken går in med en underhållsladdning med ett par timmars mellanrum (Kawasaki ER6-N, se bilaga) ner till ca två minuters mellanrum (BMW R1200 GS 2016)
beroende på hur mycket ström hojens elektronik och tillbehör drar.

Men har batteriet pga av lite högre halt av svavelsyra en vilospänning ett dygn efter laddning i området 12,9 -13,2 Volt, ja då kommer Cteken inte underhållsladda förran batteriet kanske redan är förstört. För batteriet stått så länge "halvladdat" att det sulfaterat bortom räddning.

Batteritillverkarna rekommenderar underhållsladdning med en konstant spänning på ca 13,7 Volt (Tudor se sidan 6)
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Citat:
Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat

Biltema har haft två sådana laddare som efter laddning till ca 14,3 Volt övergått till hålla 13,7 Volt
men de finns inte längre hos Biltema.

Själv har jag byggt en sådan laddare som ger ca 13,7 Volt till anslutna batterier sedan jag läst motsvarande Tudor's 13,7 V hos Yuasa 13,65 V +-1% (=13,5 - 13,8 V).
Och den laddaren funkar bra. Yuasat i GSX1300R är från 2007 när hojen kom till Sverige.
Gelbatteriet från Biltema till tjyvlarmet hålls också laddat (jag utlöste nyligen larmet av misstag, det fungerade, 3 signalhorn och en siren drog igång i garaget, pu...)

mer i inlägg # 3 här.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?290242-Batteri
 

Bifogat

  • 20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    20200204-CTEK45ZAFIRpå-BMW-R1200GS.png
    28.4 KB · Visningar: 4
  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 4
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top