Batteriläckage i bagaget..

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Lyckades välta ett batteri som stod i bagaget på föräldrarnas bil idag. Har läckt ut lite batterisyra på mattan. Någon dl kanske. Far tog in mattan och tvättade och sådär. Själv vet jag inte hur mycket som har runnit ut och vart det har runnit ut.

Hur neutraliserar jag syran? Hört att den kan angripa färg och leda till rost. Om den nu har runnit ner i reservhjulsbaljan. Många rekommenderar tvätt med målarsoda. Är det bra? Avstannar det frätandet?

Jag har *ehum* en bekant som råkat ut för batterisyreläckage med lacksläpp som följd inuti såväl som utanpå reservhjulsbaljan. Alltså lacken är förintad på insidan av baljan och flagad på utsidan, ungefär motsvarande yta som på insidan. Ja...han, menar jag...tror inte att allt kan ha läckt ut genom dräneringsproppen utan snarare sipprat så sakteliga genom plåten. Har ja..han, menar jag.. rätt i detta?
Och kan man tvätta en sådan genomsyrad (trumvirvel) plåt?
Behöver man ens göra det eller räcker det med att slipa bort den gamla lacken och lägga på ny?

Mattan är nog redan körd.

Jag körde ett batteri i skuffen på en av mina bilar, tydligen var det lite fuktigt utanpå för det frätte hål på mattan

Det lustiga är att det inte är några hål i mattan. Däremot hål i lacken på alla ställen som mattan legat mot den. Italiensk qualität!

Det lustiga är att det inte är några hål i mattan. Däremot hål i lacken på alla ställen som mattan legat mot den. Italiensk qualität!

Upplevde likande fenomen i min ungdom med en bogserlina av syntetmaterial. Funkade fint att bogsera med trots att den varit helt indränkt i batterisyra.
Jeansen som kom i kontakt med bogserlinan blev förstörda, lustigt nog först efter att Morsan tvättat dem. -Jag blev en aning förvånad när jag tog ett par nytvättade jeans ur garderoben, drog på mig dem och plötsligt upplevde att de fläckvis började smulas sönder..

Det är väl allmänt känt att syra + vatten = obra?

Det är väl allmänt känt att syra + vatten = obra?
Njä, det är allmänt känt att det spelar roll hur du gör, hälla vatten på koncentrerat syra är inte så vettigt, syra på vatten går bra däremot.
Nu är ju inte batterisyra så koncentrerat så där spelar det mindre roll

När jag var palt fick vi lära oss att batterisyra inte förstörde kläderna förrän man slängde dem i tvättmaskinen.

Men vad vet jag - jag gick i en offentlig skola...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt