Batterihjälp

Det som drar mest är nog larmet som ligger aktivt hela tiden med ett relä som drar.
Har sett om tjuvlarm som drar 0,05A (50mA).
På ett dygn förbrukar larmet 0,05A*24h=1,2Ah
Detta innebär att de flesta MC-batterier (alla?) är helt tomma efter 10 till 20 dagar.
Och batterier tål dåligt stå helt urladdade.........

Ett vanligt problem med "intelligenta batteriladdare" är att de inte klarar strömavbrott.
Dvs efter att 230V varit borta några sekunder så måste laddaren aktiveras med knapptryckningar för att börja ladda igen.

Gissar jag rätt om att laddningen inte återupptas på din laddare efter 230V strömavbrott?
Hur mycket ström drar hojen och tjuvlarmet från batteriet?

Bara lossa ena batterianslutningen # och koppla in tex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Sätt den för att mäta max 10A för precis när du kopplar ihop batteriet och batterianslutningen via multimetern kan det gå mycket ström ett kort ögonblick.
Kondensatorer som ska laddas i tex ECU gissar jag. Erfarenhet från min Triumph.

# Det här testet förutsätter ett friskt och laddat batteri.
 
Last edited:
Har hänt flera gånger att laddaren stått "avstängd" när jag kommit ner till garaget. antingen har det varit strömavbrott, eller så har trafikverket som hyr ett par mc platser varit där och dragit ur min kabel för att ladda deras hojar, satt i den igen och inte tryckt på start. I vilket fall som helst så kanske det är det som gjort att batteriet sjunkit till så pass låg spänning, och sen går det inte att få igång laddningen pga det för att spänningen är för låg?
 
Har hänt flera gånger att laddaren stått "avstängd" när jag kommit ner till garaget. antingen har det varit strömavbrott, eller så har trafikverket som hyr ett par mc platser varit där och dragit ur min kabel för att ladda deras hojar, satt i den igen och inte tryckt på start. I vilket fall som helst så kanske det är det som gjort att batteriet sjunkit till så pass låg spänning, och sen går det inte att få igång laddningen pga det för att spänningen är för låg?

Det är ju ditt mc-larm som drar ur ditt batteri.
Alla batterier tar skada av att djupurladdas för många gånger.
Tillslut dör dom.

Inget att göra än att köpa ett nytt batteri. När säsongen är över, Koppla loss batteriet, ladda det fullt. Efter typ 3 månader ladda batteriet. Ladda sedan batteriet igen när du skall ta premiärturen.

Har ett startbatteri till båten som är 14år gammalt nu.
 
Sen ni vet ett startbatteri har inte många ur och uppladdningar....det är gjort för maximal startström..litet uttag och omedelbar uppladdning..det är därför det finns speciella fritidsbatterier
 
Har hänt flera gånger att laddaren stått "avstängd" när jag kommit ner till garaget. antingen har det varit strömavbrott, eller så har trafikverket som hyr ett par mc platser varit där och dragit ur min kabel för att ladda deras hojar, satt i den igen och inte tryckt på start. I vilket fall som helst så kanske det är det som gjort att batteriet sjunkit till så pass låg spänning, och sen går det inte att få igång laddningen pga det för att spänningen är för låg?

1) Se till att flera kan koppla in sig i väggurtaget.
Lösning: Häng dit en fördelningkontakt med nån meter sladd i vägguttaget.
Så har vi gjort i vårt garage. Vi både kan och laddar samtidigt.

2) Använd en dum underhållsladdare med nått som begränsar spänningen.
tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
tex en, två eller möjligen 3 likriktardioder som begränsar spänningen.
eller lite mer komplicerat efter biltemas oreglerade laddare en LM1085 spänningsregulator inställd på ca 13,7Volt. (Kör själv med en variant av LM1085)
Tyvärr är ELFAs hemsida nere för tillfället.

Tog bort en länk till ett ställbart nätaggregat från Kjell & Co för 13,5Volt är lite lågt och nästa spänning 15 Volt mycket för högt.
 
Last edited:
Det är inte så enkelt att du tror att du haft batteriet på laddning men att som vissa andra också antyder kanske haft ett strömavbrott och att laddaren inte "börjat" ladda själv igen
Därför så har det dragit ur till 5 volt..

Så en dum laddare eller kabla från ett annat så borde det hoppa igång om det inte är intern kortis som ställt till det.


Och en sak till, när man ställer hojen för vintern så är det säkrast att plocka bort + polen, då är där inget som ligger och drar lite tjuvström hela tiden
 
Har hänt flera gånger att laddaren stått "avstängd" när jag kommit ner till garaget. antingen har det varit strömavbrott, eller så har trafikverket som hyr ett par mc platser varit där och dragit ur min kabel för att ladda deras hojar, satt i den igen och inte tryckt på start. I vilket fall som helst så kanske det är det som gjort att batteriet sjunkit till så pass låg spänning, och sen går det inte att få igång laddningen pga det för att spänningen är för låg?

Låter som att det är batteriladdaren som dragit ur batteriet.

En enkel/billig batteriladdare belastar batteriet då den inte är ikopplad. Kolla med en multimeter. Eller enklast, koppla från laddaren då du inte laddar.

Henrik
 
Last edited:
Löste problemet (tror jag)
Kopplade in batteriet med startkablar till en bil och lät det gå i 20 min.
där efter hade batteriet sugit åt sig tillräckligt med kräm så att det gick att koppla in min microprosessorstyrda laddare till batteriet, den tar laddning bra nu och det verkar hålla sig. men än efter 4 timmar så är det inte fulladdat.

Hur lång tid brukar det ta att få ett fulladdat batteri?
 
Last edited:
Kopplade in batteriet med startkablar till en bil och lät det gå i 20 min.
nästa gång du kör en liknande manöver så koppla en glödlampa (typ från en blinkers eller nåt) mellan ena polen på batteriet och startkabeln, så du får nån typ av strömbegränsning annars riskerar du koka sönder ditt mc batteri ;)
Hur lång tid brukar det ta att få ett fulladdat batteri?

ca 10 timmar
 
Löste problemet (tror jag)
Kopplade in batteriet med startkablar till en bil och lät det gå i 20 min.
där efter hade batteriet sugit åt sig tillräckligt med kräm så att det gick att koppla in min microprosessorstyrda laddare till batteriet, den tar laddning bra nu och det verkar hålla sig. men än efter 4 timmar så är det inte fulladdat.
Hur lång tid brukar det ta att få ett fulladdat batteri?

Har du en MC-laddare, laddaren är inställd på MC-laddning, så brukar laddströmmen vara på ca 0,8A.
Är batteriet på 12Ah så tar det så tomt som ditt batteri varit i teorin 12Ah/0,8A = 15h, dvs 15 timmar.
Men det är bara låta det hela stå ett dygn.
Med en intelligent laddare så slår laddaren ifrån när batteriet är laddat.
Kan du inte starta hojen imorgon, ja då är batteriet kass.
Bara handla nytt batteri, sätta nya batteriet på laddning med den intelligenta laddaren hemma 1 dygn.
(Batterier laddar ur sig hos handlaren.)
Och sedan sätta batteriet i hojen.
Och för att se till inte tjuvlarmet tömmer hojen igen skulle jag koppla in en sådan här ställd på 13,5Volt när den står i garaget. För "underhållsladdning".
http://www.kjell.com/sortiment/el/s...ar-utspanning/switchad-natadapter-15-w-p44712
Verkar tillräckligt dum för att kunna starta på egen hand när 230V kommer tillbaka efter strömavbrott.
Ersätta kontakten med
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...er/krokodilklammor/krokodilklamma-27mm-p37847
ska inte vara nått större problem.
 
Last edited:
Min intelligenta biltemaladdare startar själv efter spänningsbortfall.
 
Min ctek är så intelligent att det tänds en lampa när man stoppar i kontakten i ett eluttag :)
 
Nu har det stått på laddning i 20 timmar, ännu är det inte fullt enl smartladdaren. Batteriet är ljummet.
Ska testa att trycka in det i hojen imorgon och starta, återkommer om det funkar eller ej, men antar att ett nytt batteri ändå skulle vara på sin plats.
 
Uppdatering: När jag vaknade kontrollerade jag spänningen på batteriet som sjunkit till 11.86. Gjorde mig iordning för årets första körning och gick ner till hojen. Monterade batteriet och hojen startade direkt, fint tänkte jag.

Efter 3.6 mil gick jag av hojen för att instagrama första åkturen, hörde då ett riktigt högt tjut, både högt i ton och väldigt högt, tittade på hojen och såg att det rykte från sitsen. Attans!!

Åkte snabbt hem då jag var i närheten och skruvade av sitsen, batteriet tjöt som sjutton och det kom massa rök, lyfte ur det och ställde det på golvet och efter ett tag blev det tyst, luktade riktigt illa.

Får bli ett nytt batteri trots allt =/
 
Jag tror inte det där är batteriets fel. Att det tjuter är övertrycksventilen som öppnat då batteriet kokar. Det gör troligen så för att din laddningsregulator fått spader och idiotladdar. Troligen därför batteriet var trött till att börja med.

Eller så beror det på instagram...
 
Uppdatering: När jag vaknade kontrollerade jag spänningen på batteriet som sjunkit till 11.86. Gjorde mig iordning för årets första körning och gick ner till hojen. Monterade batteriet och hojen startade direkt, fint tänkte jag.
Får bli ett nytt batteri trots allt =/
Min erfarenhet från friska Yuasa batterier är att dagen efter laddning ligger spänningen omkring 12,6Volt.
Min erfarenhet från friska Biltema batterier är att dagen efter laddning ligger spänningen omkring 13,1Volt.

11,86 Volt säger mig därför att det här batteriet var inte friskt. Redan innan du startade hojen.

Nu blir att köpa nytt batteri, ladda det och sedan sätta det i hojen.
Därefter starta hojen och låta motorn gå på tomgång till motorn är varm. Då tar du och varvar upp motorn till ungefär samma varvtal som du körde på när det gamla batteriet började "tjuta" och kollar spänningen över batteriet. Spänningen bör då ligga i området 14 Volt till 15 Volt. Ligger spänningen i området 14 till 15 Volt oavsett om belysningen är tänd eller släckt med medel till högt varv på motorn är det troligen inget fel på laddningsregulatorn i hojen.
Utan gamla batteriet var kass redan när du startade hojen.
Och batteriet började tjuta under körning pga kortis i nån cell.
Batteriet förstört under vintern på grund av att det tömts av tjuvlarmet?

Ligger batterispänningen över 15V vid normalt eller högt varv på motorn med nya batteriet, ja då är laddningsregulatorn på hojen är kass.
Och laddningsregulatorn på hojen har bidragit till att köra slut på batteriet.
Som Boris JR redan föreslagit.
 
Last edited:
Min erfarenhet från friska Yuasa batterier är att dagen efter laddning ligger spänningen omkring 12,6Volt.
Min erfarenhet från friska Biltema batterier är att dagen efter laddning ligger spänningen omkring 13,1Volt.

11,86 Volt säger mig därför att det här batteriet var inte friskt. Redan innan du startade hojen.

Nu blir att köpa nytt batteri, ladda det och sedan sätta det i hojen.
Därefter starta hojen och låta motorn gå på tomgång till motorn är varm. Då tar du och varvar upp motorn till ungefär samma varvtal som du körde på när det gamla batteriet började "tjuta" och kollar spänningen över batteriet. Spänningen bör då ligga i området 14 Volt till 15 Volt. Ligger spänningen i området 14 till 15 Volt oavsett om belysningen är tänd eller släckt med medel till högt varv på motorn är det troligen inget fel på laddningsregulatorn i hojen.
Utan gamla batteriet var kass redan när du startade hojen.
Och batteriet började tjuta under körning pga kortis i nån cell.
Batteriet förstört under vintern på grund av att det tömts av tjuvlarmet?

Ligger batterispänningen över 15V vid normalt eller högt varv på motorn med nya batteriet, ja då är laddningsregulatorn på hojen är kass.
Och laddningsregulatorn på hojen har bidragit till att köra slut på batteriet.
Som Boris JR redan föreslagit.

Tror det är instagram som spökar! ;)

Eftersom batteriet aldrig blev fulladdat när jag laddade det hemma, samt att det var varmt när jag valde att avbryta laddningen efter typ 40 timmar så känns det som att batteriet har fått spel, särskilt med 11.86v efter så lång laddning, känns lite som att någon cell var dålig faktiskt. Får helt enkelt köpa ett nytt idag och sätta det på laddning och kontrollera regulatorn. Tur man kör yamaha med lång garanti ;)

Går batteriet på garanti förresten? =)
 
Last edited:
Ett 12v blyacc är uppbyggt av 6 st celler a 2V(dessa skall hålla mellan 2.05V och 2.15) beroende på laddningsgrad.
Är en cell kortsluten så är det ett 10V batteri och klart att det blir överladdat i både mcen och laddaren och börjar pysa.
För ett sådant batteri är 14.5V laddspänning lika illa som 16.5V på ett friskt acc och gasar,pyser och har sig.
 
Back
Top